För hög form

K

Katana

Har en häst som jag vill träna i western men jag får hela tiden höra att formen är för hög och att jag rider för "engelskt". Har tyvärr ingen instruktör för tillfället men jag funderar på hur jag ska kunna lägga ner formen lite mer och lära mig själv av med mina engelskridningsfasoner :smirk: Just när jag samlar hästen så rider jag naturligtvis med magstöd och samlar hästen. Försöker att inte plocka upp formen men det sker liksom automatiskt att hon höjer formen när samlingen kommer. När jag joggar igång kan hon vara låg och flack i formen men inte sen när samlingen blir bättre. Om jag då försöker släppa fram nosen mer så tappar hon samlingen.

Hon är rätt stark och bär sig bra utan en massa stöd i handen. Har bara en lätt kontakt.

Sv: För hög form

Repetera repetera repetera....

Om hon "faller isär" när du lättar i handen så skulle inte jag påstå att det är en särskilt stark häst, utan en häst som är van vid att bli lite buren av handen. För att få en häst som bär sig själv (hög ELLER låg form) måste du erbjuda henne att göra det, genom 110 % eftergift. Jag gör så att när jag känner att hästen inte hänger på bett eller ben så släpper jag allt. Om hon är lite svag så blir hon kanske lång eller för låg, men då är det bara att be om jobb igen. O när du får det så eftergift igen. Osv, bara att nöta på. Tillslut väljer dom att jobba ostört (där vi vill ha dom) framför att bli buren i munnen! Men kom i håg att om du aldrig ger 100% eftergift(SLÄPP tyglar o ben) så kan du inte förvänta dig att hon ska lära sig att jobba 100% själv heller. Det tar tid, men det är det värt.

Nu är inte jag en proffs o detta kanske var en dålig förklaring, men det är på detta vis jag lärt mig och jag tycker att det funkar! Men om ett år kanske jag har lärt mig ngt bättre, men i nuläget är detta mitt tips! :cool:

Jag checkar av formen med lite tygelkontakt när hästen går ur formen. Idag försökte jag verkligen att inte rida mellan tygel och hand utan lite friare.

Men jag saknar lite känslan som man får när man har lite mer "power" i hästen och har hästen mellan hand och skänkel.

Är jag helt fel ute?

ja, du tänker fel. :crazy:
ovanstående skribent har helt rätt! jag kommer ganska nyligen från en intensivkurs i ämnet och där lärdes just detta ut.
powern kommer i en annan form men vägen dit är lång. jobba på!

Katana skrev:
Jag checkar av formen med lite tygelkontakt när hästen går ur formen. Idag försökte jag verkligen att inte rida mellan tygel och hand utan lite friare.

Men jag saknar lite känslan som man får när man har lite mer "power" i hästen och har hästen mellan hand och skänkel.

Är jag helt fel ute?

Eh, för mig är "power" när jag känner att hästen lyssnar till minsta hjälper, är explosiv men ändå fokuserad och lugn, INTE :o när jag känner kontakt med munnen o magen, precis tvärtom!
Dessutom behöver inte hästen gå i en låg form bara för att du inte använder mkt hand, se på Bent Branderup tex, jätte lösa tyglar! Formen ska inte komma genom tygeltag, utan genom att hästen sätter in bakbenen under sig med hjälp av dina skänklar (o under utbildningsstadiet med visst stöd av handen som TAS BORT när hästen gör rätt), med tillräckligt mkt övning kan man samla hästen UTAN tygelhjälp! :d

Hästen är stark jämfört med tidigare hästar som jag har ridit. Den fattar galopp lätt från skritt, t.ex, det har jag inte varit van med från andra hästar.

Men jag vill ju inte låta hästen falla ner på bogarna bara för att jag inte har en massa stöd i handen. Repetera varje gång, så ofta som behövs för att hästen ska bära sig?

Det blir liksom inte så bra det heller. Då måste jag nog stå ut med att formen är hög och att hästen behöver stöd i munnen fortfarande?

Jag samlar ju hästen med hjälp av sits och tygel, fast jag har verkligen endast en lätt kontakt med munnen. Du kan väl inte mena att en häst som inte är utbildad ska ridas på lös tygel? Då går den ju på bogarna garanterat?

Eller hur menar du att du gör?

vovicockokanon skrev:
ja, du tänker fel. :crazy:
ovanstående skribent har helt rätt! jag kommer ganska nyligen från en intensivkurs i ämnet och där lärdes just detta ut.
powern kommer i en annan form men vägen dit är lång. jobba på!

Kan du utveckla lite mer?

Var kommer skilnaden in mellan engelsk och westernridning? Det måste ju slita mycket på hästens ben att rida på bogarna en tid innan hästen kan bära sig? Hur får man hästen att gå på tygeln?

Katana skrev:
Jag samlar ju hästen med hjälp av sits och tygel, fast jag har verkligen endast en lätt kontakt med munnen. Du kan väl inte mena att en häst som inte är utbildad ska ridas på lös tygel? Då går den ju på bogarna garanterat?

Eller hur menar du att du gör?

Nej, jag hoppar inte bara upp o försöker rida vilken häst som helst med lösa tyglar, men SÅ FORT hästen gör rätt ger jag 110% eftergift. Spec på en ung outbildad häst. Den kommer förmodligen att ta berömet som ett "ok, nu slutar jag jobba", men då korrigerar jag bara genom att be om arbete på nytt. Tillslut så har jag en häst som jag kan rida på lös tygel. När jag "ber om jobb" så samlar jag ben benen och ger ett litet stöd i bettet och släpper så fort hästen hajjar vinken. Tillslut så räcker det med att bara använda lite skänkel och räta upp sig i sadeln så samlar hästen sig!

Förstår du bättre nu? :cool:

Katana skrev:
Hästen är stark jämfört med tidigare hästar som jag har ridit. Den fattar galopp lätt från skritt, t.ex, det har jag inte varit van med från andra hästar.

Fast det betyder ju inte att hästen är stark på "bära sig själv" delen.

Katana skrev:
Men jag vill ju inte låta hästen falla ner på bogarna bara för att jag inte har en massa stöd i handen. Repetera varje gång, så ofta som behövs för att hästen ska bära sig?

Jajjemänsan, tillslut väljer dom att arbeta i fred på en lös tygel som ju är mkt bekvämare än att ha en bett tryckandes i munnen, oavsett om det trycker hårt eller löst.

Katana skrev:
Det blir liksom inte så bra det heller. Då måste jag nog stå ut med att formen är hög och att hästen behöver stöd i munnen fortfarande?

Ja, om du inte känner för "den långa vägen", välj den korta. Men det blir ju inte lika ärligt!

Lycka till! Säkert ngn mer här på forumet som har tips till dig! :cool:

Tillägg:
Det är ju inte "höjden" på formen som avgör om en häst bär sig rätt eller inte. Det är ju bakbenens aktivitet. Det är ju dessutom nyttigt att rida varierande, hög o låg form, det gör jag. Men jag stävar efter en lika lös tygel och följsam häst, oavsett om jag rider henne i en lägre eller högre form. Om hästen bär sig ärligt med bakbenen under sig så bör inte mkt motstånd finnas i handen på ryttaren.

Men när du börjar rida din unga häst så rider du ju på tränsbett och på samma sätt som i den engelska ridningen. I början bär du visst runt lite på hästen, inget konstigt, men du släpper hästen mer och mer och få den att stärka sig till att gå och bära sig själv utan att gå på bogarna.

Det är ju som de andra skribenterna säger, "repetition", om och om igen.
Att ta tag i hästen och sitta med stödet i munnen en stund och fixa till formen eller bärigheten, hastigheten är ju inget konstigt eller förbjudet i western, klart vi oxå måste ta tag i våra hästar, men som belöning när vi är nörjda med föringen och när hästen gör rätt så ger vi dem frihet till skillnad från de engelska ryttarna, som släpper ned hästen 2-5cm i handen... skulle dem ge hästen hela tygeln som vi göra så går dem på bogarna eller fladdrar iväg för att dem inte har balans att gå själva eller bära sig själv och ryttare..
Visst alla ha det inte så, jag bara säger som ett exempel, det förekommer, ofta!

Athina skrev:
Men när du börjar rida din unga häst så rider du ju på tränsbett och på samma sätt som i den engelska ridningen. I början bär du visst runt lite på hästen, inget konstigt, men du släpper hästen mer och mer och få den att stärka sig till att gå och bära sig själv utan att gå på bogarna.

Det är ju som de andra skribenterna säger, "repetition", om och om igen.
Att ta tag i hästen och sitta med stödet i munnen en stund och fixa till formen eller bärigheten, hastigheten är ju inget konstigt eller förbjudet i western, klart vi oxå måste ta tag i våra hästar, men som belöning när vi är nörjda med föringen och när hästen gör rätt så ger vi dem frihet till skillnad från de engelska ryttarna, som släpper ned hästen 2-5cm i handen... skulle dem ge hästen hela tygeln som vi göra så går dem på bogarna eller fladdrar iväg för att dem inte har balans att gå själva eller bära sig själv och ryttare..
Visst alla ha det inte så, jag bara säger som ett exempel, det förekommer, ofta!

Har du sett "eftergiftsskalan"? Jag har gått en del kurser inom svenska ridsportsförbundet, tex Frik o Ulk. Då fick vi se bla denna skala som gäller inom den engelska ridningen. Det var en uppritad skala som visade en förhållning på tex 5 cm, eftergiften skulle då beså av 2 cm. Man ska ju absolut inte släppa allt. Hästen tar 2 cm som en eftergift eftersom du ju nyss tog en förhållning på 5 cm. :eek: :o :eek:

Man är glad att man sadlat om. :cool:

Obs! Inget påhopp el ngt sådant mot "engelska" ryttare, bara ett exempel på en stor skillnad på de olika ridstilarna.

I know!

Jag var på en kompis hopp träning förra veckan och jag kände efter en stund att jag var tvungen att gå, kan inte fatta att jag inte sadlat om tidigare..

Ok att en del inte ger eftergift när dem rider vanligt, men att dem mer eller mindre drar hästen i munnen (det blir ju det när man inte ge en eftergift) när dem hoppar, det är en döds synd!

Athina skrev:
I know!

Jag var på en kompis hopp träning förra veckan och jag kände efter en stund att jag var tvungen att gå, kan inte fatta att jag inte sadlat om tidigare..

Ok att en del inte ger eftergift när dem rider vanligt, men att dem mer eller mindre drar hästen i munnen (det blir ju det när man inte ge en eftergift) när dem hoppar, det är en döds synd!

Brukar försöka titta på dressyrtävlingar då o då, men jag blir mest ledsen :confused: Det är hemskt att se. Jag tittar hellre på en häst som lullar fram i sakta mak i en lite för låg form är en häst med 5 cm längre mungipor än normalt. Såg i våras ett ekipage (ej på tävling) som red med graman. ENDAST! :eek: Stackars stressiga häst. Nåja, idioter finns inom alla grenar, western är tyvärr inget undantag, men den grundläggande filosofin är helt klart att föredra inom western.

Absolut, det var därför jag bytte... filosofin.. harmonin... :love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka