Sv: Problem!
Jag tror inte vi har uppfattad tråden likadant.
Jag uppfattar det som att trådskaparen ville veta den juridiska delen av ett problem.
Där problemet kan beskrivas på detta sätt:
Ett sto har blivit sålt som promenadhäst pga att det inte kunde bli dräktig.
Stoet var betäckt men var konstaterat tom av vet.
Den nya ägaren har (enligt trådskaparen) för lite kunskap att ha ett föl.
Av vad jag förstog så var det "Sött" att ha ett föl. Det är inte alls sött. (eller jo det är det... men inte Bara sött). Att ha ett föl är stort ansvar, kunskap behövs för skötsel, foder, uppfostran och utbildning och det kostar Massor mer än att köpa en färdigutbildad häst om man inte själv kan rida in och uppfostra, och en liten tjej med föräldrar som inte är hästkunniga, kan vara olämplig att uppfostra ett föl, risken finns att det blir ohanterligt och i slutändan svårinridet.
Att skaffa föl är en stor sak. Precis som at skaffa ett barn.
Med tanke på att flickan ska ut och rida igen snart så anser jag att hon inte heller riktigt vill lyssna på de råd som inte går med hennes vilja, kan vara Möjligt att rida en häst så snart efter dräktighet, men är det lämpligt att skicka ut en liten flicka i skogen (eller på ridplanen för den delen) med ett föl efter stoet? Vad händet om fölet blir rädd eller springer iväg? Vad säger stoet då?
Säljaren vill häva köper av stoet Och ha tillbaka fölet Och stoet.
Ang stoet håller jag dock inte med om att det är logiskt. Sålt är tyvärr sålt i detta fall, kan finnas kryphål i kontraktet dock.
Ang fölet, anser jag att en erfaren bör ta hand om det.
Jag kan hålla med om att det var dumt att inte vet. kolla hästen. Det borde ha gjorts av säljaren.