Fölvakarteknik...

kullerbytta

Trådstartare
Hej alla vakare.

Hur gör ni, har ni tagit semester? Har ni några knep för att göra vakandet drägligt/are? Dela gärna med er av era erfarenheter.
Jag har börjat kamera-vaka en gång per natt, hon är beräknad till 1/5. Jag kollar
innan jag lägger mig och sen en gång precis innan gryningen. Om hon
fortfarande sover, äter, skiter normalt så sover jag vidare till sex. Det är
rätt kul att se vad hon gör, ibland mer intressant än det som visas i tv.
I natt trodde jag det var dags. Hon har inte legat ner på länge och
plötsligt i natt så snurrade hon och la sig och vevade med svansen. Hon låg
bara en halvtimme sen blev det väll obekvämt. Fölet har inte mycket plats
för sina trummvirvlar längre...
Hon är inte helt slapp i bäckenbanden ännu, men vecket mellan juvren är i
princip borta, inga vaxproppar men som om spetsarna vore doppade i
florsocker. Kanske att hon svettats nu när det varit varmt. Det där med
mjölkning har inte varit genomförbart. Klia på dom vill hon att jag ska, som
vanligt. Ska be maken lyfta ett framben så jag kan vara mer ostörd därbak.
Jag ska bara jobba denna vecka och sen har jag semester i två veckor för att
renovera och titta på allt som växer. Vi ber att den stora valfisken behagar
nedkomma under den tiden...

Eva

Jag har inte lyckats med något bra knep att få vakandet drägligare :) Det är bara att härda ut.

Svett detektor med larm är bra för då kan man sova tills larmet går = men alla ston svettas inte. Mitt sto som fick tvillingar var inte ens varm!!!!

Kameraövervakning = då måste man ändå vara vaken! Fast man slipper att bo i stallet.

Det finns något larm som man syr fast i stoets kanal men det har jag inte testat = det låter som om det vore idiotsäkert men jag vet inte!

Vaka på plats = det bästa tycker jag, fast man kan naturligt vis somna djupt mellanåt....

Skaffa många vänner som tycker det är roligt att sova i stallet så får ni turas om med vaknätterna :rofl:

Lill / Stall Nöbbeled ( som missat några tidigare fölningar med bra???? övervakning :o )

Hästen utanför fönstret och äggklockan på 30 min :o

Inte kan man se på kvällen om det kommer att bli något klockan 04.30 - mina ston "larmar" inte förrän de lägger sig ner och fölar....

Så fölningen missar man ofta ändå med den här metoden men man hinner ju förhoppningsvis fånga komplikationerna :)

Tim (som snart börjar vaka)

Kom just på att till nästa år skulle man lägga ut kameran på nätet. Då kan man ju utnyttja hela bekantskapskretsen och kanske vara mer avslappnad på jobbet. Tror att det var en artikel i ridsport förra året om en tjej som fått hjälp att koppla upp sig. Jag ska inte klaga, 25 meter till stallet och 14 min till jobbet. Jag kan annars rekommendera en assisterande BorderCollie. Hon kommer sättande varje gång min klocka ringer och pussar upp mig. De är ju glada för att arbeta... Min lilla hund stod med väckarklockan i munnen en morgon när jag var medvetslös, Jättesött. Faktum är att hela omgivningen är påverkad av vakan. Min man ser jag knappt. Jag har fått flytta till en madrass i vardagsrummet för att inte störa.
Tur att man inte har småbarn i alla fall...
Gäsp, sover middag om jag hinner! Känns bra att ha Buke med andra likasinnade. Omgivningen vill ju inte prata om juver och slemproppar.
Eva

Ja, jag går ju inte och lägger mig förens vid ett halv två.
Jag är sån alltid. Jag får ju öka tittandet i takt med att tecknen ökar, hon känns inte helt mogen. Som det är nu är hon aldrig obevakad mer än 1,5-2 tim nattetid och högst fyra timmar dagtid (åker hem på lunchen) Jag ska ju vara ledig helt från torsdag 22/4 och hon är beräknad till 1/5.
Eva

Jo, jag vet att de kan vara iller-snabba. Man kan ju bara göra så gott man kan.Förutom säkerhetsaspekten så vill man ju gärna vara med. Så tråkigt med dina tvillingar! Går det bra med lilla adoptiv ungen?
Eva

Jag går i skolan samtidigt som jag vakar på nätterna så jag är helt slut på dagarna.. skulle vilja ha en kamera så ja slipper gå ner och störa henne hela tiden, kan ju vara en orsak till att hon gått över??
på dagarna hjälper farmor till och passar och jag brukar inte vara kvar så länge i skolan.. måste gå och titta till gumms nu!! :banana:

Mor o adoptivdotter mår kanon. Det är fullt race i hagen när hon är ute.

Lill / Stall Nöbbeled

Vet hur det är, går också i skolan + jobbar.... sover ingenting.... e så trött att jag inte orkar vara trött längre.... damen var beräknad i lördags men hon tycker väl att det är roligt att hålla mig vaken om nätterna....

Låter som att det är bättre med föl som föds då mamma kan vara ute på natten. Man kanske ska se till att få lite senare föl= efter 15/5?
Tänker ni andra så, eller vill ni ha så tidiga föl som möjligt med tanke på visning, avvänjning?
Eva

ja jag jobbar också lite grann... men det är mest jobbigt att hålla sig vaken i skolan.. var där i dag och fick typ 1000 olika uppgifter jag måste göra för jag har missat!!
Mitt sto skulle ha haft den 7:de så jag har vakat i 2 veckor snart!! :eek:
Vad har du för häst då??

Det är nog olika beroende på vilken ras det är och vad den ska användas till. Jag vet att en del som ska visa sina hästar på årgångstävlingar vill att dom ska födas så tidigt som möjligt. Mina får gärna födas ungefär nu eller lite senare så dom kan vara ute mycket medans det är varmt och skönt och slippa ligga i en box hela dagarna.

oddny, du behöver avlösning annars är du så trött när hon väl släpper ut bebin att du inte orkar hjälpa till :eek:

Jag är imponerad av att du är så en ansvarstagande matte :bow: :)

Har du inga vänner du kan byta lite tjänster med? Är man tre st känns det plötsligt inget alls att vaka, man tar några klockslag var per natt då.

Islandsston kan ju gå flera månader över tiden :eek:

Det kan också hända att de kniper för de vill föla ute. Blir det varmt kan du kanske tälta i hagen :idea:

Lycka till :bow:

Tim

Håller med. Det viktigaste är att de kan vara ute så snart som möjligt. Mina hästar (shettis welsh-partbred och halvblod) vill helst vara ute. Dom blir nippriga av att stå inne. Jag kommer i alla fall inte att betäcka tidigare än mitten av juni nästa år. En bra sak att göra i vakar-landet är att laga saker (om man orkar hålla ögonen öppna). Lagade tre flug-luvor i går. Jag har gott om trasiga täcken...
För allmän muntration, en liten BB-historia: Sjuksystern- Har slemproppen gått ännu? Blivande mamman- Nej han har gått ner för att parkera bilen...
Eva
:rofl: :rofl:

:rofl: Jag ska måla staket och städa i hagen så dagtid har jag att göra men på natten... Fördelen med om dom fölar tidigt är ju att man kan ligga i sängen och kolla på övervakningskameran (om de står i box vill säga).
Vad har du för shettis? :)

Han är efter Django vd Romer och Tomtebos Cidra.
Född 98, svartfux, i alla fall på sommaren.
Har bra gångarter och älskar att jobba (tömkörning, skrittad av mig.
Hoppar som en känguru.
Min lilla lakrits-prins :bump: :)

Hej Tim!
Det går ganska bra att vara ensam å vaka, men det är jobbigt att gå i skolan.. men den här veckan har jag bara haft korta dagar :)

Är det vanligt att det är lite blodigt (kanske lite svullet också) i öppningen?? Det har varit så lite från och till den här veckan!!

Jag vill inte ha Oddny ute på nätterna eftersom det finns varg, vet inte om dom skulle ta en häst med kanske en fölbebis :(

Trodde hon skulle föla i dag när jag kom hem från skolan men hon låg nog bara å vilade sig lite, låg och rullade sig fram och tillbaka??

Det som är roligtast är att hon blivit så himla social :rofl: du kanske vet hur hon var i början?? på tävlingarna och nere hos er också?? Det är faktiskt kul när hon kommer fram FRIVILLIGT i hagen!!
Tack för telefon nr. men kan ja verkligen ringa när som hellst?? Men det är bra att kunna rådfråga någon!!

Ringde förrensten till en bonde några km bort, han var inte så jätte erfaren men han hade vart med om några kalvar som han hjälpt ut. Vi fick ringa om vi behövde hjälp :d
Tack för alla svar!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka