Fölmönstring

N

Nico05

Mitt 2-åriga sto har kommit med på fölmönstring. JÄTTEKUL !!!:rofl:
Men nu är jag lite nervös. Jag har aldrig varit på sådan tillställning.:confused: Undrar nu om någon vet hur det hela går till:crazy: Stoet är rätt välhanterat. Men jag har adrig longerat henne el dyligt. Vad är bäst ska man släppa henne fritt och låta henne springa fritt eller ??? :bump:

Sv: Fölmönstring

Var är det nånstans? Själv ska jag till Riddarhyttan med unghästen (3-årigt sto) på söndag. Och jag vet inte heller hur det går till.

Jag är ingen expert men har varit och kollat på en fölmönstring och deltagit i en själv.
På båda två fick man först leda unghästen i skritt på ett rakt spår fram och tillbaka, sedan trava fram och tillbaka. Efter det så släppte man H*n lös och satte fart på henne/honom för att visa lite högre gångarer som galopp och kanske pass.
Sen så ställdes dom upp framför domaren för extriörbed. När den är färdig berättar domaren vad han tyckte om hästen , mentalitet extriör och rörelser.
Och så kan du och din pålle glatt traska ut och kalasa på mortötter och fundera över omdömmet :D

Jag ska också till Riddarhyttan på sönd med 2-årigt sto. Fick inte vara med förra året pga vårtor på mulen.:(
Nu är hon fin igen. Ska bli kul.

Det är till Riddarhyttan vi ska . :rofl: Kul att det är fler som ska dit.
Det låter som att det ska kunna gå bra. Jag har också haft funderingar om man kan leda hästen lite till en början i skritt och sen i trav, för att sen släppa lös henne. Det man tänker att det kan ju bli full rodeo också, när man släpper lös dem. Jag menar nytt ställe, aldrig sprungit lös i paddok mm ;) Fast å andra sidan- Är det nog lika för alla. Spännande blir det i alla fall. Lastövningar har vi också hållit på med i veckan. Det gick riktigt bra. Massor av beröm och morötter efter.:banana:

Alla: Hur gick det för era hästar? Nöjda eller mindre nöjda?
Min Hilda fick bla omdömet "Feminint ungsto med tilltalande huvud, lättbyggd men något kortbent, lungt och mjukt temerament.
Jag är ganska nöjd förutom att jag fick inte fram någon super gångart, men hon är min ögonsten vad som än händer.
Bra gick det för min syster med Litla-Min från Saxaviken som kammade hem titeln "Best in Show". Jättekul för henne.:banana:

Jag är jättenöjd med Saedis, hon skötte sig bra och fick fina kommentarer; "Medelstort ungsto med tilltalande uttryck, men med något konvex nosspets och något små ögon. Hög manke, mjuk rygglinje, välmusklat men något rakt kors, välmarkerade senor". Synd att vi inte fick nån riktig fart på henne, hon visade bara trav och tölt.

Fölmönstraren var bra och pedagogisk, en stor eloge till henne och till Hrimfaxi för arrangemanget.

Efter viss tvekan gick hon upp till ridhuset och det var ju lutning i uppgången från stallet. Konstigt att inte fler (ung)hästar reagerade på det?

Jag är jättenöjd med Saedis, hon skötte sig bra och fick fina kommentarer; "Medelstort ungsto med tilltalande uttryck, men med något konvex nosspets och något små ögon. Hög manke, mjuk rygglinje, välmusklat men något rakt kors, välmarkerade senor". Synd att vi inte fick nån riktig fart på henne, hon visade bara trav och tölt.

Fölmönstraren var bra och pedagogisk, en stor eloge till henne och till Hrimfaxi för arrangemanget.

Efter viss tvekan gick hon upp till ridhuset och det var ju lutning i uppgången från stallet. Konstigt att inte fler (ung)hästar reagerade på det?

Hejsan,
Jag trodde också att den backen skulle vara skrämmande men både sto och föl rusade upp, så min sambo fick hålla i hatten. eller hästen:p
Jag är jättenöjd, särskilt med "extremt vackert huvud".

// Åsa

Alla: Hur gick det för era hästar? Nöjda eller mindre nöjda?
Min Hilda fick bla omdömet "Feminint ungsto med tilltalande huvud, lättbyggd men något kortbent, lungt och mjukt temerament.
Jag är ganska nöjd förutom att jag fick inte fram någon super gångart, men hon är min ögonsten vad som än händer.
Bra gick det för min syster med Litla-Min från Saxaviken som kammade hem titeln "Best in Show". Jättekul för henne.:banana:

De utsåg väl ingen best in show:confused:
Bara bäst i varje åldersgrupp och kön:confused:

De utsåg väl ingen best in show:confused:
Bara bäst i varje åldersgrupp och kön:confused:

Ja så heter det. :o :D

Så du var där oxå? Jag fick inget program så jag har ingen aning om vilka som äger hästarna. Var det någon som fick något sorts program?

Ja så heter det. :o :D

Så du var där oxå? Jag fick inget program så jag har ingen aning om vilka som äger hästarna. Var det någon som fick något sorts program?

Hejsan,

Tyvärr fick man inget program där stam och sånt stod,det var lite synd.
Men startlistan fick jag via mailen och drog ut den hemma.
Förra året var det ett bra program och så fick man BLUP uträkning och sånt...det hade varit kul tycker jag.

// Åsa

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 419
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset