För er med erfarenhet av klapphingstar

MarieKristina

Trådstartare
Jag har en annan tråd gällande min 1,5 åring, som nu är undersökt för andra gången utan tillstymmelse till kula på höger sida:( han ska gå i blandflock i vinter och måste kastreras innan dess...

Veterinärens råd var att boka tid för operation i september för att ev avboka om ett mirakel sker och kastrering ändå kan göras hemma på gården. Men om inte, vart ska man åka med honom blir nästa stora fråga!

Nu när det är helg och man inte kan ringa blir det att jag googlar runt efter vilka alternativ som finns så nära Växjö som möjligt, men som ändå känns seriöst och bra. Inser att det är omöjligt att avgöra utan erfarenheter av annat än DV hemma på gården.

Vill gärna ha pm om ni vill tipsa eller avråda specifikt, annars tips på vad som helst som kan vara av värde samt historier om era klapphingstar. Någon som ultraljudat för att lokalisera kulan och fått besked om op omfattning samt pris i förväg? Tänker om DV kan göra det hemma även om op görs på annat håll eller blir det bara en onödig extraundersökning..

Jag har en annan tråd gällande min 1,5 åring, som nu är undersökt för andra gången utan tillstymmelse till kula på höger sida:( han ska gå i blandflock i vinter och måste kastreras innan dess...

Veterinärens råd var att boka tid för operation i september för att ev avboka om ett mirakel sker och kastrering ändå kan göras hemma på gården. Men om inte, vart ska man åka med honom blir nästa stora fråga!

Nu när det är helg och man inte kan ringa blir det att jag googlar runt efter vilka alternativ som finns så nära Växjö som möjligt, men som ändå känns seriöst och bra. Inser att det är omöjligt att avgöra utan erfarenheter av annat än DV hemma på gården.

Vill gärna ha pm om ni vill tipsa eller avråda specifikt, annars tips på vad som helst som kan vara av värde samt historier om era klapphingstar. Någon som ultraljudat för att lokalisera kulan och fått besked om op omfattning samt pris i förväg? Tänker om DV kan göra det hemma även om op görs på annat håll eller blir det bara en onödig extraundersökning..
Jag fick gjort en liggande kastration på kliniken på travbanan i Kalmar. Det var en trevlig upplevelse för mig som hästägare.

Det kan även löna sig att kolla pris på olika kliniker. Här skiljde det ganska mycket när jag ringde runt inför ett ev köp (som jag inte genomförde).

Jag vet att Söderåsens hästklinik har fasta priser. Vilket kan vara en fördel. Men jag vet inte om du tycker det är för långt bort.

min var 2 år när han blev kastrerad. Hans ena kula satt långt uppe i buken.Vetrinären trodde inte att den hade trillat ner av sis själv.Två veckors boxvila med lite promenader som utökades efter hand,Antibiotika 5 dagar och smärtstillande i 2 veckor.Ett gott råd är att fråga vad det kostar innan,det gjorde inte jag,17500kr kostade det...men allt gick bra illa fall.
lycka till.

min var 2 år när han blev kastrerad. Hans ena kula satt långt uppe i buken.Vetrinären trodde inte att den hade trillat ner av sis själv.Två veckors boxvila med lite promenader som utökades efter hand,Antibiotika 5 dagar och smärtstillande i 2 veckor.Ett gott råd är att fråga vad det kostar innan,det gjorde inte jag,17500kr kostade det...men allt gick bra illa fall.
lycka till.
Vad dyrt! Jag betalade 5000 för min då 7-åriga liggande på klinik.

Jag har också fått intrycket av att priset kan variera kraftigt. Även om jag förstår att det kan vara skillnad beroende på var kulan sitter verkar också val av klinik ha betydelse... jag vill ju ha bra vård och är beredd på en slant men vill inte betala några ockerpriser heller.

Skönt att allt gått bra i alla fall, det är ju självklart det viktigaste!

Klapphingstoperation är nästan omöjligt att få ett fast pris på, eftersom det beror på hur långt in i bukhålan testikeln ligger. Det kan vara allt från en ganska enkel operation till ett stort omfattande ingrepp i bukhålan.
Sen är det nog generellt så att oavsett vilken klinik det handlar om så kommer det alltid gå att hitta personer som har både bra och dåliga erfarenheter från kliniken ifråga.

Klapphingstoperation är nästan omöjligt att få ett fast pris på, eftersom det beror på hur långt in i bukhålan testikeln ligger. Det kan vara allt från en ganska enkel operation till ett stort omfattande ingrepp i bukhålan.
Sen är det nog generellt så att oavsett vilken klinik det handlar om så kommer det alltid gå att hitta personer som har både bra och dåliga erfarenheter från kliniken ifråga.

Kan man inte lokaliserar kulan innan ingreppet med ultraljud? För att få ett hum om hur man ska operera/kostnad.

Tänker faktiskt fråga om ultraljud i morgon! Har fått tips på en klinik som låter lovande så nu blir nästa steg att ringa dit och kolla.

Angående priser finns det kliniker som har en tydlig prisbild för klapphingstar, men där priset ökar i olika steg efter hur kulan/kulorna ligger. Jag tycker det borde vara standard, även om man får vara beredd att priset kan ändra sig vid tillstötning av komplikationer förstås...

Tänker faktiskt fråga om ultraljud i morgon! Har fått tips på en klinik som låter lovande så nu blir nästa steg att ringa dit och kolla.

Angående priser finns det kliniker som har en tydlig prisbild för klapphingstar, men där priset ökar i olika steg efter hur kulan/kulorna ligger. Jag tycker det borde vara standard, även om man får vara beredd att priset kan ändra sig vid tillstötning av komplikationer förstås...

Beroende på var testikeln ligger blir ingreppet mer eller mindre komplicerat och krävande.
Det är väl inte konstigt att den som beställer ingreppet får betala vad det faktiskt kostar, och att en mer komplicerad procedur blir dyrare.

Jag har hört priser runt 15-20000kr för buköppning.

Skara har väl ett välrenommerat hästsjukhus, och ligger inte särskilt långt från Växjö i mina ögon.

Jag hade en klapphingst (eller ja, jag hade två men en av dem släppte märkligt nog ner testikel nummer två vid 3½ års ålder så det blev en vanlig liggande kastrering).
Han släppte ner sin inte särskilt långt upp sittande testikel när han sövdes så det blev okomplicerat.
6000kr har jag betalat för liggande kastrering, den senaste för ett par år sedan. Då var det ingen klapphingst utan vanlig. Den klapphingst som släppte ner sin vid sövning kostade det 5000kr att kastrera, för 8 år sedan, eftersom det inte blev mer komplicerat än normalt.

säger som @Lovisaleonora .
Då är det inte en relevant prisjämförelse.
Då var det ett annat ingrepp.
Till viss del var det jämförbart. Jag tror veterinären utryckte sig att de fick öppna upp mer än vad de normalt gjorde på grund av någon anledning som jag inte kommer ihåg. Jag fick också antibiotika till honom för att operationen blev större, vilket de normalt inte ger ut.

Kulorna kan trilla ner när hästen blir sövd.

Har själv kört in en "klapp"hingst till operation och när veterinären kollade innan vi lämnade honom, fått frågan: Är du säker på att den inte redan är kastrerad?
För att sedan fått höra att de trillade ner när hästen blev sövd och fick således betala för en vanlig klinik-kastration.

Jag vet inte hur vanligt det är, men det är inte omöjligt.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Är jag placerad på fel ställe? Känner ni ibland också såhär? Jag är trött på storstadslivet. Ekorrhjulet. Stress. Trötthet. Prestation...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama