Fölningskomplikationer!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pockan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fölningskomplikationer!

Det stoet är EVA testat, och inget EVA där inte. Vet inte om det egentligen är positivt eller negativt. Det skulle kännas bättre att ha något att skylla på.

I år har det varit extra jobbigt, med två kastningar på fyra dräktiga. Den första kastningen tror vi dock att vi vet att det beror på yttre våld. Det var två ston som gått tillsammans i sju år utan problem, så en dag tar det ena stoet och sparkar det andra stoet med "en dubbeldoja" rakt i magen. Helt oprovocerat i våra ögon men man vet aldrig vad som försigår i deras värld. Dagen efter kastade det sparkade stoet, behöver enligt vet inte bero på sparken, men ett samband är troligt. Ren otur, men det känns som om vi har fått nog av den varan!

Mvh / Fia

Hej!

Lose The Blues. Hon har bara lämnat två avkommor i startbar ålder. Ingen stjärna, den bästa har sprungit in ca 150.000. Hon har en otroligt fin åring efter (får man säga tyvärr) Silver Pine. Själv sprungit in ca 500.000 (1,13,8). Som sagt var inte så speciellt. Men bakstammen är lite bättre. Tex Mr Dalrey $1,150,807, M B Felty $573,135, Play The Palace, $789,250. Finns säkert bättre ston, men för vår plånbok var det ett klipp. Vill du läsa mer står det lite mer på hemsida www.bluestrotting.se under våra hästar. Hade ordentliga bud på fölis innan den var född, men vi säljer ingenting som inte är född. Speciellt inte från detta stoet! ;)

Mvh / Fia

Kan ju nämna att en normal navelsträng är ca 40-80 cm. Är den längre finns risk för "avsnörning".

Lånar tråd.

Cassandra kastade för ett par år sedan och då var navelsträngen tvinnad som en telefonsladd.
Men hon har inte haft sådana problem förut..peppar peppar..

Däremot vill jag någ sälla mig till skaran att tänka sig för innan betäcka igen.

För några år sedan hade vi Beauty uppstallad.

Fyra dräktigheter men ingen unge.
Dödfödda, tvillingar och en fick vi inte ut levande.
Stoet fick senare en hingst efter Gum Ball.
Rena mardrömsfölningen. Både sto och föl höll på att gå åt.
Fölungen dog vid ett årsåldern p.g.a. skada.

Vissa märrar går det troll i och Beauty var sådan.
Tittade man på hennes exteriör så var det inte den optimala fölmärrsutseendet.
Hon var kort, ganska grov, hetsig i temperamentet, lätt stressad men framförallt väldigt trångt kors.

AM

Ja min svåger hande en sån märr också..efter Joie de vie..kastade hon inte så trampade hon ihjäl fölen..en annan fick cancer och dog som 4 åring.....en ihjältrampad, en söndertrampad men lever...en som ser ut som sju svåra år i benen och en hel del kastningar.....

Vi har ett varmblodssto som vi tidigare har tagit föl på, nu är hon pensionär på heltid. Har fått 4 föl hos oss, 2 levande och 2 döda. 1992 fick hon ett hingstföl (e. Lord of All) som överlevde fölningen :) , han fick sedan lunginflammation som han oxå klarade. 1993 fick hon ett döfött föl (sto e. Self Confident) :cry: , 1994 kastade hon (sto e. Self Confident) 3 månader för tidigt. :cry: Båda fölen blev obducerade, inget fel hittades.. 1995 fick hon ett hingstföl (e. Meadow Gallant) som överlevde! :) Sedan blev det inga fler föl, hon tog sig inte.. :(

Jag betäckte henne med en halvblodshingst 2001, men hon tog sig tyvärr inte då heller.. Tog bakt.prov, men det visade inte nåt! Hon var nog helt enkelt för gammal..

Nästa år kommer jag att betäcka mitt halvblodssto, hon betäcktes 2003 och resorberade vid dag 40. Sedan blev det för sent att betäcka om henne.. Men den här gången ska vi inte råka ut för något sånt! Jag vet ju att hon tar sig iaf, behövde bara inseminera henne en gång. Det var lite värre att få igång brunsten om jag minns rätt.. men nu vet jag det till den här gången!!!

Liknande trådar

Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·
Hästvård Idag hände något riktigt otäckt, och det kändes som att en kär vän skulle lämna oss. Min vän M släppte ut sina tre hästar idag, de...
Svar
19
· Visningar
2 952
Senast: Agrimonia
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 810
Senast: mysko
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka