Fölningsskada?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cessan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 415
C

Cessan

Ska man anse det normalt att det blir ett sår i slidan på stoet efter fölningen? Reagerade på att mitt sto sprang när hon kissade idag och när jag kollade henne nu ikväll så har hon ett sår längst upp precis inne i slidan. Då det nu är helg så är det ju lite svårt att få tag på vet och fråga så jag tänkte höra här först.. Jag kollade henne efter fölning och då såg jag inte detta sår (men hon var svullen och hade "blåmärken" på flera ställen), antar att jag helt enkelt missade det då det sitter högt upp.. Fölet som kom ut är stort men själva fölningen gick fort (ute i hagen och det var rena turen att jag inte missade det (kollade en liten stund tidigare och då syntes det inget och när jag kollade igen hängde fosterblåsan ute..)

Snälla svara om det kan bli såhär eller man ska kalla på vet? Hon äter annars normalt och är pigg mm så annars är det inget fel på henne. Men som sagt hon sprang när hon kissade och jag antar att det svider.. Såret är ca 1,5 cm stort - kan kanske försöka ta kort på det imorgon om det kan underlätta..

På mitt andra sto syntes inget som helst i slidan efter fölningen så jag vet som sagt inte vad som är normalt...

Väldigt tacksam för era tankar kring detta..

Sv: Fölningsskada?

Jag vet inte om det är normalt, men mitt sto har också små sår kring slidan efter fölningen. Inga djupa sår dock, utan små ytliga märken. Jag tvättar dom helt enkelt med klorhexidin, hon reagerar inte när jag tvättar så jag antar att hon inte känner av dom så mycket. Vet inte heller om det är normalt? :confused:

Kanske inte till så mycket hjälp... :smirk:

Det är normalt att de kan se ut så. Varierar från sto till sto, från fölning till fölning. Håll koll så att det inte blir infekterat, men det brukar läka väldigt lätt av sig själv.

Tack för era svar! Det gör mig lite mer lättad i alla fall..

Tror ni att det går att tvätta med jodopax? Har inget klorhexidin hemma.. Om det ska vara det så får jag köra iväg innan apoteket stänger (inte alls något problem i och för sig..)..

Ston kan precis som vi människor spricka vid förlossning. Oftast läker det av sig själv, men om det inte sluter riktigt tätt kan det vara bra att i efterhand göra en sk caslickoperation (dvs sy ihop) så att stoet inte suger in luft eller åker på infektioner i livmodern (framför allt om det är tänkt att hon ska fortsätta som avelssto). Det behöver man inte alls göra direkt efter fölning utan det kan du be en veterinär titta på senare. Däremot är det ju bra att hålla koll på att själva såret inte blir varigt och irriterat för då kan ju hästen behöva behandling för det.

Angående jodopax så är det onödigt irriterande. Tvätta med koksaltlösning eller vanligt vatten och eventuellt en mycket mild tvål som du nogs sköljer bort.

Jodopax är överhuvudtaget inte så bra att tvätta sår med eftersom det är mycket irriterande och förhindrar sårläkning. Till riktigt smustiga, variga och infekterade sår kan man använda det som en första tvätt, men sen är vatten eller koksaltlösning det absolut bästa.

Tack så jätte mkt ditt svar!

Då ska jag köra inom apoteket idag och köpa koksaltlösning att tvätta med.

Säger bara AJJJJJ!!! Tänk er själva klorhexedin eller jodopax där...:(.
Mild tvål och vatten är nog mycket bättre och blir rent även det!!!

Jag undrar när man har sytt efter en fölning och sedan när det är dags för nästa föl att komma hur gör man då? Ska man inte klippa kanske i en krystvärk då eller ska man låta dom föla som vanligt och låta dom spricka och sy i efterhand? Hur gör man? Nu menar jag det du skrev en sk caslickoperation. tacksam för svar.

hm, där visar det hur grön jag är på avel :o ... Du har alldeles säkert rätt för jag har ärligt talat sett det 1 gång idag oxå..

Tack för att du förklarade det hela för mig! Jag behöver verkligen lära mig mkt har jag märkt.. Om det står det inget i "Att bli med föl" - eller så har jag helt enkelt varit för trött när jag läst det och därmed glömt det ;) .

Jag undrar när man har sytt efter en fölning och sedan när det är dags för nästa föl att komma hur gör man då? Ska man inte klippa kanske i en krystvärk då eller ska man låta dom föla som vanligt och låta dom spricka och sy i efterhand? Hur gör man? Nu menar jag det du skrev en sk caslickoperation. tacksam för svar.

Det beror lite på hur pass "tight" man har sytt. Oftast är det bäst att klippa upp lite ett tag innan fölning för att förhindra att de spricker alltför mycket.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 767
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 669
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 146
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka