Fölsto utan skor

Sv: Fölsto utan skor

Mitt fölsto har alltid skor fram p g a att hon har tunna sulor och inte vill röra på sig utan skor. Hon har aldrig skadat sina föl och jag ser inget fel med att ha henne skodd fram.

De flesta hästar vänjer sig vid att gå barfota efter några veckor/månader. Får man flikar eller ojämnheter är de lätta att ta bort själv med en hovrasp. Om hovarna är så dåliga att de knappt kan gå efter två månader utan skor kan man ju undra vilka risker man tar med att avla på ett sto med så dåliga fötter.

Det beror väl på vad det är som gör att stoet har svårt att gå?

Mitt sto har väldigt tjocka hovväggar och tappar aldrig skor, däremot gör de tunna sulorna fram att hon tycker att det är obehagligt att gå på hårt underlag utan och jag vill inte utsätta en häst på 19 år för at vänja sig vid det.
Avkommorna har fått väldigt bra hovkvalitet, ännu bättre än sin mamma.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 853
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka