Fölunge som handhäst

S

sorina

Undrar om det finns någon/några med erfarenhet och/eller kunskap om hur mycket man kan "nöta" på ett föl?
I min unghästbok förespråkas att man "använder" den unga hästen då det främjar tillväxten i leder, ligament osv., att man inte bara låter den gå i hagen tills det är dags för inridning.
Förr när man använde hästen i jordbruket hade man ju ofta fölen med vid sidan av stoet medans hon arbetade.
Jag har provat två gånger att ta med fölet som handhäst när jag skrittat ut en sväng på ca 1,5-2 km. Allt har gått hur bra som helst och både mamma-häst och föl har sett ut att trivas. Men frågan är: Hur långt, hur länge? Eller ska jag helt enkelt vänta tills fölet är 7-8 månader? Vill ju att fölet ska få sin mors trygghet, hon är inte rädd för något och går alltid fram överallt!
Tacksam för svar i detta ämne!!:)

Sv: Fölunge som handhäst

Kanske ska tillägga att fölet är född 2 juni, så hon är alltså snart 6 veckor

Sv: Fölunge som handhäst

Jag har aldrig haft föl själv så mina tankar är högst oproffisionella ;) Men jag har hållt på med hästar (och föl) hela livet, arbetat med dom och även utbildad i ämnet så liiite koll på "sunt hästvett" har jag.

Jag hade inte haft med fölet mer än att rida i hagen tex, i början för att skritta igång mamma-häst.
Men jag tycker även att 6 veckor är tidigt att skritta igång mamma-häst. Jag hade nog väntat 3 månader efter fölning. Sedan skrittat igång i hagen och haft med fölet men sedan även börjat lämna fölet i en SÄKER box för att smått börja vänja av fölet från mamman korta stunder, när man rider.

Det kan vara svårt och hjärtskärande första gångerna, fölet skriker och stegrar i boxen, mamman skriker och snurrar runt ute...
Men det ger sig efter några gånger.

Att ha med fölet som handhäst skulle jag inte börja med förrän den är ca 1 år. Man ska absolut pressa unghästarna lite som du skriver för att de ska få starkare ben också. Men för min smak så föredrar jag unghästbeten i kuperade hagar med många kompisar att leka med hela somrarna. Och sedan under vinterhalvåret kan man från och med 1 års ålder variera handhästridning, tömkörning och ev. lite lite löshoppning över små små bommar och hinder.

En liten enkel tumme att följa är att en häst som är 1 år "jobbar" man 1 gång i veckan. 2 år = 2 gånger i veckan. 3 år = 3 gånger i veckan osv....

Det är ju så himla kul med unghästar så det är lätt att man blir ivrig och vill för mycket.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
G
  • Låst
Hästmänniskan Hej! Vänder mig till er som är kunniga inom hästjuridiken. Har ställts inför ett något annorlunda dilemma.. En person i min...
2
Svar
34
· Visningar
2 630
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar