Sv: För hårt underlag - hur märker ni det? Barfot vs skodda
I torsdags fick pålle på sig överrullningsskor, igår testade vi lite på lina i ridhuset.
När jag ledde honom från hagen insåg jag att han iaf går lite annorlunda. Han har nog (inser jag nu) landat lite med tån först när han gick barfot. Jag har tänkt att han bara inte bryr sig om att lyfta ordentligt när han slö-går, men nu ser jag ju att ha sträcker fram benet och hoven landar mer plant/häl först. Trevligt.
I ridhuset är jag inte lika impad, han ser trippig ut i fram, tar inte för sig nå vidare, även om jag pressar lite. Galoppen i vårt bästa varv funkar knappt alls, galopp i andra varvet funkar bättre, men ändå sämre än normalt.
Innan skoningen hade jag låtit bli att verka, så han var lite förväxt och han hade börjat smida lite någon gång ibland. Nu smider han säkert dubbelt så mycket, funderar på om det är därför han känner sig osäker i trav och galopp?
Konstigt att han smider mer, jag trodde överrullningsskorna skulle göra att han hann undan bättre med framtassarna?
Jag berättade för hovis hur vi gjort med bak sedan veterinärbesöket, att vi låtit honom ha lite trakt och kortat tån så mycket som möjligt. När jag nu tittar på hovarna tycker jag att det ser ut som att han tagit lite för mycket på trakten samt att tån inte är lika kort som vi brukat göra.
Det kanske kan vara orsaken till att han smider?
Ska självklart prata med hovis när jag ser honom nästa gång, träffar tränaren på onsdag också så jag ska be henne kolla.
Kan det vara så att han fått träningsvärk nu med nya skor och nytt rörelsemönster? Jag tycker att det låter som att alla bara "blir toppenbra" att rida direkt när man börjar sko, eller är sånt här vanligt?