För gammal...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pennylaine1993
  • Startdatum Startdatum
P

Pennylaine1993

Hej.
Jag funderar på att betäcka mitt sto, för att hon är så otroligt trevlig och jag skulle absolut villja ha ett föl efter henne... Hennes psyke är fantastiskt och exteriören är rätt bra. Utbildningsmässigt är hon nog en s.k. "medelmåtta" och har gått på ridskola i några år.
Hos sin ägare hon hade innan ridskolan hade hon tidigare fått ett föl när hon var 6 år, nu är hon 16 år.. Är det för sent att ta föl på henne anser ni..?

Sv: För gammal...?

Det tycker jag inte, speciellt inte då hon fått föl tidigare i livet.

när tycker ni hon är för gammal...? det blir inget föl i år menar jag, för jag har inte hittat någon passande hingst än...

Någon som har tips om passande hingst förresten..? Hon är e: Elfenspuk och u: fullblodssto..

Jag är även intresserad av att hitta avelshingstar med gener från Ganesco el. Daktyl till en väns sto. Någon som vet..?

Någon som har tips om passande hingst förresten..? Hon är e: Elfenspuk och u: fullblodssto..

Jag är även intresserad av att hitta avelshingstar med gener från Ganesco el. Daktyl till en väns sto. Någon som vet..?

Handlar det om ett sto med Elfen och xx så kan det handla om en individ med drag under galoscherna. Jag hade en xx - elfen som var otroligt snygg, vänlig talangfull, lättlärd etc men långt från en häst man sätter upp mamma på ;), inte komplicerad men ganska skarp och sa vad hon tyckte om och inte.
Med Elfens tyvärr jämndåliga blup (jag gillar de elfenavkommor jag har träffat) så hade jag satsat på en hingst som har visat att han kan leverera. Vad önskar du av avkomman?
Bild?

ganesco finns bla i Briar, Okeanos, Lambourhini och Black Coffee.
/U
/U

Hej.
Jag funderar på att betäcka mitt sto, för att hon är så otroligt trevlig och jag skulle absolut villja ha ett föl efter henne... Hennes psyke är fantastiskt och exteriören är rätt bra. Utbildningsmässigt är hon nog en s.k. "medelmåtta" och har gått på ridskola i några år.
Hos sin ägare hon hade innan ridskolan hade hon tidigare fått ett föl när hon var 6 år, nu är hon 16 år.. Är det för sent att ta föl på henne anser ni..?

Åldersmässig bör du satsa på att betäcka henne i år, då kommer du att störts chans att det går bra. Om säger som så, så är bäst föredatum för ett sto i aveln just vi 16 år. Efter den åldern så börjar ålderförändirningarna i livmoderna som gör att det blir både svårare att få henne dräktig och lättare att hon resorberar eller kastar fölet. Det blir mer och mer med stigande ålder.

Så ta vara på chansen i år du får inte bättre chanser med henne;)

Jo, ja gillar med de få avkommor från Elfenspuk som jag träffat.. Tycker han får fram fina hästar med mycket egen vilja, men som ändå gillar att arbeta..
Jag vill få fram en mer ridbar avkomma än modern, och gärna en som har både hopp och dressyrinriktning. (Stoet älskar hoppning!) Hon är även en häst som "går lite i nerförsbacke", så jag vill få bort lite av det.
Har kollat lite på Okeanos till henne för honom gillar jag, men jag är så osäker.. Är ju inte direkt någon expert på det här..
Har tyvärr ingen bra bild på datorn på henne. (Men hon är efter ett sto som vart galoppör e: Royal Conductor)

Både Okeanos och Briar har fungerat bra ihop med fullblod. Så utan att veta hur ditt sto är så tycker jag ändå att Okeanos kan låta som ett bra val till henne.

Daktyl finns inte kvar i några av dagens godkända hingstar och jag kan inte komma ihåg att han funnits i stammen på någon som varit godkänd.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 681
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka