Fölsto - shetland

hanna_shetland

Trådstartare
Vad och hur mycket vågar man/är lämpligt att ge ett digivande fölsto (shetland) nu? Har tidigare aldrig behövt tillskottsfodra men den ena fölungen tar enormt mycket av sin mor och jag tror att jag snart måste börja fundera på att stödfodra. Fölungen är född i maj.

Det är ju svårt att räkna hur mycket gräs de äter nu och vad det innehåller. Tar gärna emot tips och synpunkter :bow:

Sv: Fölsto - shetland

I princip kan man säga att stoets proteinbehov är 3 ggr hennes underhållsbehov i laktationsmånad 2-3 och energibehovet 2 ggr underhållsbehovet. Sen sjunker det lite grann. Oftast är det proteinhalten i betet som är bristvaran på sensommaren. Något kg lusern kanske kunde passa att stödfodra med? HH

hanna_shetland skrev:
Okej tack. Ska räkna lite på det.

Vad mer än lusern kan vara lämpligt att ge?

Soja innehåller också de viktigaste aminosyrorna för fölungen. Personligen tycker jag att om man kan ge riskfria proteiner med grovfoderstuk som lusern ska man göra det.

Tror du att även mer energi behöver tillföras är väl havre ett alternativ eller linfrökaka. Havre innehåller de viktiga aminosyrorna fast inte lika mkt. Linfrökaka är energirikt, innehåller mkt protein också men inte så mkt av de essentiella aminosyrorna som fölet behöver. HH

Det är nämligen så att stoet inte gillar lusern, kan ju prova att ge henne igen men jag är ytterst tveksam till om hon äter det.

Tack för ditt svar.

Liknande trådar

Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 303
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 386
Senast: Och_Aye
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 675
Senast: Niela
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar