För alla er som följer Fortunes utveckling!

lady_vip

Trådstartare
...Så kan jag säga att vi är på rätt väg nu, på riktigt och helt sant denna gången!!!

Var på ÅB igår och hennes njuvärden börjar gå mot normala! Proteinet i urinen är borta och de andra urinvärdena är bra. Hennes njurvärde är nu 13 (hon har varit uppe runt 20-25, normal 9 och max 30) och påverkan på njurarna verkar vara mycket liten.

Jag fick nästan en tår i ögat när han berättade om värdena, jag som var så nära avlivning för några veckor sen.

Nu får hon en medicin för att underlätta för njurarnas jobb och vi fokuserar enbart på att gå upp i vikt, som fortfarande är för låg.
Så har ni tips på energirik/fet mat med väldigt lågt protein och salt så tar jag gärna emot det, för tillfället lagar vi egen mat till lilla Pärlan.

Tack för allt ert stöd!! ÅB igen om 3 veckor, hoppas på ännu bättre värden då såklart...

Sv: För alla er som följer Fortunes utveckling!

Så skönt att höra! När natten är som mörkast är gryningen som närmast verkar ju stämma i detta fall. Kanon!!

Skönt att höra! jag har undrat mycket vad som har hänt sen sista tråden

:bump:

Jag har följt er "på håll", det var väldigt roligt att höra!

Vilken lättnad!!

:banana:

Oh, vad härligt att höra! :D Vet ingenting om fettrik, proteinsnål mat, men hör jag något så kan jag ju försöka komma ihåg det och skriva här i tråden :P

Så skönt att höra! När natten är som mörkast är gryningen som närmast verkar ju stämma i detta fall. Kanon!!

Det verkar ju så nu, även om jag absolut inte ropar Hej än, så har jag lite mer svart på vitt denna gången att det börjar stabilisera sig. Men det är ju fortfarande risk för återfall, men det får vi ta då isf...

Vet ingenting om fettrik, proteinsnål mat, men hör jag något så kan jag ju försöka komma ihåg det och skriva här i tråden :P

Det är skitsvårt kan jag berätta:p Hon tycker inte om den maten som finns hos vet. för njursjuka hundar, allt annat äter hon med god aptit.
Så just nu äter hon mycket pasta och potatis och lite grönsaker, plus en liten bit kött, men det hade varit sjönt med något som är mer "färdigt"

underbart! ska hålla tummarna för att hon fortsätter på samma sätt :)

Det är skitsvårt kan jag berätta:p Hon tycker inte om den maten som finns hos vet. för njursjuka hundar, allt annat äter hon med god aptit.
Så just nu äter hon mycket pasta och potatis och lite grönsaker, plus en liten bit kött, men det hade varit skönt med något som är mer "färdigt"

Men du, pannkaka?

Det brukar hundar gilla, och du kan dra i mängder med smör och toppa med grädde. Om du gör det som ugnspannkaka är det ju lätt att bara köra in i ugnen. Droppa i kött/fläsk i lagom mängder för din hund så är måltiden komplett. Enkelt att göra i stora lass dessutom.

Jag har en uppsjö med "njurmenyer" nånstans, ska se om jag kan hitta dem igen!

Nu vet jag inte vad som hänt din hund, men med en hund med njurfel vill man hålla ner fosforinnehållet i maten. Det finns mycket fosfor i äggula, mejeriprodukter, ben, fisk med ben, lever, njure, sparris, broccoli, bönor, vindruvor, russin och spannmål. Därmed inte sagt att man inte kan ge det alls, men man behöver ju inte ösa på med allt på samma dag.

Däremot går det bra att ge protein som vanligt, det där med att njurhundar ska ha så lite protein som möjligt är gammal forskning som passerat bäst-före-datum. Men det är viktigt att ge högvärdigt protein, som du hittar i rått kött, ägg och vom till exempel. Annat som också passar bra är kokt ris, pasta och potatis, samt ångkokta eller lättkokta grönsaker och torkad frukt. Undvik vegetabiliska oljor - hellre animaliska som fiskolja. Q10 anses bra till njurhundar, liksom B- och C-vitamin.

Min hund har/har haft njubäckeninflammation, och som du förstår varit nära att stryka med i det

Problemet har länge varit att hon inte haft någon aptit, men nu är den tillbaka (tydligen vanligt att hundar med njurproblem inte vill äta?), för att få henne att äta böjade vi laga mat och har gett henne mycket av den du beskriver som viktigt, dock inte så mycket kött.
Hon får pasta/potatis/ris, grönsaker och lite färskfoder + en (svindyr) fiskolja och lite mjölk för att dölja den.

Men då menar du att jag kan öka köttgivan? Vill ju gärna göra det eftersom jag förstår att hon ev. kommer öka i vikt då.

Åh vad skönt för er att det går framåt, nu hoppas jag bara att det fortsätter så :bow:

Min hund har/har haft njubäckeninflammation, och som du förstår varit nära att stryka med i det

Problemet har länge varit att hon inte haft någon aptit, men nu är den tillbaka (tydligen vanligt att hundar med njurproblem inte vill äta?), för att få henne att äta böjade vi laga mat och har gett henne mycket av den du beskriver som viktigt, dock inte så mycket kött.
Hon får pasta/potatis/ris, grönsaker och lite färskfoder + en (svindyr) fiskolja och lite mjölk för att dölja den.

Men då menar du att jag kan öka köttgivan? Vill ju gärna göra det eftersom jag förstår att hon ev. kommer öka i vikt då.

Ja, precis som du säger så tappar njurhundar ofta aptiten, det finns viss medicinering man kan ta till, men det kanske inte är aktuellt för er nu när hon börjar bli bättre. Då kommer säkert aptiten tillbaks också!

Jag tycker absolut du kan ge mer kött, helst rått eller lättkokt om hon föredrar det. Gärna kalkon och kyckling, som har lägre fosforinnehåll än tex nötkött. Vom är också jättebra, och brukar vara väldigt uppskattat! Brukar finnas hos de som säljer färskfoder.

Det var när min tik fick njurfel som jag upptäckte barf, och sedan modifierade jag det till en njurdiet åt henne.

Ja, precis som du säger så tappar njurhundar ofta aptiten, det finns viss medicinering man kan ta till, men det kanske inte är aktuellt för er nu när hon börjar bli bättre. Då kommer säkert aptiten tillbaks också!

Jag tycker absolut du kan ge mer kött, helst rått eller lättkokt om hon föredrar det. Gärna kalkon och kyckling, som har lägre fosforinnehåll än tex nötkött. Vom är också jättebra, och brukar vara väldigt uppskattat! Brukar finnas hos de som säljer färskfoder.

Det var när min tik fick njurfel som jag upptäckte barf, och sedan modifierade jag det till en njurdiet åt henne.

Då ska jag köpa vom nästa gång jag köper färskfoder (trots att det luktar för jävligt:crazy: ), har inte så värst mycket kvar nu så dte blir väl snart.

Aptit har hon, tömmer skålen och det går snabbare och snabbare för varje dag. Om du hittar dina njurrecept så skicka gärna dem till mig!

Har du tips på något som inte anstränger njurarna så mycket, men som är så pass energirikt att hon går vikt.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 164
Senast: Dopy
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 158
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens