Fölvakarteknik...

Ofta kliar det i rumpan och stona får förvärkar som gör att de gärna trycker upp svansen mot en vägg eller träd för att "trycka emot" lite. Då kan det kanske bli lite blodigt/svullet. Men det brukar inta vara någon direkt blodig flytning en tid innan, inte vad jag märkt på mina iaf. Människor får ju en liten blodig flytning "slempropp" innan vattnet går men jag har inte lyckats "fånga" något sådant på stona. Fast det syns ju bättre på ljusa hästar :eek:

Vargen skulle teoretiskt kanske ta ett föl, men inte med en människa i hagen, det är de allt för skygga för :)

Jättebra med bondehjälp i närheten, har han dragit ut kalvar finns det säkert kedjor och sådant också, och kontakter till andra mer erfarna så du slipper stå ensam ifall det skulle dröja tills veterinären kom igen.

Men det är så liten risk att du ska behöva dem. Det borde ju verkligen gå bra den här gången :o ! Ska ni betäcka Oddnan fler ggr eller vill du bara rida sedan :) ?

Ja, du kan så klart ringa när som helst :cool: Det är ju bara vid okristliga tider man behöver ringa, det är OK och ingår i spelets regler :D

Visst är det gulligt att hon blir gosigare och liksom vill försäkra sig om att du finns där för att hjälpa henne om det behövs :love: Mina blir oftast surare och vill vara ifred. Med enstaka undantag; Freyja som är ett surkart till enstöring annars ställer sig och fjäskar vid grinden så hon får komma in i fölningshagen när det är dags :eek: Och Skjóna gnäggade efter oss de gånger hon skulle till.

Tim
(snart farmor till Oddnys bebis :love:)

Gomorron...
Intet nytt. Efter en orolig natt med mycket slänga med huvudet och stå på konstiga ställen så äter hon valda delar av frukosten.Har kommit på att det är fiffigt med flera väckarklockor som prepareras redan på kvällen för att ringa med jämna mellanrum. Jag har en förmåga att vänja mig vid ringsignaler och stänga av öronen. Kan meddela att mina inledningsvis så trofasta vovvar har slutat vaka. Dom har tröttnat och sover nu uppe hos husse. Synd, för ingen kan sova med en Bordercollie över sig som slickar en i öronen.
Varför går det inte att få en gäspande "instant gremlin"? :)Eva

Mitt sto var beräknad att föla 21/4 men än har ingen kommit (hon brukar gå över). Kollar mjölken på kvällen och har även övervakningskamera. Kollar monitorn ungefär varannan timme, men i natt har hon varit "konstid" så då har jag kollat var 20:e minut. *gäsp* Från att ha legat mycket, pustat och stönat den sista veckan så var hon helt lugn och bara åt. Lyfte på svansen i ett och tittade på magen. Hoppas på fölning i helgen då jag är ledig. Jobbar heltid så jag kan inte vara vaken hela natten och vaka. Som tur är så har jag gått ganska mycket kvällar det sista så då kan jag sova några timmar efter att jag släppt ut hästarna.

Hej Tim!!
har ine vart inne på länge, har så mycket annat för mig =)
i dag och i går var vi uppe på Göranstorp och kollade på tävlingarna.. lämnade oddny ifred lite men hon vill inte klämma ut bebisen iaf. Vi pratade med vet. och vi skulle komma nån dag i veckan och kolla på gummsan.. Konstigt att det inte kommer. :confused:

Tänkde fråga dig ( eller alla här) om den här slemproppen är av gul färg?? såg i dag när jag kom hem att hon hade gult slem i baken?? :o det var liksom som "snor"??

på onsdag har hon gått 357 dagar, nästan 12 måndader!! det är länge...
jag ska sätta i gång och rida henne efter det här. Hon måste få upp mera muskeler, men om det går bra den här gången så kanske det blir en till :love:

hoppas att du blir farmor snart!! :bump:
nu måste ja sticka igen :mad:

Det är slemproppen som gått (eller delar av den)!
Ibland kommer lite blodblandat slem också, inget att oroa sig för.

357 dagar är inte nåt rekord, inte behöver du kosta på en veterinär för det!!?

Det finns många ston som fölat vid 365 - 375 dagar.. utan problem, alltså inget oroande DÄR heller.. bara att vänta m.a.o, tids nog kommer fölisen ut.. *Tittuuut* :D

okej, är den gulaktig..
tittade runt i hagen men jag hittade ingenting..
hon har varit lite blodig i öppningen ganska länge?? :confused:
ja jag hoppas på det, pratade med vet. och hon sa att det inte är lätt att "sätta i gång" dom som det är med kossor..
men jag får väl fortsätta vänta!! :o

Hur lång tid tar det innan bebisen kommer då om slemproppen har kommit?? :confused:

måste ut och kika nu..
Måste hälsa till alla i det otroligt fina vädret!!! :banana: :bump::banana:

Lycka till i vakandet - islandsston kan gå 13 månader utan att det är något fel så mår hon bra och det rör sig i magen finns det ingen anledning att göra något mer än att hålla koll !

Tänker på er och håller tummarna :love:

Tim

Tack tack!!
Men det värsta är att jag inte kan se att det rör sig så mykcet längre, inte som det gjorde förut? :confused:

Men jag vet inte, vad gör vet. om vi tar hit dom?? lyssnar på fölet eller går dom in i henne och känner?? :confused:

Aja vi får väl se hur vi gör.. hoppas det blir av snart!
i morgon börjar praktiken också och jag ska göra dygn. :eek:.. Men det ska bli kul, men vill att hon kläcker ut bebisen snart!!

Vad ska man göra efter att hon gått 13 månader då?? :confused: :confused:

Ska å rida i dag, första gången på jätte länge.. ska bli kul!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka