Fölning på gång? eller?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare little_tee
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
L

little_tee

Hej!

Är medryttare till ett sto som ska ha föl om 2 veckor.
Igår hände nått som började göra mig fundersam.:confused:
Symtomen hon fick:

- Hon pinkade 14 gånger på en timme.

- Bajsade 5 gånger på en timme.

- Var väldigt arg mot magen och sparkade med bakben och slog med svansen mot den. Smärtan kom och gick i omgångar med ca 10-15 minuters mellanrum.

- La sig och reste sig några gånger (trodde hon skulle börja krysta ett tag då). Med svansen åt sidan.

- Åt och drack ovanligt mycket.

Jag var helt inställd på att hon skulle föla, men vid 01:00 var allt som vanligt och hon somnade till och med. Sen reste hon sig och åt vid 01:30. Så då åkte jag och ägaren hem igen.
Va tror ni som kanske har lite mer erfarenhet av de här? Är de snart dags? Ringde vet. men han kunde inte ge något riktigt besked. Fick ur tre tjocka droppar, nästan geléaktig, gul genomsynlig mjölk ur spenarna.

Mvh Therese

Sv: Fölning på gång? eller?

Att stoet en tid innan "lerverans" är orolig kan vara att fölet vänder sig i livmodern i rätt ställning för förlossning.
Under dräktigheten ligger fölet på rygg i livmodern men en tid innan fölning vänder sej fölet med magen ner och huvud och hovar upp mot förlossningskanalen.
Det är mitt tips, men det kan ju också vara tex förvärkar.
Men att hon både kissade och bajsade jätte ofta och åt "som en häst" har jag ingen förklaring på.

Maria

Sv: Fölning på gång? eller?

Använd tråden "Väntans tider" som finns på avelsgnägg till denna frågeställning. :idea:

Vi samlar alla frågor där, för att slippa en ny tråd till varje sto som ska föla...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: TeamLundVer
·
Gravid - 1år Åh, äntligen får man lite tid! :) Tänkte berätta om min förlossning, som jag bara upplevde som positiv! Födde en liten son på BF+6 Var...
Svar
12
· Visningar
1 126
Senast: MittNyaJag
·
Avel Jag tror mitt sto tänker föla snart, men hon är beräknad till den 30 maj... Mitt dräktiga sto har lekt med vattenkaret hela förmiddan...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
21 184
Senast: Svanhild
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 261
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka