"För gammal"?

Sparrisen123

Trådstartare
Något som dyker upp då och då när jag pratar med (vissa av) mina vänner är det där "för gammal". "Nej, inte kan vi åka på festival, börjar vi inte bli lite för gamla för det?" eller "Jag känner mig för gammal för att ha den tröjan på mig", "Man börjar kanske bli för gammal för att plugga på komvux" etc. Helt enkelt att man blir för gammal för en hel massa saker.

Min fråga är givetvis: Vad tycker ni? Blir man "för gammal" för festivaler, vissa kläder, vissa studier, vissa fritidsintressen osv?
Är det okej att vara 20 och trängas i flera timmar i en kö till en konsert? När man är 25? 30? Blir det någonsin "pinsamt" eller "för gammalt"?
Eller bära en tröja med valfritt tryck på, "får" man ha Nalle Puh när man är 25 eller är det okej bara när man är 5?
Bör man skämmas (och undvika det) om man pluggar på komvux när man är 30?
Ska man prioritera sin ekonomi på ett särskilt sätt för att man uppnått en viss ålder? T.ex. att man ska spara till hus/bostadsrätt innan man reser på en nöjesresa?

Ja, och så vidare. Ni fattar nog. Finns det åldersgränser på något sådant, tycker ni?
Bara att jag ställer frågan känns heldumt, för mig är svaret ganska självklart (nej, vill en 30-åring köa i 6 timmar för en konsert är det givetvis helt okej, även om hen är äldre än artisten/bandet, och vill en 25-åring satsa på sin utbildning och börja på komvux är det givetvis helt okej osv) men tydligen är det inte lika självklart överallt.

Förutom (en del av) mina vänner (20-27 år ca) har jag hört liknande från äldre (50-60) släktingar som tycker att man blir för gammal för saker, så det verkar finnas utspritt i åldrar också. Nyfiken därför på vad ni tänker och tycker i frågan?

Sv: "För gammal"?

Jag börjar känna att jag är "för gammal" för fester där majoriteten blir överförfriskade, kanske är jag för gammal för fester öht. Förr var det kul, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få tiden att gå. Haha. :(

Man är för gammal när man slutar orka, typ köa flera timmar när man har kroppsliga problem, då får man kanske köpa sittbiljett på nätet istället...
Jag kommer aldrig bli för gammal mentalt, men kroppen...
Det jag känner mig för gammal för är EPA -traktorer, vissa idrotter och barnmat.
Närmare 30 än 20....

Alltså... åh, hur uttrycker man sig utan att det är för lätt att missförstå.

Men såhär: Ja, jag kan känna att det finns saker man är "för gammal" för vid en viss ålder och att det existerar åldersbundna normer åt alla håll. Men jag inser naturligtvis också att "kan jag göra det här som xx år gammal"-tänk i allmänhet är rätt löjliga fixidéer.

För min egen del har jag noterat att jag är väldigt upptagen av vad jag själv gör, medan jag har rätt få åsikter om andras val (även om jag absolut erkänner att jag kan haja till och bara "oj, är hon 35 och bär sådana kläder"). Jag personligen vägrar exempelvis vissa sorters skor, har droppat/försöker smyga med ett av mina tidigare stora intressen (manga och anime), och tänker inte ta körkort och förmodligen inte heller läsa vidare på universitetet, eftersom jag anser att jag är för gammal för att börja nu. Samtidigt skulle jag inte alls bry mig om någon annan körde upp som typ 40-åring.

I övrigt är jag 25, sparar inga pengar, prioriterar öl och konserter framför resor och boende, och övernattade så sent som i september utanför en arena för att komma längst fram på en konsert med mitt favoritband. Jag vet att det finns människor som tycker det är jättemärkligt och omoget och fel - men fuck it. Jag misstänker att jag kommer anses som ett socialt outcast om 10 år, då jag som barnfri förhoppningsvis fortfarande prioriterar att flänga runt i Norden på konserter, så jag kan lika gärna börja vänja mig nu.

Senast ändrad:

Håller i det stora hela med Riley här.
(möjligen med undantag för körkort/universitet)

Nej, man blir inte för gammal.
Fortsätt ha kul förfan :) Måhända influerad av mor min (54år), som åker på rockkryssningar och festivaler och hakar på mig till konserter haha :D

Jag blir 27 om ungefär ett halvår och möter också det där allt oftare och jag tänker såhär: så länge jag tycker någonting är roligt/fint/bra/osv ser jag inte riktigt anledningen till att avstå ifrån det? Nu kanske jag inte känner för att vara lika arg och provokativ som jag var när jag var yngre, men vill jag ut och festa hela natten och göra knäppa saker kan jag väl få göra det? När det gäller kläder klär jag mig nog mer vågat nu än när jag var yngre för att jag äntligen börjat tycka om/acceptera hur jag ser ut och känner mig bekväm med mig själv! Om jag inte gör det nu, när ska jag då göra det? För några månader sedan skaffade jag min första piercing och fick någon kommentar i stil med "är det 30-årskrisen som börjat"?

Jag känner mest att... va? Jag är 26! Är man verkligen så gammal då? Jag hoppas att jag kommer känna likadant när jag är 36, 46 och 56 också!

Nej, man blir inte för gammal för saker man tycker om att göra. Däremot kan man växa ifrån alltifrån intressen till vänner, men att det per automatik skulle finnas bäst-före-datum på vissa grejer är enbart på grund av normer (som är till för att brytas).

Jag kan nog använda den meningen ibland, men det blir som ett uttryck för att jag inte tycker om samma saker nu som för tio år sedan alltså: Näe, jag är för gammal för att stå längst fram på konserten (jag orkar inte tränga mig fram och stå som en packad sill med diverse skador efteråt, jag ser och hör bra även en liten bit bakom värsta klungan) osv.
Så för mig är det inte alls kopplat till faktisk ålder. Jag tycker aldrig att man är för gammal för att lära sig nya saker och att prova på utmaningar och förändra sitt liv!

Jag tror svaret på det är hur gammal man känner sig själv :) Sen ska det väl erkännas att jag personligen tycker att vissa saker inte passar sig i vuxen ålder, för att det är svårt att ta sådana personer på allvar även om utseende eller intresse inte alls behöver handla om just det

Det är väl ett försök till artighet. Att man helt enkelt inte är så himla intresserad, och skyller på att man är "gammal" eller "tråkig".

Betyder egentligen: "jag har kommit högre i näringskedjan än du, kämpa på". :D

Jag har till exempel alltid sagt att jag är "för gammal" för studentkultur, festivaler, tv-spel, konserter, straighta killar i min ålder, osv. I själva verket är det väl att jag tycker det är trist och osexigt. Jag flyttade hemifrån tidigt och började umgås med folk som var 10 år äldre direkt, och jag har ingen intention att "backa" nu.

Det finns massor med folk som inte lever livet fullt ut och som begränsar sig till att de inte kan göra si eller så pga sin ålder. Intressena kan ju ändra sig för endel och istället för att då säga att de inte tycker att det eller detta är så kul längre så säger de att de är för gamla istället.

Jag tycker folk verkar säga så för att låtsas vara äldre än de är.

Själv tycker jag man är "för gammal" då man av oförklarlig orsak slutar tycka det är roligt med t.ex. vilda fyllefester eller en viss typs kläder. Man har växt ur det, helt enkelt.

Jag försöker inte begränsa mig så efter min ålder. Däremot har jag ju sagt "det där har jag nog blivit för gammal för", men då är det när jag rent fysiskt inte klarar av samma saker, exempelvis dricka öl tre dagar i sträck. :p

Skönt att det inte bara är jag som inte håller med mina "för gamla" vänner!

Växa ifrån saker/ändra intressen gör man ju förstås hela tiden, men då bör man väl egentligen säga det och inte att man är "för gammal". Eller ännu värre, som nu senast när jag frågade en vän om hen hade lust att åka till Bråvallafestivalen med mig i sommar: "Börjar inte vi bli lite för gamla för sånt?" Då känner jag bara, dra inte in mig i dina åldersnojor ;)

Fast jag ska erkänna att jag ibland kommer på mig själv med att skämmas för att jag är "gammal", då brukar jag skälla lite på mig själv och fråga varför jag ska begränsa mig bara för att jag råkar vara född ett visst år. Oftast är det också de som är lika gamla som mig eller äldre som har problem med att man gör "fel" saker när man är "gammal". De som är yngre brukar tycka att det inte är något konstigt. Vad beror det på?

Annars håller jag väl med om att för gammal är man när något (åldersrelaterat) sätter käppar i hjulet. Typ för gammal för att ta körkort när man börjar se/höra dåligt eller reagera långsammare, för gammal för att stå och köa till konsert eller liknande när kroppen inte orkar och så.

Det är väl ett försök till artighet. Att man helt enkelt inte är så himla intresserad, och skyller på att man är "gammal" eller "tråkig".

Betyder egentligen: "jag har kommit högre i näringskedjan än du, kämpa på". :D

Men är inte det lite otrevligt att anse att man är högre i näringskedjan för att man inte är intresserad av en viss typ av saker? Liksom som att det vore finare/bättre att vara intresserad av typ parmiddagar än tv-spelskvällar (bara ett exempel).

För mig hänger det här att vara med "för gammal" inte bara ihop med vad som är socialt accepterat utan är det är mer en känsla hos mig. Tycker absolut att man ska leva efter hur man känner och vad man vill göra och att det börjar bli mer och mer okej att se folk i vilken ålder som helst som gör saker eller gillar saker som tidigare mest ansetts vara för "ungdomar"! Däremot känner jag personligen att jag växt ifrån mycket. Det var kul och häftigt att vara ute och festa hela natten och bo i tält på konsert någon gång ibland under ett par år i övre tonåren. Men jag har aldrig riktigt varit den sortens person som tycker att det är livets guldkant liksom :)

Nu bor jag i hus (som vi själva äger) med sambo och katter, är sällan ute och festar, har två hästar att ta hand om och sitter gärna hemma en fredagskväll med en egenlagad god middag och ett glas rött. Går jag någon gång ut går jag helst ut och äter/tar en drink i baren och jag står inte ut med hög musiK. Reser vi blir det mest romantiska weekends och jag skulle aldrig lägga pengar på att tex åka på en backpacksemester. Så enligt sociala normer beter jag mig väl för gammalt för mina 22 år :p Men det är ju så jag vill ha det! Kan tycka att det är skönt när folk runt omkring också växer in i ett sånt liv för då slipper jag umgås på ett sätt jag inte känner mig bekväm med för att få till att ses, men det ska banne mig inte ha med ålder att göra! :p

Senast ändrad:

Jag tycker att man är för gammal när man inte tycker det är kul längre eller inte orkar bry sig på samma sätt som tidigare. Jag skulle aldrig använda mig av åldern för att säga när man är för gammal för något ex. konsert, festival, kläder eller vad det kan vara. :)

*24 år och ska se One Direction live i sommar host host :p *

"Man är inte äldre än man känner sig.." ;)

Jag blir 27, har just nu knall-lila hår, jag är tatuerad och piercad, jag lyssnar på vilken musik jag vill och går på konserter/festivaler och köar om jag vill och känner för det! :D
Skulle gärna åka på en backpack resa i flera månader!

Den dagen saker och ting blir tråkiga, då slutar jag, men det är ju för att det inte är kul längre, inte pga ålder! :)

Men är inte det lite otrevligt att anse att man är högre i näringskedjan för att man inte är intresserad av en viss typ av saker? Liksom som att det vore finare/bättre att vara intresserad av typ parmiddagar än tv-spelskvällar (bara ett exempel).
Äh, man jobbar upp kriterier med åren. Lär sig vad man gillar och inte. Lär sig vad man tycker är värt besväret eller ej.

Jag går verkligen inte på parmiddagar. Men jag har högre krav nu än när jag var 17. Sover inte på folks soffor, står inte i köer, har inte för korta kjolar, dricker inte dåligt vin, går inte på festivaler. Inte för att det är "fint" att inte göra det (har 0 såna komplex) men för att det är för JOBBIGT att leva så. För trist, för obekvämt.

Är jätteung på vissa sätt, fortfarande barnslig dragning till klubbar/killar/knark t ex. Men huttra på en leråker för att se några alkade lantisar spela gitarr..? Åldras 80 år bara jag tänker på det

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 552
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025