Sv: fölsjuk

Det skrev jag inte. ;) Däremot verkar du vilja ta hand om alla andras föl också att döma av dina glada tillrop. Det verkar vara så många som tror att man skaffar ett föl, gullar med det några månader och sedan säljer man det lätt för en bra peng till ett bra ställe oavsett hur fölet blir.

Jo, det tycker jag att du gör.

Man kan ju tolka det hur man vill, och du har ju valt ditt sätt att tolka det på ;) Tro mig, jag är mycket medveten om att det inte fungerar så ;) Mycket medveten.

Jag tycker i alla fall att du resonerar märkligt. Hur tänker du då ang. alla våra duktiga uppfödare? Att de är ansvarslösa?

Jag tycker i alla fall att du resonerar märkligt. Hur tänker du då ang. alla våra duktiga uppfödare? Att de är ansvarslösa?

Ingen duktig och ansvarsfull uppfödare skiljer sina föl från stona i förtid. Dom är mycket medvetna om vikten att fölen får gå hos sina mammor den tid dom behöver. Och har dom nån sorts plan med sin uppfödning (vilken en duktig uppfödare har) så väljer dom också såna kombinationer av föräldrar som ger mest chans att det ska bli nåt som dom själva skulle vilja behålla också. Dom tar inte föl för att få gulla med dom några månader och sedan lämpa iväg dom när dom inte är "små och gulliga" längre.

Jag har inga planer på att köpa föl, men skulle jag göra det skulle jag köpa föl som är minst lika bra som våra egna.
Så du tycker att det ska produceras föl urskiljningslöst men du själv vill inte ha dom ;)

Så kan man ju inte tänka.. då skulle det ju inte finnas några uppfödare alls som lever på att föda upp djur.
Läs igenom vad jag skrev. Seriösa uppfödare är en sak. Ansvarslösa fölproducerare en annan.

Nej. "Berika omvärlden med något den vill ha." Jag är ganska hård när det kommer till vilka hästar som bör avlas på.

Men snälla...............om du vill ta ett föl på ditt sto för att du tycker att hon är en trevlig individ som lever upp till dina önskemål, så gör det! Bry dig inte så mycket om vad andra säger.. det är ju du som ska ha fölis så det har ju ingen annan med att göra.. finns så otroligt många "experter" som hela tiden ska tycka om ALLT...skit i dom..ta till dig råd från duktiga avlare i stället..Lycka till med framtida fölisar!

Ps: Lynne lynne lynne, det är det viktigaste när JAG väljer hingst, spelar ingen roll hur flashiga hingstarna är på tävlingsbanan om dom nedärver nerviga avkommor som jag inte klarar av att rida på. Med ca360 hingstar bara i Sverige så kan jag välja och vraka..kan få hingst med bra bedömning och trevligt lynne..

jaa, det e mycket att tänka på..
gå in på finlands islandshästförening (googla sihy) o se på hingatarna..dom har nog inte foton tror jag..men ni ser,det är inte många som finns att välja på..faller nån er i smaken?
det kom en ny ,men den är inte visad i finland ännu..
Kan tyvärr inte hjälpa dig, finns inte så mycket översättning på sidan ;) och finska kan jag inte.
Men försök ta reda på så mycket du kan om deras avkommor och hur hingstarna är. Har du möjlighet ska du också besöka dom för att se dom i verkligheten för att få en egen uppfattning om hur dom är.

Hittade en sida som berättade mer
Rödull och Fengur såg inte så dumma ut när det gäller bedömning och bilder. Varsin inriktning mot fem eller fyrgång. Sedan får ju smaken råda. Och koll av avkommorna. Och att hingsthållaren är noggrann och sköter stona väl.

Senast ändrad av en moderator:

fengur är en av favoriterna.
rödull tro jag är lite för mycket för mej att klara av...om fölet skulle få för sej att bli som han menar jag.
viljar fra skardi har ett fint lynne..o e fin annars oxo..e lite liten bara.
sen finns det 2 nya ylur och grannstein..resten är jag inte så där jätte intresserad av...men det kommer väl nån ny till våren o så ska jag ju inte betäcka henne i år ännu så..

Mökkur frá Varmalaek är tillgänglig i Finland?
Mökkursonen Thrymur från Järsta finns väl i Finland? Jag minns honom som fin.

thymur låter bekant! måste söka upp honom!
den andra har jag inte hört talas om..
det finns väl typ 3 hingstar som man får beställa sperma av från sverige....

Om man vill skaffa ett föl efter sitt sto ska man göra det med avsikten att behålla det för några år framåt. Varför ska man annars skaffa föl? Berika omvärlden med något man inte själv vill ha?[/QUOTE]
:bow::bow::bow:

Jag är sjukt sugen på en fölis, att behålla själv då när pållan skall pensioneras, tyvärr är hon bara nio än så pension är det ju inte dags för än på ett tag +att pållan inte har världens bästa extriör. Blup på 103 eller 104 så sett till det skall det vara ok. Vet att det är bättre att köpa en fölis så kan man välja kön, färg osv men... fasen, jag vill ha en efter pållan.

Det går inte en dag utan att jag drömmer om ett föl.

Jag skulle aldrig sälja fölet.
Mina två är rena skogsmullar och jag har inte tävlat eller bedömt dem.

Den med de bästa egenskaperna av de två har svår sommareksem vilket gör att jag inte tar föl efter henne, trots att hon är underbar.

Jag tänker även på att jag är 53år och skulle nog inte överleva fölet och det känns inte rättvist att dottern skulle tvingas att ärva ett ev föl.:eek:

Men drömmer gör jag ändå :love:. Det gör ju inget.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 624
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka