Fölningsboxar

gylle

Trådstartare
Vilka mått håller era fölboxar ? Håller på och bygger om i "barnkammaren" och velar lite fram och tillbaka hur jag skall planera. Stallet ifråga ligger i vinkel mot stora stallet och innehåller idag 3 färdigboxar 3 x 3 (varav en idag foderkammare) med en stallgång på 2,40 framför vid passagen ut i stora stallet har vi tidigare byggt en stor sadelkammare så där är gången bara 1,60 bred. Har idag bestämt mig för att den gamla stallinredningen skall ut (är för ranglig för min smak) och ny inhandlas. Funderar på att låta den innersta boxen gå rakt över stallgången den kommer då alltså att hålla måtten 3 x 5,40 funderar på om det blir för trångt att gå med sto och föl med en stallgång som bara är 1,60 ? (måste ju ändå göra det genom passagen framför sadelkammaren) Blir inte det för trångt så kan den andra boxen bli ca 3,80 x 4,5 (måste ha en bit foderkammare kvar).
Nästa fråga är har ni galler eller hel vägg mot hästen bredvid (på ston med humör i) ? Det ena stoet är normalt så att hon vill vara ifred från boxgrannen i vanliga fall och hon har bara blivit surare och surare ju längre dräktigheten gått. Idag har hon halva boxen med hel vägg och halva med galler så att hon kan krypa in i sin hörna i lugn och ro. Är ju rädd för att fölis skall komma i kläm i ett eventuellt utfall mot grannen så funderar på helvägg mot grannen hela vägen dock blir det ju betydligt mörkare i stallet då tyvärr. De kommer ju ändå att se varandra iom att boxfronterna kommer i vinkel mot varandra. Så vad tror ni blir boxarna tillräckligt stora och vad tror ni om att ha så smal stallgång (stona är för övrigt 168cm båda två) ?
Hjälp en villrådig medmänniska som har beslutsångest och i morgon måste ta tag i och beställa ny inredning.

Sv: Fölningsboxar

jag tror inte att man får ha en sådan smal stallgång...Hel vägg mellan damerna är att föredra. Boxarna är tillräckligt stora som du beskriver att du planerar dom.

Helen

Lagligt blir det även med så smal gång då denna inte behöver utnyttjas som stallgång om man inte vill då utgång finns på andra hållet (har en kompis som fick beviljat ritningar med ungefär så smal gång då just det fanns utgång direkt utan att passera denna gång den benämndes då som skötselgång) tror att bestämmelserna om stallgångarna är till för typ brandevakuering odyl och då tar man ju kortaste vägen ut som inte passerar denna gång, det är mer pga att det är en ordentlig slänt ut den andra vägen som jag kommer att gå med fölungarna genom gången (plus att de skall ut på baksidan till hagarna så slipper jag springa runt hela gården för att komma dit).

Ja men då så ;) Det är bara till att börja spika...

Helen

Vår " fölbox" är 2,75 * 5 . Ska tilläggas att det är araber som huserar i den. Där är helt öppna sidor, utan ngt galler mot den andra hästen. En vägg är yttervägg.
Lite kort sida, men fungerar utmärkt.

att bygga helväggar tycker inte jag man skall göra när man har såpass få boxar iallafall...jag har haft "mobila" väggar jag kan bara hänga över gallret om det skulle behövas, bara ta en plyfaskiva och sätta "krokar" på och hänga så det täcker gallret....då kan du ta bort det enkels sedan om du vill det...för hästar lever ju inte i all evighet tyvärr... 12 kvm skall väl fölboxar vara enl rådande lagar....( med dom kan klämma in sig i hörnen på dom boxarna också :D )

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 503
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 971
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 417
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2