Fölvisning

Sv: Fölvisning

Kom på ytterligare en sak i ämnet, stoet skall stambokföras, tittar de på hennes trav på samma gång eller skall hon visas separat i trav sedan ?

Jag hade också tänkt visa stoet på fölvisningen men nu blir det sannolikt inte så eftersom hon inte fölat ännu:cry:. Under förutsättning att allt går bra kommer fölis inte att ha hunnit bli ens fyra veckor då visningarna är, tror de är inplanerade runt den 10 augusti. Har därför bestämt mig för att slå fölvisningen ur hågen. jag vill emellertid stambokföra stoet och undrar om det går bra nästa år? Fölis måste väl vara för gammal att visa då men mamman vill jag gärna få bedömd?

Funderar på en sak..... när man visar föl får man ha medhjälpare med inne på banan då? Nova har jättebra skritt men vill för den skull inte alls kliva på utan lullar lugnt långt efter mammahäst, skulle behöva någon som går bakom henne och driver på.

Iof sig så kanske hon kliver på när vi kommer på bortaplan... vi har varit bort en gång och hon var lika cool då som hemma :cool:

Ja det står ju så i reglementet men de gångerna jag har visat våra föl brukar domarna för be om att visa fölungen i skritt och sedan trav med grimma, men går det dåligt har de bett om att släppa föl och bara springa med modern. sedan släpper man de båda och de får galoppera...

det svåraste som jag har upplevt är att få fölen att stå stilla... de små rackarna...

vart ska ni visa?? jag har inga föl i år utan har satsat på nästa år i stället men jag ska till Karlstad den 22 aug för att titta... så spännande :D

Ja så har jag uppfattat det ialla fall. Att stå still är ju såklart värst :devil:

"kl"
Jag behöver råd, har 2 föl som ska visas, men den ena mamman är skadad och kan bara skritta, har ni något tips? Har funderat på att helt enkelt jaga fölis till den skadade mamman, för han är rätt självständig... Alt är att han får åka med ensam med det andra stoet+föl, men jag vet inte om det är så smart att visa fölen ihop, då det skiljer 2,5mån på dem, inte direkt rättvist...
Hjälp:confused::confused:

Vi ska visa vårt hingstföl imorgon i Ambjörnarp...ska bli spännande att se vad han får för bedömning. Han är knoppad och redo:)

måste berätta hur det går... :D

Grandezza, vet faktiskt inte har inte råkat ut för det men jag skulle absolut ta med skaddade mamman till fölvisningen om du nu verkligen ska visa det fölet. alltså inte låta fölisen åka själv med de andra. men hur du ska göra sedan vet jag inte....

Ja skulle absolut ta med den skadade mamman. Hur illa är det? kan hon skritta? Isf skulle jag under visningen gå med mamman till ena sidan av ridhuset och släppa fölisen i andra änden och sen få fölis att trava/galoppera till sin mamma. Beror ju också på hur mammig fölis är, om dom accepterar att vara så långt ifrån varann. Det skulle ha funkat för min fölis, hon är så självständig.

Skulle berätta innan för domaren så han är medveten om vad man håller på med ;) . Hoppas det löser sig!

Jag skulle helt klart låta bli att visa fölet.

Att åka och visas utan mamma blir en stressupplevelse för ett ungt föl och att transportera och visa upp ett skadat sto är för mig inte ett alternativ.

Att visa föl skall vara roligt, socialt och lite fostrande och jag skulle aldrig äventyra hälsan hos vare sig sto eller föl för en fölmönstring.

Ja, hon kan skritta helt rent, annars skulle jag inte ens ha funderat på det... Ja, jag får prova, han är rätt självständig, så jag tror att det går att hålla honom!

Pisan: Jag äventyrar inte hälsan hos någon, mamma häst har inte ont när hon står el går, det sitter i senan i hasen, och det är när hon drar upp bakbenet i trav som hon får ont, så naturligtvis ska hon inte göra annat än att skritta lugnt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 318
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 301
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka