För att få gröna papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fredric
  • Startdatum Startdatum
F

Fredric

Här kommer några rent hypotetiska frågor som jag inte kan finna svar till på ASVHs hemsida, kanske kan någon av er alla där ute svara något klokt.
Fråga;
Om jag tar in en häst som har papper från Holland, alltså stambokförd i KWPN och som har ett pass från ett annat EU-land. Kan den hästen då få gröna papper här i Sverige och ett svenskt pass? Vi tänker att hon har en av ASVH godkänd hingst som far.

Vad sker med eventuella avkommor om jag inte har gröna papper på modern? Får avkommorna gröna papper om en godkänd hingst är deras far?

Sv: För att få gröna papper?

Då måste hon till att börja med vara en KWPN VB,att hon har fått sitt pass i ett annat land borde inte vara ett hinder,det finns/fanns ju hästar i sverige som hade stamtavla i annat land(innan passtiden) som senare fick "svenskt" pass

Varför skaffa ett Svenskt pass till hästen??

Alla pass som är godkända i EU är godkända i Sverige.

Men du kan om du vill tilläggsregistrera hästen här i Sverige.

Alla godkända avelsförbund ger gröna papper på avkommorna med en Svenskt godkänd hingst. Listan på godkända avelsförbund finns på ASVH hemsida

Du ska inte ha ett svensk pass. Utan det holländska passet ska följa hästen livet ut. Men som skrivet innan så kan och bör hon tilläggsregisteras i ASVH. Hon får då ett extran nummer i sitt pass.
Förr bytte man pass, s k FEI-passen, men efter som alla EU-länder numera ska ha godkända pass på sina hästar är det meningen att samma pass ska följa hästen hela livet. Annars faller liksom hela idén med passet och slakt eller inte slakt.

Om stoet är reggat i KWPNs RP register så ger hon gröna papper i ASVH. (KWPN har 3 register, RP (ridhäst) är det enda godkända)

Du behöver INTE tilläggs registrera stoet för att regga avkommorna, vill du däremot stamboksföra stoet även här så måste du göra det. Vet inte vad det kostar för halvblod men fullblod kostar 300kr att tilläggs regga, det är ju samma "arbete" så det borde ju inte vara nån direkt pris skillnad.

Om stoet inte hamnar i huvudstamboken här (alltså gröna papper) så får hon vita eller gråa, det beror på vad det är ASVH inte godkänner i hennes stam, då får hennes avkommor vita eller gröna papper.
Men rent logiskt sett så borde de ta henne rak av om hon är i KWPN RP registret.

Enklast är att du mailar/ringer ASVH och ger dom stammen så kan de ge dig ett exakt svar på vart hon hamnar.

min kompis hade ett KWPN sto som hon betäcke med godkänd flyinge hingst. fölet fick bara gråa papper tror jag det var.

min kompis hade ett KWPN sto som hon betäcke med godkänd flyinge hingst. fölet fick bara gråa papper tror jag det var.

Det var då inte ett sto reggat i RP registret hon har/hade.
Det är MÅNGA som importerar TP -hästar, dom ger alltså inte gröna papper utan gråa.
Det står i passet vilket register hästen är reggad i.

TP är "kör" hästar, de innehåller ofta hackney vilket inte är tillåtet i ASVH.

Liknande trådar

Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: EoG
·
Avel Jag har ett föl e. godkänd halvblodshingst u. ridponnysto som kommer växa över och bli storhäst. Hur tycker ni att jag ska regga fölet...
Svar
8
· Visningar
1 317
Senast: Iglatjarn
·
Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 399
Senast: Rosett
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka