För att få en stilla skänkel.

Sv: För att få en stilla skänkel.

Jag är redan i så mycket bakvikt jag kan. Livrädd att hästen ska stanna.

Det största felet och problemet, de flesta har är att de kniper med knäna. behöver inte vara mkt. det är underskänkel som ska ligga intill hästen o inte knäet intill sadeln.
o tänk på att sitta upp med överlivet så du inte faller fram, för då åker automatiskt även skänkeln bak...

//nyligen hemkommen från genomkörare av sitsen från hoppträning.

Nu har jag inte läst hela tråden, så kanske skriver samma som någon annan redan gjort. Förlåt isåfall..

När jag skulle lära mig att ha skänkeln stilla, knöt min ridlärare fast stigbigeln i sadelgjorden med ett balsnöre så jag kunde flytta den ca 1 dm fram och bak.
Red mot hindret utan att tänka vidare mycket på det, gjorde som jag alltid gjorde, drog bak hälen och vips hade jag inga stigbyglar. Jag gjorde aldrig om det - har ett klistrat skänkelläge nu. :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar