För få utövare?

Sv: För få utövare?

Nej det är nog WE. (Working Equitation) De hade landslagsmönstring i Skåne förra helgen. Man behövde aldrig ha tävlat förut för att deltaga. ;)

(inget ont mot WE, tänker själv börja med det..)

En ordentlig monter på Skandinavium tror jag skulle vara toppen. Dit åker varenda ridskoleunge och ponnytjej från hela Västsverige (och deras morsor). Mycket av tiden tillbringas ju dessutom på mässan, där alla kommer med plånboken i högsta hugg. Tänk en monter med färglada distansprylar, lite filmer och annat smått och gott. Nån av landslagsryttarna kunde kanske till och med visa upp sina hästar ute på mässan, i synnerhet de lite mindre araberna skulle få alla småtjejer att dåndimpa. Eller så kan man kanske få till ett pausinslag med distansridning, så når man 80 000 pers på några dagar.

Nej det är nog WE. (Working Equitation) De hade landslagsmönstring i Skåne förra helgen. Man behövde aldrig ha tävlat förut för att deltaga. ;)

(inget ont mot WE, tänker själv börja med det..)

Nu är vi helt OT,
men den öppna WE-mönstringen var för att locka nya ryttare, det lär knappast vara någon av de helt nya som tas ut till landslaget. De som tävlar WE på landslagsnivå är jätteduktiga. Dressyrprogrammet går på svår nivå och du måste rida på kandar. Det man utför i teknik- och speedmomentet lär inte heller "vem som helst" klara med detsamma med sådant flyt att man kan tävla på hög nivå. Så denna mönstring kommer säkert att inspirera flera att fortsätta träna och utöka antalet ryttare så att det börjar bli fler tävlingar men jag tror inte de släpper på folk till landslagen utan att de har minsta suck att klara av tävlingarna på internationell nivå - för ute i Europa är det inte fråga om några nybörjare på tävlingarna.

Annars håller jag med dig: det är en jätterolig tävlingsform!

För att svara på själva ursprungsfrågan så tycker jag vi ska snegla på fälttävlan.
Det är också en "läskig" gren där inte bara hästarna dör - ryttarna gör det också! Visserligen får de vara med på OS, men ändå - precis som med distansen så tvekar många vanliga ryttare att börja för att det känns lite för svårt och för mycket.

Nu har fälttävlan infört en mycket förenklad tävlingsform som ska vara snorenkel att delta i: Startfälttävlan.

Man behöver inte ha fälttävlanskortet och inget hinder är högre än 60 cm oavsett storlek på ponny/häst. Man skyfflar helt enkelt in alla som verkar intresserade och så får de vara med på en enkel (både vad gäller tillgänglighet och utförande) tävling som troligen kommer ge mersmak.

Hade man kul på startfälttävlan så kommer man troligen att vilja och våga gå vidare.

Vi har ju redan vårt Prova På-koncept och jag tror att det skulle vidareutvecklas. Marknadsför det tydligare, lägg den som träningstävling så att man inte behöver grönt kort och gul bok. Schemalägg en grönt kort-kurs direkt efter så att man fort kan ordna sitt gröna kort ganska snart efter ritten så att man kan gå vidare till riktiga tävlingar så snart som möjligt.
Bara man får folk att testa! Se till att funktionärerna är extra charmiga och glada och var så pedagogisk som möjligt vid bangenomgång - ha gärna ett eftersnack med alla deltagare då de kan ställa de frågor som dykt upp under ridturen.

(Vad skönt det känns att sitta och skriva goda råd till vad andra kan göra! ;) ).

Jag har alltid tyckt det verkar kul med distans. Men det känns svårt att börja. Tex om man tränar dressyr/hoppning så gör man det lokalt någonstans med jämna mellanrum. Distansen verkar inte ha så många "fasta punkter" dit man kan ta sig och träna. Jag kanske har fel.

Min fråga är: Hur närmar jag mig distansen? Hur hittar jag träningar/tävlingar/andra intresserade? För oss som inte provat känns det lite tekniskt svårt, pulskontroll osv. Finns det distansklubbar med regelbunden verksamhet?

Jag har på senare år blivit rädd för hoppning och det lät ju vääääldigt lockande att man kan köpa en fin distanstävlingshäst så billigt som ni skriver här.

Tränar ni för er själva eller är ni gäng som rider iväg ut?

KL
Jag har aldrig tävlat distans, jag har en tendens att upptäcka alla tävlingar dagen efter de har ägt rum..
Har i många många många år varit intresserad av distans, men det har liksom aldrig blivit av. Som uppväxt i ett riktigt hoppområde, där till och med dressyr bara var för töntar som inte ville/vågade hoppa, var det knappast socialt accepterat att vara annorlunda. När jag blev äldre slutade jag bry mig, började med bruksridning och senare western.

Jag har tvekat till att börja med distans, för "allt" jag har läst om distansridning har innefattat åratal av träning, avancerad utrustning och "specialhästar".
Min häst kan utan problem knata ett par mil i helt okej tempo, men jag har helt enkelt inte vågat.

...icke att förglömma är Hökensåsritten (Tidaholm) eller Billingeritten (Lerdala/Skara) som inte heller är speciellt långt från Göteborg. Nä, vi i mellan/södra Sverige är ganska lyckligt lottade med riktigt många tävlingar inom rimliga avstånd.

Ja, ni ÄR lyckligt lottade. Vi har en nedast ritt inom vårat distrikt, den är det 15 mil till. Sen har vi ca 30 mil till två ritter. Övriga är det 50 mil eller mer för att åka till. :(

Iom att det är så få ritter inom rimligt avstånd när jag bara tävlar för skojs skull och inte satsar fullt ut, har varken råd eller tid att vara borta hela helger med minst 2 övrnattningar osv. Ja, då måste man verkligen se till så man kan vara med på dessa få ritter som är nära. Och det kan man ju tyvärr inte alltid då det ju även finns ett liv utanför. Men det finns ju lixom inget att välja på för oss. Rid den ritten eller va utan lixom. Jättetrist.

Men då får ni väl som är intresserade av distans i dina krokar ordna fler ritter?
Eller vilka ska arrangera, om inte distansfolket själva gör det? Travtränarna?

Här på Buke kan du få hjälp. Var i Sverige finns du så man kan tipsa om närmsta klubb?
// Linda

Jag har alltid tyckt det verkar kul med distans. Men det känns svårt att börja. Tex om man tränar dressyr/hoppning så gör man det lokalt någonstans med jämna mellanrum. Distansen verkar inte ha så många "fasta punkter" dit man kan ta sig och träna. Jag kanske har fel.

Min fråga är: Hur närmar jag mig distansen? Hur hittar jag träningar/tävlingar/andra intresserade? För oss som inte provat känns det lite tekniskt svårt, pulskontroll osv. Finns det distansklubbar med regelbunden verksamhet?

Jag har på senare år blivit rädd för hoppning och det lät ju vääääldigt lockande att man kan köpa en fin distanstävlingshäst så billigt som ni skriver här.

Tränar ni för er själva eller är ni gäng som rider iväg ut?

Känner som du faktiskt litegrann. Jag och en kompis har lust att pröva på en ritt men inte vill vi åka jättelångt och tyvärr är detta med grönt kort något som krånglar till allt också.

Men i år ska vi har pratat om det i så många år nu

Men hur svårt kan det vara att ta grönt kort? Har inte er ridklubb provtagning så är det bara att ringa ert distriktskansli. (Ridsportförbundet).
Det tar ju inte särkilt många timmar att få till det, och inte kostar det speciellt mycket heller.

Kruxet med att ta grönt kort är nog (eller i varje fall för mig) att det är lite oklart vad som egentligen förväntas för att man skall bedömas ha tillräcklig ridkunskap. Att kunna föra fram häst i lämpliga gångarter i varierad terräng finns inte med som kriterium, medan däremot "Hoppa bana med fyra hinder" och någon form av dressyrtest finns med. Det låter inte alltför svårt i och för sig, men jobbigt för oss som ser dressyr mest som ett nödvändigt ont och hoppning mest som ett tillfälle för oss eller hästen att göra oss illa. Vill man sänka tröskeln att börja med distans kan man nog göra en insats även här.

Men hur svårt kan det vara att ta grönt kort? Har inte er ridklubb provtagning så är det bara att ringa ert distriktskansli. (Ridsportförbundet).
Det tar ju inte särkilt många timmar att få till det, och inte kostar det speciellt mycket heller.

För min del handlar det om att här har de grönkort kurser med jämna mellanrum men eftersom jag har en sambo som jobbar kväll varannan vecka så missar jag alltså halva kursen.
Dessutom så är det som Seabisquit skriver. Vad krävs i dressyren? jag är ingen dressyrstjärna och när det kommer till hoppningen så har jag nu för tiden supersvårt för det eftersom jag pga sjukdom har sämre balans i dag. Har dessutom en häst som i dagsläget möjligtvis skulle klara LC dressyr och kanske om jag har tur klättra över 4 hinder utan att vi dör på kuppen. Behöver man ha sin egna häst?

Nej för mig blir det otroligt svårt att ta Grönt kort och det handlar inte alls om ekonomin utan tiden och ridproven.

Så det är en anledning till att jag tvekar att ge mig in i distansens värld eller tvekar gör jag inte men som gör att jag inte börjat tävla.

Andra anledningen är att det finns nästan inga tävlingar här omkring och sedan är det detta med utrustningen. Verkar som man ska ha så mycket specialgrejer så fort man kommer till 5 milare och jag har ingen lust och råd att köpa massa specialgrejer. Sedan är det detta med hinknisse. Eftersom vi har småbarn så kan jag inte ta min sambo som hinknisse och därför har jag svårt att hitta en sådan

Var i kontakt med vår distansklubb men kände inte direkt att jag vart så superpuschad att ge mig in i leken om man säger så. Ingen som mer än svara på mina frågor ingen som liksom plocka upp mig om ni förstår hur jag menar och det är supersynd tycker jag. Jag är lite blyg och vill inte vara till besvär och störa andra och då behöver man den extra puschen som jag inte fick då.

Du behöver absolut inte ha någon speciell utrustning till att börja med distans. Sadel, träns o ridhjälm har du väl redan?

Om du har problem med grönt kort kurserna så kontakta en grönt kortansvarig och hör om man kan hjälpa dig med ett annat upplägg. Dina frågor om kursen och kunskaperna är perfekta att ställa till just en ansvarig som har utbildning för detta.

Sen undrar jag hur du vill bli uppplockad? Jag vet ju inte exakt var du bor men är det inte för långt norrut så kom till Hovdala/Hässleholm i Juli o prova på distans. Inget grönt kort behövs.

Det är nog ingen i Sverige som igentligen har nära till många distanstävlingar. Har man under två timmar att köra så är det lyx.
// Linda

Provet är busenkelt.. 1X2 frågor och man får ha TR att slå i, det går inte att misslyckas.

Angående ridprovet så ska man väl visa att man kan kontrollera sin häst i alla gångarter, eller är det ändrat?

Jag håller med föregående. Så vitt jag vet ska du visa hästen i alla gångarterna i båda varven plus ett skriftligt prov. TR får du ha med dig. Rider du på ridskola el för tränare kan oftast läaren/tränaren intyga att du har de ridkunskaper som behövs. Oftast går det bra att låna häst på ridskolan som håller skriftliga provet. Du kan också höra med ridsportförbundet om närmaste provledare. Flera har servicen att du får skriva hemma hos dem och t o m visa upp ridprovet där på lånad häst.
Själv fixade jag det skriftliga på detta vis och red sedan till en c-tränare som fixade det praktiska. Min man gjorde alltihop hemma hos provledaren och en kompis fixade i sin tur det sriftliga på en ridskola och intyg om det praktiska från sin tränare helt enkelt. Så grönt kort ska inte behöva hindra någon att börja med distans!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Fruentimber
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 811
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama