Fölunge ihop med äldre

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
A

anni0001

Innan vintern kommer så gissar jag o hoppas att en fölunge ska ha hittat sin hem hemma hos oss.
Jag har försökt leta någon som kan tänka sig att ha SIN fölis hemma hos oss men hittar ingen :(

Vad är det "värsta" som kan hända då en fölunge ska gå i lag med en äldre ponny över vintern? Till sommaren har vi endera möjlighet att släppa -då åringen- på unghästbete eller själva arrangera liknande bete.

Kommer fölis bli alldeles helt under stimulerad o bråkig?
En vän födde upp ett eget föl o den gick med sin mamma tills hon var ett, sen släppt på unghästbete och sen hem igen på hösten. Det gick fint.

Men vad säger era erfarenheter? Jag har inte gett upp hoppet om att finna bra sällskap i form av en fölis till OCH gammelponnyn. Men om det inte går? Har inga pengar att köpa TVÅ fölungar.

Sv: Fölunge ihop med äldre

Det är väldigt beroende på individer, både hurdan den äldre ponnyn är och hurdan fölungen är.
Jag fick i våras hit en shettishingstunge som höll på att tugga sönder både sin mamma och den pensionerade travarmärren den bodde ihop med, han var grymt understimulerad och ingen av märrarna hade pondus att sätta honom på plats. Min erfarenhet är att det är hingstföl som behöver mer av lekstimulans.
För jag har haft stoföl som vuxit upp som enda föl i flocken och det har fungerat utmärkt.

Ok, tack för svar! :)
det kommer vara ett stoföl. Ponnyn är rätt "skarp" å säger ifrån väl mot sällskapet han har idag. Vänlig men bestämd kan man nog kalla honom :D

Fler erfarenheter?

Mitt sto föl gick med sin mamma och ett gammalt sto när hon var föl tills hon var 2 år då skickades hon iväg på bete och gick då med jämn gamla hästar.

E de därimot en hingst så e de nästan krav att dom har en annan unghäst att leka med annars blir dom offtast odrägliga =)

Tack för svar! Jag är ju lite nojjig och förstår att det mest optimala är att ha jämnårigt sällskap men ibland går det bara inte ihop....

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 209
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka