fölningsdatum. hjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 568

misen

Trådstartare
Hjälp mig å få rätt på de här med fölnings datum.. alla säjer olika.

jag har räknat från sista betäcknings datumet och 11 månader frammåt

men sen säger vissa att de ska vara längre än så. att man ska ta betäcknings datumet minus 20 dagar å då får man vilket datum fölet föds fast året efter.

snälla hjälp mit. mitt sto betäcktes sista gången den 12 maj 07 när sa hon föla då?

Sv: fölningsdatum. hjälp

Här i England beräknar vi 340 dagar dräktighet och det brukar stämma väldigt bra for de flesta.
12 Maj blir da runt 16 April.
Det kan ju variera kraftigt, sa set gäller att halla uppsyn pa stoet nagra veckor innan.

Här i England beräknar vi 340 dagar dräktighet och det brukar stämma väldigt bra for de flesta.
12 Maj blir da runt 16 April.
Det kan ju variera kraftigt, sa set gäller att halla uppsyn pa stoet nagra veckor innan.

ok kanon =9 sist hon fölade (05) så földe hon altså 345 dygn. betäcktes sista gången den 24 maj å fölade den 3 maj året efter =)

Jag räknar med att fölet kan komma närsomheltst efter 300dygn,mitt första föl kom på 320 dygn så jag ska hålla koll.:D

Man brukar väl oftast här i Sverige räkna på 335 dagar, en del säger 11 månader o det brukar ju inte skilja så mkt. Viktigt att komma ihåg är att det inte är tillförlitligt, de kan föla både tidigare eller gå över länge. Läst ett par här på buke som väntat i över 380 dygn, det e ju rätt länge:crazy:

Mitt sto fölade på dygn 348första gången, o på dygn 330 andra gången..

Det kan ju som sagt variera mycket så man bör nog vara försiktigt med att säga att de går ett visst antal dygn, hingstfölen tar ju oftast lite längre tid på sig medans stofölen vill ut lite tidigare:)

Jag brukar räkna på 11 månader, så i ditt fall blir det då 12 april -08.
Sedan kan de ju komma både före och efter, men som "medelvärde" tycker jag att det funkar bra.

Jag har också ett sto som blev betäckt 12 maj. Funderar nu på hur mycket det spelar roll om det är första fölet, ras osv. Har det någon roll eller ska man räkna lika på alla?

Jag läste i en utfodringsbok att ju tidigare man betäcker ( jag antar att dom menar på året) desto längre går stoet dräktigt.

Har inte hört det förrut! Kan det stämma?

Jag läste i en utfodringsbok att ju tidigare man betäcker ( jag antar att dom menar på året) desto längre går stoet dräktigt.

Har inte hört det förrut! Kan det stämma?

Det kan väl variera 3 veckor, innan eller efter. Det är ju stoet som känner in när hon tycker att det vore bäst för fölet att komma till världen. Är hon betäckt tidigare väntar hon kanske på värmen eller mer gräs för det lilla föelt? *fundering*

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 330
Senast: tanten
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka