Fölsto som tappar svansen??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sidekick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 519

Sidekick

Trådstartare
Hmm, måste fråga er avelsmänniskor.

Ett sto som har fölat, kan hon släppa halva svansen? Jag menar alltså inte från svansroten men alltså att hela halva svansen skulle gå av på mitten?

Ett fölsto i mitt stall hade en morgon ingen svans kvar, såg ut som någon SKURIT av den nedanför svansroten i princip.

Jag tycker mig veta mycket om hästar och när stallägaren (som inte äger hästen) börjar åla sig och förklara att det kan hända med ston som fölar så kände jag att nähä du..
Hur sjutton kan tagel bara gå av på mitten? Nej, det fungerar inte.
Dessutom syns det tydligt att svansen är avklippet eller skuren i etapper.

Och ingen tagel fanns det heller nånstanns.

Så.. Kan en svans bara släppa så? På ett fölsto?

Jag tycker att det låter korkat och fruktansvärt ologiskt.

Sv: Fölsto som tappar svansen??

Detta hände mig förra gången jag tog föl, trodde att det var någon som skurit eller klippt av svansen men det visade sig vara fölungen som bet av svansen med sina små huggtänder :devil:

Säger som avanstående. Finns många för som tuggar på morsans svans.

Hej där!
En kompis till mig hade en gång ett sto som råkade ut för samma sak! Vi funderade länge, till slut visade det sig att det var fölet som var boven, den bet av svansen på mamman!
Kan det vara så i ditt fall också, tro?
Vänliga hälsningar!

Ja, fast det är inte fallet, då det inte finns tagel någonstans och svansen är HELT av från ena dagen till den andra. Vi trodde ju fölet först också.

Dessutom var fölet 5 månader när det hände och stoet släppte honom inte nära, utan hade börjat att stöta honom ifrån sig.

ja men vart är taglet då? De går i en liten hage bara dem två som inte är genomlerig, finns inte en chans att vi inte skulle se taglet.

alla gånger bebis som gnagt av, unghästen hemma bet av svansen på äldre stoet, såg aldrig till taglet men såg att hon stod med hela huvudet i svansen o bet :devil:

Ja men vi sökte igenom hela hagen 5 man, vi borde ha sett något.

Kan bara hålla med de andra - har också ett welshsto där ett av hennes föl (då 5 månader gammalt) åt av både manen och svansen på stackars mamma. Svansen var äten till svansroten och manen såg ut som en Fjording-man... :crazy:

Detta hände också över natten och innan ätandet så hade mamman svans ner till kotan och lååång man. Fölet var också tämligen oberoende av sin mor och man såg dem nästan aldrig tillsammans.

Behöver jag säga att taglet inte låg på marken utan med största sannolikhet befann sig i lilla magen..? :p

Fast jag tvivlar endå, stoet lät honom inte komma närmare än typ två meter och var vlädigt irriterad och störd på honom, och hade varit så i en veckas tid.. Men aa. ni har väl rätt.

Det låter mysko det där, men det är säkert det lilla fölet som dom andra säger, men du verkar inte vilja tro det fast att dom flesta tror det kan vara så.

Om inte fölet så lär det ju vara någe utanför, alltså någon som gått in och skurit av den, men vem gör det? Hur ligger hagen/boxarna? Stod dom inne när det hände? Låter sjukt iaf om någe gått in och gjort det.

Är det mindre "obevakat" så visst, då kanske det lyckas, men ens komma på en sådan ide? De är säkert fölet, den kanske har kommit närma sin moder helt enkelt och klarat av det.

Nja, jag vill egentligen veta om den kan lossna sådär.

Det är säkert fölet.

Vårt sto vart oxå av med svansen han var väl nästan 5 månader.
Men det var ju han som var skyldig till det också,
vi såg en dag när han försökte. :)

Senast ändrad:

*kl*

Våra två senaste föl har också kapat svansarna på sina mödrar... Små huliganer.... :angel:

Ni har väl rätt. Trots att fölet inte fick komma nära sin mamma längre och mamma häst inte ville veta av honom.

KAN svansen släppa sådär på fölston?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka