För fet för ett f*ck!

kicket

Trådstartare
För fet för ett f.ck...
Det är Sulana. Hon har visat 2 riktigt rejäla brunster här hemma o när vi åkte till station när hennes 3e brunst borde börja så hade hon en gulekropp. 6dygn senare så hade hon den fortfarande kvar o då började det komma ett pytte pytte ägg också. Så då sprutades hon igång...trodde vi.:smirk: Det var i måndags. Vet sa att det kunde gå snabbt när det redan fanns ett ägg på gång. Så jag ringde o förberedde Ingmar på Gränsbo om semin på antingen onsdag eller fredagen.
Vid koll i onsdags så hade ägget vuxit lite grann men vid koll idag så hade hon en gulekropp o inget ägg. Så vi ska spruta igång henne igen på måndag. Hon släppte ägget innan 2cm o man brukar aldrig seminera innan 3.5 -4cm. Släpp vid 5-6cm.(ca siffror,finns självklart avvikelser)
Vet sa att det brukar kunna vara problem med så feta kusar eller de som varit det. Hon har ju som sagt varit kraftigt överviktig o har säkerligen 50 kg övervikt ännu.Hämtade hem henne i början av april med en övervikt på säkerligen 100-120kg.Hon hade gått på fri tillgång på hö tillsammans med sin 27årige mamma, kanske passade hennes mamma men inte för en 8-årig arabtjej.
Antingen blir det att komma i kondition till nästa år o försöka då.
Hur som helst så har det redan kostat mig flera tusen. Men ett försök till blir det.
MEN... jag blev iaf glad när min vet sa att det berodde absolut inte på stress för coolare häst var länge sen hon sett.
Vad tror ni?
Vad har ni för erfarenhet av feta kusar o betäckningar?

Sv: För fet för ett f*ck!

Hade hon en färsk gulkropp idag är det lönlöst att spruta på måndag.

Efter mina drygt 16 års erfarenhet av betäckningar med lättfödda shetlandsponnyer (och även större ponnyer) kan jag inte komma på att vi haft problem med ston som inte blivit dräktiga pga av att de varit för feta. Det har då snarare berott på andra orsaker..

En duktig semin och foder veterinär här i länet (dalarna) säger att avelsston SKALL vara lite runda!

Lite runda ja, men denna är MYCKET rund.
Jag har också alltid hört att det är lättare om de är i lite överhull än underhull.

Vad gäller sprutning på måndag så sa hon att hon skulle ringa Gränsbo o diskutera hur de tappar nästa vecka så får vi försöka rätta in oss lite.
Ev sprutning på tisdag,.
Är det inte runt 5 dygn efter att ägget släppt som man kan spruta?

Lite runda ja, men denna är MYCKET rund.
Jag har också alltid hört att det är lättare om de är i lite överhull än underhull.
Jag kan garantera dig att mitt krångelsto var fetare än en fläskig flodhäst (hon HAR nog insprängda shetlandsponnygener i sitt näringsbehov...) när jag lämnade henne hos "proffsveterinären" för semin, det år då hon äntligen blev dräktig. Och denna veterinär tyckte bara det var BRA, hon hade aldrig varit med om ett sto som inte blev dräktigt för att hon var för fet!

ok. Min vet sa inte att hon inte kunde bli dräktig i år...snarare att feta ston kunde ha knepiga brunster med svårighet att bli dräktiga.
Hon tog sig på första försöket sist (naturligt) o hon var säkert lika fet då...:rofl:

Jag kan garantera dig att mitt krångelsto var fetare än en fläskig flodhäst (hon HAR nog insprängda shetlandsponnygener i sitt näringsbehov...) när jag lämnade henne hos "proffsveterinären" för semin, det år då hon äntligen blev dräktig. Och denna veterinär tyckte bara det var BRA, hon hade aldrig varit med om ett sto som inte blev dräktigt för att hon var för fet!
Det har jag också hört från en erfaren seminveterinär. Hon ojar sig däremot när hon ser ett sto i full tävlingskondition.

Jag har ett sto som är av flodhästmått och som "alltid" har varit det. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att banta henne utan att hon får för lite strå. Hon kan leva på luft, verkar det som. Hon var lika fet när jag red henne för fullt och hon är lika fet när hon har föl som diar (fölen håller lite drygt normalhull, så hon har bra mjölk). Suck...

Jag skulle verkligen vilja få ner henne i vikt. Nu är hon 15 år och jag börjar bli orolig för hennes ben och hovar. Speciellt när hon är högdräktig. Men dräktig blir hon! Jag har betäckt henne 4 gånger och hon har alltid tagit sig på första försöket. :)

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag har ett sto som är av flodhästmått och som "alltid" har varit det. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att banta henne utan att hon får för lite strå. Hon kan leva på luft, verkar det som. Hon var lika fet när jag red henne för fullt och hon är lika fet när hon har föl som diar (fölen håller lite drygt normalhull, så hon har bra mjölk). Suck

Nu vet jag ju vilken kunska som ligger bakom ditt nick...men jag vill ändå dela med mig till dig om vår mkt SMÄLLFETA welshponny som kom hit för snart två år sedan.
Och då menar jag verkligen fet, med valkar längst rygg,manke, bog, hals och "hål i låren":angel:
Hon var 7 år då och såg grotesk ut...

Hur göra? Tankarna for runt här, med enbart halvblod som sällskap så blev det genast problem med matrutinerna...

Så - första sommaren bantades hon rejält (i hage nästan utan gräs), och hon kanske tappade 10 kilo totalt:cry: på några månader...

Så då la jag om "programmet" för henne, släppte in henne till halvbloden och lät henne gå på fri tillgång av ensilage hela vintern, dock med ganska lite kraftfoder(en näve havre...)och - resultatet var att hon åt frenestiskt i ca två veckor, sedan insåg hon att det alltid fanns mat i hagen, och blev normal i sitt ätande.

Och då började hon rasa i vikt!

Förra sommaren gick hon på bete med mina fölston, åt samma gräs, men fick inte kraftfoder upptill, och har sedan hållt sig kanon i "betäckningsform" - dvs ngt i överhull, men utan valkar,gropar och smällfet mage!

Vet inte om detta var en engångsföreteelse, men utgången har varit över all förväntan iallfall!

Jag önskar att det hjälpte... Jag har kört ungefär så, men det gör varken till eller ifrån. Visserligen har jag inte haft tillräckligt bra hö för att kunna ge fri tillgång utan kraftfoder ibland, men på somrarna har hon gått på bete utan tillägg. Jag har alltså inte försökt banta henne, utan ge henne bra mat efter vad som borde vara hennes behov. Nu är inte min så smällfet som du beskriver (du kan hitta en film på henne på min hemsida om du är nyfiken), och mycket av hennes synbara "fetma" är stor buk. Men jag är ändå orolig. Förra dräktigheten blev hon alldeles för tung på slutet.

Nu är hon dräktig igen. Min plan är precis som du säger; ett bra hö (jag har haft 77 i protein nu och hoppas på ett lika bra i år) och inget kraftfoder alls.

Jag har en liten teori; när jag köpte henne var hon 8 år. Den som hade henne då sa att hon 2 år tidigare hade sett ut som ett benrangel (när hon i sin tur fick henne). Kan hennes ämnesomsättning ha fått sig en rejäl slagsida då och ställt in sig på ständig svält?

Carina på Silver Arabians

När jag var liten köptes det ett väldigt överviktigt welsh mountain sto för avel. Tills det lyckades att banta ner henne vilket tog ett antal år blev hon aldrig dräktig. Trots att hon ett år gick hela sommaren med hingsten på bete. Så fort hon blev av med alla sina valkar och ett ansenligt antal kilon, kom också dräktigheten. Redan på första försöket.

Ok. Man tycker ju att det borde kunna vara som på männsikor o kraftigt överviktiga kan ju ha hur krånglig menscykel som helst, precis som för smala. På en gång som det finns de som är runda o har hur lätt som helst.
Vi får se om jag lyckas i år annars så gör vi nytt försök nästa år, nerbantat.
Men hon verkar mycket svårbantad.

Fick ett samtal från min vetrinär att hon gett upp Sulana.
Hon hade missat 2 ägg.
Kort sammanfattning...
Körde henne till station när brunst borde infunnit sig. (visat mycket tydliga brunster här mot vår hingst). Då hade hon färsk gulekropp. Väntade en vecka o sprutade henne sen. Fick ett ägg som hon släppte vid 1.9 cm. O man brukar beställa semin runt 3.5-4cm.
Vänta en vecka o sprutade igen. Testades 2 ggr om dagen mot deras hingst o kollades med ultraljud o kändes på vaje dag istället för varannan. Hon hade inte mjuknat i livmodern o visade ingenting för hingsten. Sen dagen efter hade hon slöppt vid 2.2cm.
Så vi hämtade vackert hem henne.
Stått i en månad(3000kr) o sen tillkommer sprutningar o stationsavgift på några tusen till o inte ens blivit seminerad.
Nu ska vi börja kolla henne mot Salle den 26e när brunst borde infinna sig. Första dagen hon visar brunst här så ringer jag vet så kommer hon o kollar henne här o sen beställer hon så kör vi dit henne dagen efter för seminering.
Alternativt tyckte vet att hon skulle betäckas naturligt.
Föreslog att vi skulle testa med vår egen hingst om hon kunde bli dräktig i år över huvudtaget, istället för att kasta ut mer pengar så kanske hon inte ens kan bli dräktig.
Ev beror de små äggen på att hon inte svarar bra på att bli igångsprutad så nu ska vi vänta in "normal" brunst.
Hon blev såklart överlycklig när hon såg Salle o visar tydligt intresse för honom. Hon brydde sig inte i deras hingst alls.
Men hon piper ifrån om Salle visar för tydligt intresse för henne, så brunstig är hon ju inte. Men han kan nog locka fram en brunst.
Hingsten jag hade valt kostar 5000:- i språng o 6000:- i 90dtgns avgift EXKL momsen.
Så det känns ju lite drygt att pröva det om hon inte kan...
Hon har dock föl sen tidigare men då var hon yngre o inte lika fet.
Hon är dock lite smalare nu.
Vet sa att ston som bantas kan också få knepiga brunster då de ställer in sig på svält när protein intaget blir för litet o att de då tror att maten inte räcker för 2. Så nu ska hon få beta lite mer.

Naturen o kärleken är förunderlig även i djurens värld. Jag hade ett skm sto som gick med sin hingst (fux), de fick fyra avkommor. Tog hem min galoppör (skm hingst) från galoppbanan o släppte honom med sitt sto i en annan hage.. synlig från de andra, men på rejält avstånd.

Skm stoet brunstade som en klocka men tog ej emot hingsten hon gick med, hon visade tydligt att intresset fanns till den andra hingsten! Vid tredje brunsten gav jag upp o lät henne träffa den 'nya' hingsten.. och hon ställde upp sig direkt och blev dräktig!!!

Hon ville aldrig mer betäckas av sin förste 'lover'.. som ju eg. passade henne bäst blodsmässigt, men han var fux och dessutom gammal.
Så kan det gå....:cool:

Bia

Kul!
Undrar om det inte är så med denna donna också att hon helt enkelt blivit förtjust i sin skimmel morbror.
Just nu vet jag varken ut eller in hur jag ska göra...:confused:
Hittar ingen rp hingst som jag tycker är tillräckligt liten... o den enda som även har litet bakåt ska lämna landet.
Känns för mycket chansning om jag skulle ta den dyra hbl hingsten i år.
Hade ju inte tänkt mig en arabhingst i år...:crazy:
Sista utvägen är att prova en gång med våran egen. Skulle säkert bli en både trevlig o bra individ.

Jag har sett 3 föl e. Prince Thatch i år med mödrar av varierande storlekar och det ser onekligen ut som att han nedärver sig smått. Jag har sett 3 avkommor u samma sto med olika pappor och det här fölet e. PT är klart minst.
Sedan har du ju Gerswin han är ju inte heller så stor och har dessutom mycket bra villkor.

Jag har bestämt mig för Gerswin.
Prince Thatch tror jag på men vill gärna vänta några år o se vad han lämnar först.
Det var Casio som jag pratade om som har gått till Danmark. Men han finns kvar på fryst. Vilket inte känns som ett alternativ på denna krångel dam.

På tal om tjocka arabston...

Jag har faktiskt beställt en betereducerare till min fröken. Hon är alldeles för tjock nu (går och konvalecentar pga en fläkskada) och det är ju fångår i år också. :crazy:

Ingen aning om hur pass bra det fungerar men jag kan ju rapportera sedan.

gör det ...låter bra. Just nu har jag släppt ut henne på knähögt bete.
Gammalt gräs(högt gräs) ska ju minska fångrisken o hon går nu med våran islänning(haft fång i år pga en mineralhink) o vårat 24åriga russ oxå hon gammal fånghäst (8år sen). De blir inte heller lika feta av långt gräs som av kort.
Så nu hoppas jag att damens klocka ska säga "aha...mat...då finns det så jag kan föda en till".
Ska börja kolla henne på tisdag mot Salle. Hon är ju väldans förtjust i honom.

Liknande trådar

Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Casper
·
Avel Lämnade mitt sto E Uttini på stationen i måndags. Då kollade de henna och hon hade ett stort fint ägg, men var iunte i brunst. Jag som...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka