Fölningen närmar sig...många frågor!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Z

zuzzen

Hej. Min pålla ska föla i början av maj. Står nu i ett större stall med några inackorderingar. Har lite funderingar inför den stora tilldragelsen:

1. Fölboxen ligger lite avsides och används inte nu. Har läst att man ska skrubba den med Virkon S innan fölningen (fölsjukerisken)..men samtidigt ska man inte flytta stoet i samband med fölningen. Om jag nu istället flyttar henne dit några dagar innan (så hon inte blir orolig och stressad) så hinner den ju bli "smutsig" igen? Hur gör ni? Måste dessutom flytta med en hästkompis till boxen intill..min häst hatar att vara ensam och har MKT nerv.

2. Nu går de tre ston i en hage...hur gör man när fölet kommit? De andra stona har inga föl och har aldrig haft. Ska jag ge mitt sto och fölet en egen hage? Om vädret är bra går våra ute hela maj, dygnet runt. Ska jag flytta henne till egen hage innan fölningen?

3. Vaccinerar ni mot stelkramp en månad innan fölningen?

4. Vi använder inte avmaskningsmedel i stallet. Har beteshygien och tar träckprov varje år. Men kan man verkligen vara säker på att det är parasitfritt?? Fölmask ska ju vara väldigt allvarligt..ser de fölmask på träckprovet? Skulle gärna vilja avmaska mitt sto nu, för säkerhets skull, men är rädd att jag istället aktiverar ev parasiter. Hon är inte avmaskad på 1 1/2 år..avmaskade precis när jag flyttade henne till nuvarande stall.

Sv: Fölningen närmar sig...många frågor!

jag tycker att du ska låta stoet gå ensamt i en hage med ditt föl efter det att den har fölat!... och sedna kan du släppa i hoppa dem med de andra hästarna sen när fölet är lite mer äldre.. så brukar vi göra i början!..

och det här med att skrubba boxen brukar vi inte göra... utan vi strör upp boxen ( men därimot brukar vi rengöra stallet en till två gånger om året med en högtrukstvätt och skrubba allt) och så får stoet stå där en vecka elelr två innan den ska föla!...

Sv: Fölningen närmar sig...många frågor!

Det där med skrubbningen menas att man ska göra innan man ställer stoet där, klart det blir skitigt, men då finns inga gamla bakterier kvar där. Stoet bygger ju upp ett försvar emot de bakterier som finns, det försvaret ska föras över till fölet.
Ställ stoet i fölboxen så tidigt som möjligt så hon hinner aklimatisera sig ordentligt, och bygga upp försvaret. 6 veckor innan tror jag rekomenderas, men det är klart, står hon i samma stall så ska det väl inte vara ngn större fara, men för att hon ska hinna känna sig lugn och hemma skulle jag byta i tid.
Det är nog rätt viktigt att låta föl och sto stå ensamma ute i hagen den första tiden så de hinner bygga upp en egen kontakt och lära känna varandra och varandras lukter och allt. Man bör ju vaccinera mot hästinfluensa och stelkramp under dräktigheten så det förs över till fölet annars är det ganska oskyddat när det kommer ut, prata med en veterinär om när. Alla säger olika har jag märkt men man ska nog kunna lita på sin veterinär. Avmaskning är också viktigt för föl eftersom de inte byggt upp ngt eget försvar, fråga veterinär om det också. Kolla på www.agria.se också, under häst, och sedan dräktighet.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?