Folkbokföringsbrott?

Rugge

Trådstartare
Idag fick jag ett brev från ett inkassoföretag.
Adresserat till min adress, men i någon annans namn.
Mig veterligen så har det inte bott någon under det namnet på denna adressen sen minst 6 år tillbaka.

Jag ringde inkassobolagen och de så att det är den adressen (min) som personen är folkbokförd på.

Kan man bara Hej vilt folkbokaföra sig på vilken adress som helst hos skatteverket? Görs ingen kontroll?
Kan man skydda sig mot att någon obehörig folkbokför sig på ens adress?

Sitter just nu i telefonkö till Skatteverket.
Gillar inte sånt här alls.

Senast ändrad:
Det finns ju en folkbokföringslag och googlar man lite verkar det vara flera som drabbats tex http://www.unt.se/nyheter/uppsala/flera-drabbas-av-felaktig-folkbokforing-4559587.aspx
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/fick-sin-hemadress-kapad-okand-hade-flyttat-in-4556178.aspx
Är ju helt sjukt att kronofogden står å säger att hon ska öppna hans post och kontakta handläggaren som står i brevet. Det är emot lagen att öppna andras post.

Detta är tyvärr ett stort problem, har haft problem iochmed att mitt ex aldrig skrev av sig från min adress när han flyttade. Fick via kontakter tag på hans mor iochmed att han ignorerade mig totalt.

Inte så ovanligt. Jag har varit med om att kronofogden kom och ville mäta ut mina saker av samma anledning. Tog många månvarv innan jag med hjälp av polisen, soc m fl fick personen "bortskriven" från min adress.

Tyvärr ganska vanligt. En kvinna blev av med sitt bostadsbidrag och bostadstillägg då hon var ''sambo'' och inte ensamstående.

@athena & @MidnightSoul Galet att det ska vara så svårt.
Om man t.ex gör en adressändring så måste väl det bli en folkbokföringsadress?
Om någon gör en adressändring till min adress där jag är folkbokförd och ägare, får jag inte reda på det då? Eller måste bekräfta att personen verkligen bor/ska folkbokföras på min adress?

Tror inte du behöver sitta i telefonkö till skatteverket, det borde funka att bara kolla ratsit.se? :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 513
Senast: Pratsch
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar