För gammal?

Mish

Trådstartare
Är ett sto på 17år som aldrig haft föl tidigare för gammal för att föla/bli dräktig?

Sv: För gammal?

nej, men det kan bli svårare för henne att ta sig, och att fullfölja dräktigheten, men jag vet äldre ston som har fått.

Nej. Inte om hon är frisk i övrigt. Rådfråga gärna en veterinär om du är osäker.

Mitt eget sto fick sitt första föl när hon var 16 och sitt andra i år då hon är 18. Båda gångerna blev hon dräktig på första brunsten och dräktigheterna och fölningarna har varit okomplicerade.

Gammal dam bli dräktig heter en annan tråd. läs den för att få lite perspektiv. Handlar om ett sto på 27 år.

*KL*
Mitt sto är "bara" 20

Kan jag få lite tips om trådar och länkar för jag har samma fråga som TS och vill ju inte bli utskälld för att jag använder fel tråd ;)

Jag har läst den men tyckte inte riktigt jag kunde se mig in i den då det endå är 10års skillnad mellan min häst och hennes kompis.

Jag har inte alls någon erfarenhet utan har bara snappat upp vad annat hästfolk har sagt här hemmavid. De har sagt att det blir svårare och svårare att få ett gammalt sto att få dräktigt. Klarar dom av att bli dräktiga löser sig resten också. Men inte ens de hade försökt på en 27-åring... Jag har hört talas om många ston upp till 20 år som fått föl och där det gått bra. Vet dock inte om det var förstfölerskor. Blir de äldre kan det bli problem med att fosterkakan inte kan ge tillräckligt med näring till det lilla fölet.

Jag tycker att ni verkar vara vettiga hästmänniskor att ens ställa frågan om vad som är bäst för ens häst. Jag tycker det är trist att man ska behöva vara rädd för att bli utskälld av andra här i forumet. Alla har sina bestämda åsikter baserade på många olika saker. Känsla, som jag från andra hästmänniskor, böcker, förskning, vad veterinären säger eller bara gissning. Det är svårt att veta vem som har rätt. Hade jag varit er hade jag frågat er vet som känner hästen i fråga. Där får du nog bäst svar. =)

Lycka till hur ni än beslutar.

Det var det jag menade. 17 är ju rena ungdomen jämfört med det där andra stoet (som jag tycker är för gammalt). Jag ville bara ge perspektiv...

Det var det jag menade. 17 är ju rena ungdomen jämfört med det där andra stoet (som jag tycker är för gammalt). Jag ville bara ge perspektiv...

Det håller jag med dig om!

Mitt eget sto är 18 och går i år med sitt andra föl. Hon fick det första som 16-åring och ska betäckas igen nästa år.

att sätta saker i perspektiv och reflektera är helt i sin ordning.

att ens fundera på att betäcka en 27-årig märr det är dålig hästhållning och handlar om egocentriska mål. med tanke på hur länge hästar normalt lever, oavsett skador eller i vilt tillstånd.

runt 20 är som utryckts en bedömningsfråga i det enskilda fallet och sunda förnuftet torde förhoppningsvis vara vägledande.

k

.

en bedömningsfråga i det enskilda fallet och sunda förnuftet torde förhoppningsvis vara vägledande.

k

Så kan man svara i de flesta trådar här. Det är ju det enda rätta svaret igentligen. Men jag förstår ändå att man som hästägare funderar över sitt enskilda fall och funderar över vad som är det sunda förnuftet i sitt eget sammanhang och då frågar hur andra har det. Jag hoppas att ingen köper ett svar rakt av utan själv begrundar det utifrån sin situation och anpassar eventuell ny fakta så att det blir det bästa för sin häst. Man hoppas att hästägare har hästöga. Jag som är rätt ny på det där med hästar försöker kolla på många bilder och snacka med många människor om alla möjliga saker i vardagen för att lära mig att själv skaffa sin egen uppfattning och få hästöga. Oj vad jag babblar på. Men jag retar mig på alla som klankar ner på frågande trådskrivare. Det är bra med diskussion. Det betyder inte att man bestämt sig för det ena eller det andra.

ok låtsaslekar.. hästböcker ...drömmar.. :idea:

..men hur man överhuvudtaget kan våga riskera att tänka på att ett så gammalt sto i detta fallet- 27 år - ska behöva gå igenom en dräktighet är ruskigt grymt. det kommer inte nånstans i närheten elementär djurhälsa. oavsett vilka flummiga resonemang man kan klämma fram.

ordet är fritt
mvh kladruby

Så kan man svara i de flesta trådar här. Det är ju det enda rätta svaret igentligen. Men jag förstår ändå att man som hästägare funderar över sitt enskilda fall och funderar över vad som är det sunda förnuftet i sitt eget sammanhang och då frågar hur andra har det. Jag hoppas att ingen köper ett svar rakt av utan själv begrundar det utifrån sin situation och anpassar eventuell ny fakta så att det blir det bästa för sin häst. Man hoppas att hästägare har hästöga. Jag som är rätt ny på det där med hästar försöker kolla på många bilder och snacka med många människor om alla möjliga saker i vardagen för att lära mig att själv skaffa sin egen uppfattning och få hästöga. Oj vad jag babblar på. Men jag retar mig på alla som klankar ner på frågande trådskrivare. Det är bra med diskussion. Det betyder inte att man bestämt sig för det ena eller det andra.

Jag menar till TS. Någon uttryckte rädsla över att ens ställa frågor om sina ston.. Jag tycker att det där sunda förnuftet drar gränsen innan 27 år.

Jag tänkte det, eftersom det verkade som vi hade samma åsikt! ;)

Hej
Vilken häst pratar du om?
Har du en häst på 17år?

Om det är vår häst som du har på foder som du har funderingar om så är hon nämligen 15år. :D

Eller vill du att vi ska ta föl på henne när vi tagit hem henne igen så att du kan få köpa det. ;):D

Kanske kunde va nåt att fundera på. :laugh:

Hejsan
jag frågade angående en kompis häst, nog vet jag att sita är 15;)
jag är inte helt förvirrad:p. ett litet föl på henne skulle faktiskt inte sitta fel jag skulle vara riktigt intresserad av att köpa det!

:laugh:

Jag försöker få mitt sto dräktig och hon är en 16-årig förstföderska. Mitt hingstval är också lite knepig, försöker nu med Quattro B, som inte har världens bästa semin.:crazy:

Men, min häst visar inga tecken av hennes ålder, hon är likadan som när vi köpte henne för 5 år sedan. Jag tror nog att dräktigheten skulle inte skada hennes hälsa. Nästa sommar tänker jag försöka på nytt om det inte nappar nu.. Så för min del tycker jag att en 17-årig är inte för gammal att bli mamma om hon är annars frisk.

Läste i Horse&rider att ngn hade haft ett 32-årigt sto som en 2-årig hingsts "dagismamma" i samma hage. Sedan hade hon fått ett litet hingstföl 11 månader senare, mitt i november! Ingen hade ens visst att hon var med föl. Båda mamma och barnet mådde bra:laugh:

Mitt sto fick sitt första föl som 17-åring och det andra som 19-åring. Tog sig på första försöken båda gångerna. Skulle betäckts igen som 20-åring, men tyvärr blev hon rejält halt och avlivades istället

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 091
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka