"För Gammal?"

Nea86

Trådstartare
Nu har jag varit iväg och provridit en häst igen.
Denna gången klickade det och jag älskade henne!
Nu är hon dock lite äldre än jag tänkt... 13 år gammal.
Tycker inte att det är någon ålder egentligen... men om man tänker att det bara är 7 år kvar tills hon är 20, så låter det genast lite gammalt...
Jag menar, köper jag en häst för 60.000 kr så vill jag gärna ha den i några år också...
Tänker ni som jag eller är jag dum som stirrar mig blind på åldern?
Det känns som att det alltid finns en hake på de hästar jag kikat på.
Suck...

Sv: "För Gammal?"

Det är ju bara du som kan avgöra vad som blir bäst, men om vi tänker så här. Om hästen håller sig frisk så skulle jag säga att innan 22 så är det inte några direkta åldersproblem med en islänning, därefter är det mer från fall till fall, men en normal frisk häst bör hålla fram till 22 år i alla fall.

I så fall är det nästan 10 år som du kan räkna med att ha hästen fullt ut, då kan man säga att investeringen kostar dig ca 6000 per år om du betalar 60 000 för hästen.

Om hästen istället är 10 år så kan du säga att den kostar dig ca 4700 per år. Inte så stor skillnad egentligen om man slår ut det menar jag.

Så om du inte vill ha en alldeles nyinriden häst så gör det inte så stor skillnad på 3-4 år.

Och andra saker som kan hända en frisk häst händer ju även unga hästar, man kan ju aldrig garantera att hästen kommer att hålla ett visst antal år oavsett hur ung den är.

Du kanske skulle starta en gemensam tråd för alla hästar du åker och tittar på;)

Så sant.
Haha, ja jag kanske skulle ta och göra det.
Men förhoppningsvis har jag tittat klart nu... ;)

Tycker du om denna häst så tycker jag att du ska köpa henne! 13 år är ingen ålder för en islänning.
Det går en här hemma i hagen och han är 25 och fortfarande pigg. Du skulle se hur han racar runt med dom andra, bockar och sparkar bakut som den värsta unghäst. :D

Jag rider själv ett sto som är 14 år och hon känns inte gammal alls :D.

Sju år är mycket tid och jag tror att en trettonåring är så pass utbildad och att det inte är några som helst problem att bara njuta av en "färdig" häst. Det kan vara en fördel men är man intresserad att jobba med häst kanske man ska köpa en yngre.

Det tar tid att jobba fram en häst och det kostar mycket pengar så 60 000 är inte dyrt. Är det även bra stam på henne så har man ju ett avelsvärde i henne.

Spännande fråga det här! Har märkt att det är "svårare" att sälja äldre hästar nu. Alla vill ha talangfulla hästar som är 5-7 år. Då får man räkna med att lägga tusentals kronor på att både utbilda sig själv och hästen om man inte är jätteduktig själv. Kul men dyrt!

min första islänning var 14 när jag köpte henne och den andra var 16.
13 är ingen ålder. det som spelar roll är hur ni passade ihop och om hon passar till det du har tänkt dig göra.
En islänning i stallet där jag hade mina förra hästarna när jag fortfarande bodde i sthlm var 26 och reds fortfarande. Han var både pigg och kry och man kunde tro han var unghäst. :)

Mitt sto som nu är 21 har bara blivit alltmer ridbar, så om hästen är fräsch tycker jag 13 inte är någon ålder.

Som sagts ovan, tretton är ingen ålder för en islandshäst!

Vi har ett sto som är fjorton, känns inte gammal för fem öre.

13 år tycker jag absolut inte ska vara några problem. min førsta hæst var 20 år nær jag køpte henne.. ofta har ældre hæstar en livsgnista som heter duga, vi hade jætte skoj ihop!

De är ingen ålder för en islänning. Har för mig gammelfarbrorn i stallet är 28 och han hänger med min racerråtta när vi ridit samtidigt. Tror det var på Eidfaxi som det stod om en 33åring som tävlade.

TS: Nej ! Ge dig nu ! Inse istället att (nästan) alla islandshästar är (nästan) perfekta ! ;)

Finns inga garantier för något här i världen, men genom god skötsel kan du förstås påverka oddsen positivt för att du får ha en häst frisk länge.

TS: Nej ! Ge dig nu ! Inse istället att (nästan) alla islandshästar är (nästan) perfekta ! ;)

Finns inga garantier för något här i världen, men genom god skötsel kan du förstås påverka oddsen positivt för att du får ha en häst frisk länge.

:bow:

Och så passar jag bara på att nämna att det fanns ett sto som blev 41år!
Och att många islandshästar är på topp i 15-16 års åldern!
Min häst blir 20 nu i maj! Och han utvecklas fortfarande!
Så slå till Du eftersom Du gillar hästen!

Lycka till! :)

13 år är väl ingen ålder på en häst...

Förmodligen sitter gångarterna och hästen är vältränad..

För gammal för vad?
Livslängd och hållbarhet är alltid svårt att förutspå.
Men man kan anta att en frisk 13-åring inte har några direkta defekter som visar sig senare.
Åldern börjar inte påverka förrän uppåt 25.
Unga talangfulla hästar vet man däremot inget om hållbarheten på.
Fel utfodring under uppväxten t.ex. som gör att ledbrosken inte håller för ridning senare och andra problem som visar sig före 10 slipper man ju.

En liten uppdatering!!!
Jag har bestämt mig...
HENNE VILL JAG HA!!! :)
Så nu är det bara att boka veterinärbesiktning! :love:

Så roligt att du hittat din drömhäst :)! Tror säkert att du valt rätt. Lycka till!!!

Tack så mycket! :D
Det känns jättebra!
Nu håller jag bara tummarna för att besiktningen går bra. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka