Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TS jag kan posta en karta så kan du se om du tål de?
Man vet vad folsyran gör i cellerna...Vem säger att det är just folsyran som är den viktiga faktorn
Hur många är det som på riktigt äter så?Om man äter minst 500 gram baljväxter, frukt och grönsaker, som innehåller mycket folat, och väljer fullkornsprodukter får man i sig tillräckligt mycket folat. 500 gram frukt och grönt motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
I många fall finns det behovet, ja.
Eftersom folsyra är ett B-vitamin = vattenlösligt = eventuellt överskott följer med urinen ut, så är det om inte annat ett enkelt och ofarligt sätt att förebygga ryggmärgsbråck hos fostret. Så, varför chansa?
Varför man chansar? 1. För att man sällan vet när en graviditet infaller sig - ska man äta folsyra i sju år som det gällde i mitt fall, för en risk som är försumbar? 2. För att man inte planerat att bli gravid. 3. För att man får kunskap om graviditeten i ett skede där det ändå är ganska lite poäng att börja äta tillskott. 4. För att man är glömsk. Till exempel.
Hur många är det som på riktigt äter så?
Vi äter så här hemma. Äter nästan aldrig pasta ris eller potatis utan byter ut mot baljväxter och andra grönsaker. Framförallt de gröna. Sen äter vi frukt, mycket frukt.Hur många är det som på riktigt äter så?
Var tvungen att väga grönfodret till min lunch och det är lite drygt 200 gram hair cuverts och broccoli bara till en måltid och då har jag alltså fått i mig 70% av RDI av folsyra från enbart det som är grönt på lunchtallriken.
Sen åt jag hallon till mina frukostgryn och den kombinationen gjorde att jag fick i mig ytterligare ca 25%, så utan att ens ha ätit middag så har jag fått i mig 95% av RDI av just folsyra.
Så det är inte direkt så ansträngande eller ens svårt att komma över RDI av folsyra utan att peta i sig tillskott som vissa här gör gällande..