Fölvaka..

asterix_zaphir

Trådstartare
När det börjar närma sig för era ston, hur ofta går ni upp på nätterna för att kolla era ston.
Har en nu som gått 334 dygn, drog lite i spenarna i helgen och nu var det som lättmjölk.

Sv: Fölvaka..

Jag ligger i sadelkammaren och tittar till dom varannan timme. :)

Å jag ligger i min säng och kollar här. Idags läget tycker jag hon har hur länge till som helst innan hon fölar men det kan ju gå snabbt när det väl händer något. Jag kollar just nu vid 00.00 och 00.30 och sedan vid ca 03.30. Det får bli oftar när jag märker på henne att det börjar närma sig.

Jag kollade henne en gång i timman nattetid från dygn 317. Från kanske dygn 325 en gång i halvtimmen. På dygn 329 så såg jag att det började närma sig och jag och mamma körde dygnetrunt vaka på henne. På dyng 330 fölade hon och jag är glad att jag inte missade fölningen då navelsträngen brast för tidigt och fel så det kunde gått illa om jag inte var där. Året innan så förlorade stoet fölet vid fölningen.

Man kan aldrig övervaka för mkt! Men självklart så kan man missa ändå om mna har otur.

Mvh Maria

Kan ju tillägga att jag övervakade via kamera så jag stod inte i stallet och tittade på henne.

Eftersom vi har fördelen av att vara flera stycken som bor på samma gård så har vi vakat en gång i timmen och när det närmat sig i princip hela tiden. På våra ston har det varit tydligt när det varit dags, ingen har lurat oss ordentligt.

Jag körde konstant dygnet runt bevakning på mina ston när det började närma sig, sov några timmar dagtid då jag hade en som kunde avlösa mig då och sköta kollen. Vist gick man omkring som en zoombi speciellt när man inte var så rutinerad och började för tidigt på båda (vakade på båda exakt 14 dygn) till nästa gång har man förhoppningsvis lärt sig att se bättre när det är dags och kan dra ner antalet vakdygn en del.
Jag övervakade med kamera och satt inne och gjorde annat med monitorn bredvid mig. Skulle aldrig förlåta mig själv om något gick fel för att jag missat att hålla koll.

Jag hann knappt börja vaka innan första stoet fölade. Min kamera hade inte ens kommit än, jag kom ner ganska precis när allt var klart. Barnet var fortfarande alldeles blött.

Nu har vi ett sto till på g, en gammal van dam som enl förra ägaren alltid får vaxproppar och fölar strax därefter... Får se om det stämmer eller om man kommer vaka en massa nätter iaf.

Vi sov i stallets fikarum med en kamera i stallet som sände till en monitor med ljud så vi sov så gott så och vaknade till utav ljuden från stallet. Var alltså inte vakna hela tiden.
När det närmade sig satte jag dock larm på telefonen en gång runt midnatt så att man inte skulle somna till för hårt.

Inatt får jag nog gå upp ofta. Damen ifråga har varit lite irriterad och slagit med svansen sedan strax efter middagstid och håller på ännu, hon har börjat stå och trampa också med bakbenen. Hon ser väldigt slapp ut där bak nu, mer än vad hon varit innan och spenarna var ganska hårda ända ut nu ikväll när jag var och kände på de.
Annars är hon lugn och äter fortfarande.

Du nämnde förresten mjölkens färg och konsistens, på kvällen innan mitt sto fölade så var mjölken som minimjölk ungefär, det var först i samband med fölningen den riktiga råmjölken kom. Hon hade aldrig några riktiga vaxproppar utan snarare nåra minidroppar som stelnat..

Vore jag dig så skulle jag börja vaka ordentiligt nu om hon inte hafdt föl tidigare o du känner till tecknen. Ungefär som du beskriver din var min dam när hon skulle föla, men hon började inte med svansen (som hon iof kliade o inte slog me) förrän på kvällen. På dagen var hon som vanligt.

Hur gjorde du med navelsträngen?

Direkt när fölis kom ut och jag såg att navelsträngen gått av o blödde massor så tog jag fingrarna och knep ordentligt om den tills blödningen slutade. Tog väl nån kvart kanske. Ringde ut veterinär för säkerhets skull eftersom fölis inte hunnit få nått blod överpumpat från mamman men hon klarade sig fint.

Hon har haft ett föl tidigare och då vara hennes fölningsteckan att hon hade vandrat hela dagen hon fölade och mjölken hade droppat ca 1 dygn innan.
Ja, inatt blir det inte mycket sovet :crazy:

Senast ändrad:

Lycka till med din fölvaka. Hoppas fölis kommer inatt.
Jag håller tummarna för att allt gål bra. Hälsningar Lintrollet.

Har inskaffat övervaknings kamera så jag ska ligga inne i sängen och vaka:)

Vi sov i stallets fikarum med en kamera i stallet som sände till en monitor med ljud så vi sov så gott så och vaknade till utav ljuden från stallet. Var alltså inte vakna hela tiden.
När det närmade sig satte jag dock larm på telefonen en gång runt midnatt så att man inte skulle somna till för hårt.

Så gör jag med när det närmar sig. I början, som inatt när man inte riktigt tror att det är på G men ändå vill vara säker, så åker jag till stallet varannan timme under natten.

När jag sover i fikarummet så ligger jag vägg i vägg med mina egna ston. Då hör jag allt som händer + kamera övervakningen.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 698
Senast: Karro-Lina
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 119
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 426
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna