För fort fram?

palle

Trådstartare
Den 29/5 kom min nya 2-åring hem.
Vi lät honom vara i hagen första veckan.
Sen har vi lett honom i grimma, men med träns och bett i munnen.
Han har inte tyckt att det har varit något konstigt utan uppförts sej väl.

Och idag har vi hängt på honom för första gången.

När stalltjejen lyftes upp från vänster sida vände han på huvudet och såg ut att fråga: Är du där? Kan du klia mej på mulen?

Sen lyfte vi upp henne från höger sida, och då brydde han sej inte ens om att vända på huvudet.

Han arbetas med 2-3 ggr/vecka i drygt 15-20 minuter varje gång.
Det är inga problem att gå ut ensam med honom, förutom att han stannar ofta och gnäggar.
Men annars gör han inget konstigt.

Övrig tid tillbringar han på sommarbete med två kompisar.

Vi räknar med att kunna sitta på honom när han står stilla veckan efter midsommar.
Eller är det någon som tycker det går för fort fram?
Och i så fall varför?

Hästen är ju bara två år. Det du beskriver är hästen mogen för nästa år. Varför vill du rida in en tvååring?
Eva

Det beror ju på vad det är för en häst. En del raser rids ju in redan som 2 åringar. En del bör man vänta med.

Är han mogen för inridning är det väl ok, men ta en rejäl paus då och då så det inte blir för mycket på en gång.

Min 2 åring går på sommarbete med jämnårig och bara äter. Visiteras dock. Hon behöver växa i lugn och ro.
Ska börja tömköra i höst.

Men "rida in" och bara "sitta på" är ju inte riktigt samma sak. Om man har suttit på hästen när den är två blir oftast inridningen lättare när den är tre.
Själv tycker jag inte att det är fel, men jag tycker inte att man ska ha något mål för när man ska kunna sitta på den etc. Allt tar den tid det tar och hästen ska få vara häst så mycket som möjligt.

Tycker för egen del att det är för tidigt att sitta på en 2 åring, beror mkt på vad det är för sorts häst iof.
Vi låter alltid våra unghästar vara just unghästar över sommaren då de är 2 o börja lite försiktigt på hösten. Då menar jag träns o sadelinvänjning, lätt longering osv. Sitter på dom gör vi aldrig innan vår/sommar då de är 3.

Även om min unghäst inte är av halvblodsras, så tycker alla härikring att jag är jättesen.

Härikring rids halvblod, travare och ponnyer av ridras redan nu, om dom är 2 år.
Till hösten rider ryttarna lektioner i både dressyr och hoppning.
Annars så kan dom inte placera sej bra på 3-årstestena.

Själv har jag absolut inte några sådana ambitioner.
Jag vill ha min häst i minst 20 år till.
Men att sitta på dom några gånger under sommaren anser jag inte är någon inridning.
Utan snarare insittning.
Och därmed blir unghästen mer hanterad.
Och lättare att hantera vid fortsatt utbildning.

För under hösten har jag tänkt att jobba mer med inriktning på inkörning.

Som andra redan skrivit så är det stor skillnad med att "rida in" och "sitta in"! Självklart kan du sitta in din tvååring nu. Du kan även åka i skritt ett varv runt gårdsplanen för det vet vi ju alla att det är STOR skillnad för hästen att gå med ryttare jämfört med att bara stå stilla. Däremot ska du inte mer än bara åka några minuter (MAX 5) för mer än så är hästen inte klar för. Detta är heller inget du bör göra regelbundet.

Jag har suttit in min tvååring i vår och nu går han på bete och har semester. Till hösten börjar "arbetet" med lite löshoppning, tömkörning, longering och dylikt. Sitta på honom gör jag kanske 1 gång/månad några minuter åt gången. Efter nyår blir det dags att ta tag i ridningen inför treårstestet- OM HAN ÄR REDO!

Jag tycker at nu när du redan suttit in din unghäst kan han gärna få ha semester helt och hållet. Träningen kan du ta upp i höst, han har ju helt klart accepterat ryttare och detta är ju endast till för att förbereda dem innan de blir stora, starka, besvärliga och i treårs-trotsen....

Lycka till med din unghäst, var inte överambitiös, du hinner!! :bump:

Jag vill mest ta ut honom från hagen så han får lite omväxling.
Sträckorna vi går är mellan 500-1000 meter.

Kommer att försöka rida in honom som jag gjorde med min gamla häst.
Hon var egentligen alldles förlit riden och skolad när hon gick Kvalitetstävlan som 4-åring.
Men som 22-åring red jag henne i sådan samling att hon fortfarande kunde göra skolor i galopp och enkla byten.
Tyvärr blev hon akut sjuk och avlivades knappt 4 veckor senare.

Då försökte jag följa Armens rid- och körinstruktion.
Använder samma bok nu också.

Jag tycker absolut man kan sitta på en 2-åring,och framförallt köra in den,bara det hela tiden sker utan ansträngning.

Man kan ju se på hästens ben huruvida tillväxtzonerna är öppna eller inte och då låta den vara.

Jag tycker många ridhästar lämnas alldeles förmycket och sedan kräver man helt plötsligt att den ska funka i det mesta.Det är viktigt att hästen hela tiden tycker det är kul.

Jag har själv en kille som fyller 25år på lördag,han kördes in som 1,5åring,har vunnit några travlopp,varit rid o hopphäst,först nu börjar han bli lite styv i sina gamla ben.

Vänl . Stally :)

Kunde inte skrivit det bättre själv. Du har samma åsikter som jag i ämnet. :)

Jag komer inte att "jobba" honom mer än max 1 timme i veckan.
Och skulle han på minsta vis visa att han inte tycker det är roligt, jaa då hoppar vi över det och prövar någon annan gång istället.

För som sagt, min önskan är att han kommer att vara arbetsför långt över 20 år ålder.

Varför ha så bråttom?
Kör in hästen istället..Gå ut och gå med den . Longera, gör annat än just att börja rida in den..
Jag rider inte in hästar före 3 års ålder och då menar jag att SITTA på hästen bl.a.
Man kan ju sadelvänja den och allt annat men den ska inte ha nåt på ryggen ännu..

Jag vet ju att det finns raser som man kan rida in tidigt. Exempelvis quarter som alla legament och sånt utvecklas tidigare på..
Men varför ha så bråttom? Hästen får ju en längre hållbarhet och den tröttnar inte lika lätt om man stillar sitt sinne och lugnar sig lite..
Hästar dör inte ens av att börjas med vid 3.5 års ålder. Allt hänger ju på hur välväxt den är och hur den är utvecklad..
Visst, man tjänar tid.. Men inridningen måste väl få ta sin tid om det ska bli bra? Man vill väl att det ska bli bättre än bra??
Och om man har så bråttom, varför inte köpa en som är tre år och börja direkt eller köpa en som är grundriden och klar... :D
Nä, ta det ni lugnt och vänta till nästa sommar.
OM det nu inte är en häst av den sortens ras som man kan börja tidigt med..
Då kan du ju bortse från dettainlägg.. eller nåt..
:bow: Tack för ordet!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar