För gammal fjording?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marre-
  • Startdatum Startdatum
M

Marre-

Har en fjording på 20 år, ganska tjock och otränad just nu, Har nu varit halt ett tag, men så fort hon blir frisk sätts hon i träning igen. väldigt pigg, glad och kry annars, endast varit halt två gånger. Vet inte om hon blivit betäckt innan men tror inte det. Är hon för gammal för att betäckas?

Sv: För gammal fjording?

Hon är inte för gammal för att betäckas, men det är mer tveksamt om hon blir dräktig och går hela tiden och får ett levande.
Ett sto har ett bäst före datum för dräktighet vid 16 år. Efter det så börja åldersförändringarn komma i livmodern. Dessa gör att det blir svårare att få stoet dräktig och det blir också större risker för att hon resorberar eller kastar innan fölningen.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 853
Senast: Lavinia
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka