För gammal för föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Graman
  • Startdatum Startdatum
G

Graman

Jag har ett 12 år gammalt halvblodssto som vi funderar att ta föl på om tre, fyra år. Hon är frisk och sund med friska ben, god exteriör, vackra gångarter (särskilt trav). Hon har också en gott temprament.
Frågan är bara: Tror ni att hon kommer vara för gammal för att få föl om tre, fyra år? Det blir hennes första föl, i såfall. Hur stor är chansen att hon blir dräktig? Orkar hon med fölning? Tacksam för svar!:p

Sv: För gammal för föl?

Är hon bara frisk är det inga problem, hästar är inte som hundar (och människor) att bäckenet förändras med åren.

Därför behöver man inte ta föl tidigt på ett sto utan kan vänta väldigt länge :D

Använd gärna sökfuntionen på forumet - så kommer du hitta MÄNGDER med trådar med samma frågeställning... :idea:

Det korta svaret på frågan är att en 12-15-årig häst inte är en gammal häst.

Mitt sto är 18 nu i maj och hon ska få sitt första föl nu om någon vecka så det är inte alls för gammalt, jag rådfrågade veterinär innan men han ansåg inte att ett föl för privat bruk så är det absolut ingen fara så länge hon är frisk för övrigt, sen i avelssyfte var det väl inte att rekommendera=)

kan tillägga att mitt sto ville bli dräktig hon blev gravid på första försöket med tvillingar dessutom, men tyvärr tog vi bort ena eftersom utgången kan vara väldigt osäkert vid tvillingar

Vad menar du med att hon ville bli dräktig:confused:
Och på vilket sätt har stoets ålder att göra med om fölet är för privat bruk eller inte?

Till TS, mitt eget sto fick sitt första föl vid 16 och andra vid 18. Tog sig på första brunsten med semin, inga behandligar, dräktighet och fölning var helt okomplicerade.

jag gjorde ingen semin på henne utan hon fick träffa hingsten och man brukar väl säga att de "vill bli" dräktiga om de blir det på första försöken=) Och skillnaden för privat bruk menade jag om man vill ta ett eller två föl och behålla, alltså inte avel där man kanske använder semin eller låter de gå dräktiga år efter år=) Jag hoppas det kommer bli en okompicerad fölning hon ska föla om dryga en vecka=)

fast sen tror jag att bara stoet är friskt så är det nog sällan problem=)

Rent konkret så "vill" alla ston bli dräktiga om dom brunstar. Det är naturens sätt att djuren ska fortplanta sig.

En häst tänker inte att "åh nu vill jag bli mamma" det ligger i dens natur att fortplanta sig för rasen överlevnad.
Om de blir dräktiga på första försöket så säger det enbart hur fertil stoet är, är hon ofertil kan hon inte bli dräktigt hur mycket hon än vill. Samma med människor..

Så du menar att bara för att man väljer en hingst på semin så gör man inte föl för "privat bruk"?
Rätt korkat tankesätt måste jag säga.

tror du missuppfattade mig där, jag skrev att min veterinär jag pratade med inte tyckte det var någon ålder för hästen att bli dräktig på alltså ur den synpunkten om hon var för gammal eller inte, utan att han rekommenderade väl inte att avla på henne utan det var helt ok om det var för som jag själv skulle ha det till att behålla själv!! Sen hade inte hingst eller semin nåt med saken att göra !

Vilken underlig veterinär du har.

Det är helt ok att avla på den om du vill avla till dig själv men det är inte ok om du vill sälja dom?
Bättre att säga att det är ok att ta 1-2f öl isf, vad du gör med dina föl har väl inte vetten med att göra.
Och det är avel oavsett hur många föl du tar, 1 eller 10. Eller ja i mina ögon beror det lite på vad man avlar på, ibland är det produktion istället för avel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 733
Senast: pastejja
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 539
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka