För blöt, men ändå fast avföring?

Alexandra_W

Trådstartare
Det är högar, med bollar. Normal färg, normal lukt. Ser för ögat fullkomligt normalt ut. Men eftersom jag handmockar den boxen, med plasthandskar, så har jag noterat att högarna (inte alla, men många) är för blöta. Ser som sagt helt normalt ut, tills man tar i dem och inser att de är i princip så man kan 'krama ur' bollarna?

Vad kan det bero på?

Hästen står på halm, går på sparsamt med gräs på dagtid, och får sitt minimibehov av TS tillfredsställt via hösilage nattetid. Förvisso minimigiva TS (1 kg TS/100 kg häst) men ändock. Plus det har han alltså halm och det gräs han äter dagtid (gräset är dock sparsamt, så svårt bedöma hur mycket det är).

Dricker normalt, pigg och glad i övrigt.

Sv: För blöt, men ändå fast avföring?

inget direkt svar på din frågan,

men du handmockar boxen med plasthandskar....varför???? :cool:

Jag måste fråga varför du handmockar? Aldrig hört om det så nu blir jag nyfiken!

Ber om ursäkt för off topic!

Jag måste fråga varför du handmockar? Aldrig hört om det så nu blir jag nyfiken!

Ber om ursäkt för off topic!

Eftersom jag HATAR att mocka halmbädd. Det tar en evinnerlig tid. Då går det mycket fortare att plocka upp högarna för hand iförd käcka, gula diskhandskar.

Mot att med gles halmgrep lyfta undan ren halm som ligger över. Sen endera ta ut en massa ren halm (= mer vändor med kärran) för att få med högen intakt, alt göra så, vända det upp och ner i kärran och fiska upp den rena halmen och lägga tillbaka.

Eller försöka få med så lite ren halm som möjligt, med gles grep eller spångrep, och sen jaga bollar som trillat av, alt försöka befria spångrepen från intrasslad halm.

Handmockar jag är det gjort på under fem minuter. Bara lyfta ut högarna. Och om det är ren halm över högarna (hästens specialitet.. bajsgömmor) bara lyfta bort den, ta ut högen, och lägga tillbaka den.

Spånbäddarna grepmockas dock. Även när jag hade växelströbädd med halm, då grepmockade jag med. Men många år sen jag gick över till handmockning på permanentbäddar av halm, när man bara vill ta ut bajset.

Kan de inte vara extra färska då? Bollarna alltså.
Det har inte tagit mig lång tid att inse att fukten dunstar ur bollarna relativt snabbt, tar ju ofta bara ett dygn innan de är helt snustorra.

Kan de inte vara extra färska då? Bollarna alltså.
Det har inte tagit mig lång tid att inse att fukten dunstar ur bollarna relativt snabbt, tar ju ofta bara ett dygn innan de är helt snustorra.

Nej tyvärr, sen skulle de även som 'pinfärska' vara för blöta. Men jag tänkte också så första gången att den är säkert bara 'extrafärsk'. Men säg 75% av högarna i boxen kan liksom inte vara lagda 'nyss'. Och även om de vore lagda nyss så skulle de vara för blöta. Skulle jag 'klämma ihop handen' skulle det rinna vatten. Som när man kramar ur en disktrasa typ.

Det känns som om (det kan vara fel dock) att 'minsta mer vätska' och 'bollformen' skulle bli förlorad och det skulle bli koblajestuk light?

Det kan inte vara så att de äter äpplen någonstans? Min gamles avföring är just så nu. Han mumsar varje morgon på vildäpplena i hagen. Det var lika förra hösten.

Om träcken är för lös brukar grovtarmen vara problemet då det är den sista stationen som ska absorbera vätskan i tarmen sas.
Kanske en obalans i floran eller dyl?
Prova att ge den lite jäst, kanske betfor också och se om den blir bättre av det, så skulle jag ha gjort till att börja med.
Min har haft problem med för sönderfallande träck (enligt mig då - är lite petig med hur det ska se ut) Ger henne jäst och olja och det börjar bli bättre nu.

Ylva - det kan det faktiskt. Hästarna har i flera veckor fått äpplen, och de har äppelträd i hagen.

Lickety - betfor (i liten dos) gör ingen skillnad (inte för jag provat medvetet, men fått en liten slatt senaste 5 dagarna). Han ska inte ha mer heller, tjockisen. Men ska ge lite magtarmbalans får vi se.

Allmänt - jag provade faktiskt 'krama' en boll idag. Och japps, det rinner om dem om man kramar dem.. *puke*

Jag har faktiskt börjat bli troende på vanlig bakjäst i stället, bukes foderforum är ju en guldgruva stundtals! Foderjäst och magtarm balans innehåller inte levande kultur av jäst. HH redovisade också nån studie som visade att bakjäst har en stärkande effekt på floran. Billigare blir det ju också.
Men magtarm är säkert bra, jag har aldrig provat det. :)

Jag förstår att du mockar för hand - blir också galen på halm :D

Senast ändrad:

:rofl::rofl:
förlåt, förlåt men jag får en sån rolig bild framför mig på dig plockandes bajs iförd handskar! Lite extremt är det ju ;) men hey, if it works for you!
Dock förgyllde det min kväll med ett litet skratt :D

Har hästen behandlats mot något nyligen (indirekt är det V eller liten?)

Som du beskriver det blir lillkillens högar när han är nära att bli dålig.:crazy: De blir blötare än normalt men det rinner inget.
Vad det beror på kan ju vara vad som helst i princip, men det var ett bra tips att kolla upp det där med äpplena. Jag vet inte om ni haft frost på nätterna där uppåt, men det kan ju påverka äpplena också.

Hoppas magen reder upp sig, eller iaf inte blir sämre!

Då har du det kanske där. Kollade i stallet idag och alla hästarna är likadana. Avföringen är fast men blöt och där högarna ligger bildas det "skitvatten" runtomkring. I så fall är det fullständigt ofarligt och går över när de slutar äta äpplen. Kom att tänka på det eftersom det var precis likadant förra året.

Har hästen behandlats mot något nyligen (indirekt är det V eller liten?)

Som du beskriver det blir lillkillens högar när han är nära att bli dålig.:crazy: De blir blötare än normalt men det rinner inget.
Vad det beror på kan ju vara vad som helst i princip, men det var ett bra tips att kolla upp det där med äpplena. Jag vet inte om ni haft frost på nätterna där uppåt, men det kan ju påverka äpplena också.

Hoppas magen reder upp sig, eller iaf inte blir sämre!

Det är Lilleman, så nix inte behandlad med någonting varken nu eller tidigare.

Inte haft frost mer än någon enstaka natt än (förutom idag), och då gick de på betet (= nada äpplen). Ska kolla i vinterhagen idag, de har äppelträd där men jag har inte sett någon frukt där (fåglarna har nog ätit upp den)

De kom hem till vinterhagen väldigt sent i år ju, några dagar sen, och magen var 'såhär' innan, så jag tror inte det är äpplena, däremot om det finns äpplen i vinterhagen (av mig har de inte fått på en vecka) så kan jag städa undan dem, för de lär inte hjälpa iaf.

Men jag hittar ingen orsak alls, och han verkar pigg och kry i övrigt som sagt. Fet som en julgris, pigg, glad och - tja som vanligt. INget ändrat i maten heller direkt, utom övergång till årshösilage, men den kom också den efter att det 'redan börjat'.

Och jo, det jag funderar över är om det är 'något på gång' med magen (eller om det bara är sånt man inte får något svar på men som inte betyder något).

Nej, det är ju lite klurigt.
Lillkillen är ju också glad o pigg, fin i päls och inte öm under magen-när han är på det här stadiet. Blir det mer, det är då man märker det på honom. Likadant om det skulle börja rinna bajsvatten emellan, då ser man att han mår dåligt av det.

Det är väl kanske bara att vänta och se då:)

Mm, ska ge honom lite magtarmbalans med (då blir han glad, det innebär ju kraftfoder *s*) och se om det blir skillnad.

Lite svårt ang bajsvatten att se iom att han står på halm numera, men det syns inget iaf, verken i/på halmen, när han skiter eller på bakben/svans. (Tvättade svansen häromdagen, första gången någonsin. Det var inte ens en brunton i vattnet, och soms agt inte minsta på bakbenen heller).

Apropå bajsvatten som det börjar dra ihop sig för att se om valacken tänker börja i år igen. Ffa när vi mördar magen med evighetslång finadynekur (som han inte alls reagerat på än dock, men.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka