Fölningar på dagen eller natten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Funderar lite sittandes här med våran fölis död...:cry: Jag har varit med om en del fölningar o 3 fölningar har varit på dagen, alla tre var trubbelfölningar:( Två döda ganska med en gång, levde men dog efter nån minut o det tredje fölet hade det ena bekymret efter det andra o så fölet blev aldrig äldre än ett knappt år innan det tillslut fick tas bort:(

Nattfölningarna har funkat prickfritt... är det en trist tillfällighet att det blivit så med de föl jag varit med om eller är det mer trubbel med fölningar på dagen?

Sv: Fölningar på dagen eller natten

Här brukar vi ha ganska många fölningar på dagen. Kanske 1 av 4, nåt.

Min teori är att våra ston går på lösdrift, och endast stallas upp på nätterna när det börjar dra ihop sig till fölning.
Detta gör att de är tryggare i hagen, ute, än inne i boxen, och fördrar att föla ute.

Nån skillnad på krångelfölningar och vanliga har jag inte märkt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästvård Jag bor i England och avlar varmblodshästar med våran egen hingst. I går morse fann vi ett av årets tre föl död och ett annat alvarligt...
Svar
8
· Visningar
1 792
Avel Behöver snabb hjälp av avel och hästsjukvårdskunniga! Stoet fölade för en vecka sedan, hon var rejält tagen efteråt, och vi fick två...
Svar
3
· Visningar
1 773
Senast: stommen
·
F
Avel Vårt fullblodssto fölade onsdagen den 7 maj, nästan 2 veckor över tiden, ute i hagen, denna vackra vårkväll. Kl 20.30 var han ute, vår...
Svar
18
· Visningar
2 243
Senast: Minna_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023