Fölningskomplikationer!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pockan
  • Startdatum Startdatum
P

Pockan

Alla uppfödare! Med tanke på gårdagens hemskheter (kommer till det), har jag funderat på hur vanligt det är med fosterdöd och kastning. Vi är extremt petiga med våra hästar gällande allt från val av foder, hovvård, tandvård etc etc. Lugnt litet stall med harmoniska grupper.
Igår morse var ett av ston mycket oroligt, spänd, krampig mm. Hon hade fem veckor kvar till fölning - och givetvis var det kastning på gång! Fosterblåsan kom som den skulle, men inget föl. Ringer Distrikts vet. som säger att allt är normalt. Inget föl kommer, jag ringer DsV igen och får samma svar. Till saker hör att jag varit med ett tag och vet när en fölning (eller kastning idet här fallet) håller på att gå snett. Värkarna avtar och stoet blir som normalt. Vi försöker lägesrätta fölet men det ligger upp och ned och bak och fram. Vi får tag på en "privat" vet vi aldrig träffat som ska ha stor middag om en timme men han kastar sig i bilen och lyckas till slut få ut fölis, som då givetvis är död. Det blev ett kolsvart hingstföl efter Credit Winner. Vet att det egentligen inte spelar någon men det var ett oerhört värdefullt föl.

Satt och räknade på våra kastnings procent och kom fram till läskiga siffror. Jag har inte räknat resorbationer eller gallston - utan sena kastningar (aldrig haft virusabort heller). Vi har förlorat 33% av fölen på detta sätt, är detta normalt? Hur vanligt är det hos er?

Detta sto har fått tre föl på åtta år. Hon har haft tre sena kastningar, varav en slutade med kejsarsnitt. Hur skulle ni göra med ett sådant sto. Hon har VÄLDIGT bra stam med många dollar miljonärer (varmblod)! Hon är 16 år.

MVH / Fia

Sv: Fölningskomplikationer!

Först av allt vill jag beklaga, det är alltid väldigt tråkigt när det går fel. :(

För mig låter 33% som en väldigt hög siffra. Är det bara denna märren eller är det flera som kastat sent? Hur många märrer har ni? Siffran kan ju bli väldigt sned om ni har få ston och ett med problem att bära fram sina föl.

Har det varit något fel på fölen som hon kastat?

Va tråkigt, inte alls kul när det blir så... 33 % låter väldigt mycket, 1/3 av alla fölningar...

Denna märren har kastat två gånger. Vi har bytt ut lite ston, men generellt har vi ca 4-5 ston i avel per år. Man kan säga att kastningarna är fördelade till fyra ston. Vi har inte så många ston men det känns som om vi är överrepresenterade när det gäller kastningar. I år har det varit extra jobbigt med två kastningar på fyra dräktiga ston.
Vi skickar alltid in fölen på obduktion för att kolla virusabort, men de har aldrig sett några förändringar, missbildningar etc. Börjar tycka att frimärken eller marsvin börjar kännas som en trevlig hobby istället! Suuck!

MVH / Fia

Då har ni ju några stycken och då är 33% en väldigt hög siffra. Jag förstår att det känns tungt.

Det låter som en väldigt hög siffra, har ni försökt hitta någon förklaring, diskuterat med en kunnig stuteriveterinär t ex?

Jag vtycker det låter högt..jag har fått 13 föl och ingen kastning eller komplikation alls...

Först av allt....vad trist. Alltid tråkigt när det går snett.....

Sedan tycker jag precis som de andra att 33% är en otroligt hög siffra....För hur man än ser på det så ÄR komplikationer ganska ovanliga hos hästar...
Jag har själv fått 15 föl och inga problem med vare sig kastningar, missbildningar eller förlossningskomplikationer.

Under min tid hos min mentor (arabuppfödare även han), så hade han under alla sina år ETT föl som föddes döfött (p.g.a. sjukdom hos stoet visade det sig, hon dog sedan också) och en kastning p.g.a. tvillingdräktighet.

3 föl på 8 år och 3 sena kastningar.....Det låter som om det inte stämde helt korrekt med detta sto och jag hade nog funderat mer än en gång att fortsätta använda henne i avel....tyvärr. Oavsett bra stam eller ej. Tyvärr.....

mvh
Carina

Hej alla!

Vi funderar verkligen på att låta henne sluta sina avelsdagar. Håller med dig!

Hon är en rätt så dyr häst så att vi hade möjlighet att köpa henne var just för att hon kastat året innan vi köpte henne. Vi kanske borde dragit öronen åt sig.
Under sin första dräktighet hos oss sprutades hon med ett hormon som heter Promon. (Enligt rekommendation från vet givetvis.)

Vi skickar som sagt var alltid in fölen på obduktion och de hittar aldrig något. Haft många långa samtal med framförallt Ultuna då vi skickat fölen dit. De berättade att man kan se i princip allt om man undersöker både föl + placenta. Allt i från om kastningsorsak varit mögligt foder etc. (Kan ju komma in mögel hur petig man än är, även om jag inte tror det i vårt fall men men). Vi har ALDRIG fått någon orsak till kastning. Enligt vet "bara" otur. Att ston kan gå gall är en sak men jag tycker detta börjar bli otroligt jobbigt.
Vi har haft inackorderade avelston, som aldrig haft problem. Jag börjar tro att vi måste se över vårt avelsmaterial ordentligt.

Mvh / Fia

Usch vad trist. :(

Jag har bara fått ett föl & det var i somras. Allt gick bra, MEN det hade lika gärna kunnat gå åt skogen för både föl & sto.
Vattnet gick & ut kom foserblåsan, sedan hände inget mer. Hon bara gick omkring, efter 10 minuter ringde vi vet som var där på 5 minuter tack & lov.
Vid det laget låg stoet ner & hade värkar, men inget föl syntes till. Vet konstaterade att det ej var något felläge, men att hon behövde hjälp. Dom fick dra ut fölis.
Utan våran hjälp hade ant både föl & sto dött.

Jag skulle ta kontakt med en homeopat, jag vet att det går att hjälpa såna ston som ditt....

Beklagar verkligen, kan inte vara en kul sits för dig... :cry: Har ni kollat efter EVA också? om ni har lite omsättning på hästarna i stallet så finns ju risken tyvärr. Har ni haft flera kastningar samma år?

Pockan skrev:
Alla uppfödare! Med tanke på gårdagens hemskheter (kommer till det), har jag funderat på hur vanligt det är med fosterdöd och kastning. Vi är extremt petiga med våra hästar gällande allt från val av foder, hovvård, tandvård etc etc. Lugnt litet stall med harmoniska grupper.
Igår morse var ett av ston mycket oroligt, spänd, krampig mm. Hon hade fem veckor kvar till fölning - och givetvis var det kastning på gång! Fosterblåsan kom som den skulle, men inget föl. Ringer Distrikts vet. som säger att allt är normalt. Inget föl kommer, jag ringer DsV igen och får samma svar. Till saker hör att jag varit med ett tag och vet när en fölning (eller kastning idet här fallet) håller på att gå snett. Värkarna avtar och stoet blir som normalt. Vi försöker lägesrätta fölet men det ligger upp och ned och bak och fram. Vi får tag på en "privat" vet vi aldrig träffat som ska ha stor middag om en timme men han kastar sig i bilen och lyckas till slut få ut fölis, som då givetvis är död. Det blev ett kolsvart hingstföl efter Credit Winner. Vet att det egentligen inte spelar någon men det var ett oerhört värdefullt föl.

Satt och räknade på våra kastnings procent och kom fram till läskiga siffror. Jag har inte räknat resorbationer eller gallston - utan sena kastningar (aldrig haft virusabort heller). Vi har förlorat 33% av fölen på detta sätt, är detta normalt? Hur vanligt är det hos er?

Detta sto har fått tre föl på åtta år. Hon har haft tre sena kastningar, varav en slutade med kejsarsnitt. Hur skulle ni göra med ett sådant sto. Hon har VÄLDIGT bra stam med många dollar miljonärer (varmblod)! Hon är 16 år.

MVH / Fia
Absolut inget sto som jag skulle ha i avel. Man får inte glömma av att även stoet mår jätte dåligt av att mista sitt föl. Det tar på dom mentalt.

Pockan skrev:
Detta sto har fått tre föl på åtta år. Hon har haft tre sena kastningar, varav en slutade med kejsarsnitt. Hur skulle ni göra med ett sådant sto. Hon har VÄLDIGT bra stam med många dollar miljonärer (varmblod)! Hon är 16 år.MVH / Fia

Lider med er... fruktansvärt att mista ett föl på det viset.
Ang stoet. Jag hade betäckt henn igen om det är ett så fint sto, men jag hade ställt upp henne på djursjukhus under sträng bevakning till nästa fölning!

Vi hade häst som kastade 2 gånger efter varandra båda gångerna vid månad sex. Till nästa fölning så kollade vi stoet nogrant med bla bloldprov. Det visade sig att hästen hade en bakterie infektion som gick i cykler vilket medförde att hon kastade i 6:e månaden. Med rätt antibiotika så fick hon en jättefin fölunge (2001 tror jag). Det kanske kan vara något att kolla upp.

Det är väl kanske inte så smart. Fölston brukar man ju vilja hålla isolerade, speciellt såna här "krångelston".
Ett djursjukhus har ju inte direkt den minsta omsättningen på hästar...

Sena kastningar brukar ju kunna bero på att navelsträngen är för lång, och fölet trasslar till den och "stryps".
Det borde ju inte vara helt omöjligt att detta är en grej som skulle kunna upprepas med samma sto flera gånger.
Har ni mätt navelsträngen vid kastningarna?

Det har vi inte kollat upp. Faktiskt har jag aldrig hört talas om problemet, ska prata med vet. Alla förslag mottages med tacksamhet! :bow:

MVH / Fia

Hej!

Jag har i ärlighetens namn aldrig satt mig in i homeopatins värld. Vet du om det finns någon duktig i mina trakter (Södertälje).
På vilket sätt tror du att hon skulle kunna bli hjälpt, kan som sagt var ingenting om homeopati.

Mvh / Fia

Hej!

Vid förra kastningen slutade det med snitt på Ultuna, då var navelsträngen enligt uppgift "normal". Denna gången tyckte vet att den verkade lång, mätte den dock inte.

Mvh / Fia

det är bättre du tar det med nån som är utbildad..det kan ha med slemhinnor att göra, sammandragningar, näringstillförsel i livmodern...vadsomhelst egentligen..sök på djurhomeopater så ser du om det finns nån i din närhet..

Liknande trådar

Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·
Hästvård Idag hände något riktigt otäckt, och det kändes som att en kär vän skulle lämna oss. Min vän M släppte ut sina tre hästar idag, de...
Svar
19
· Visningar
2 952
Senast: Agrimonia
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 810
Senast: mysko
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka