Fast vilka fler ej erbjudna kontaktvägar är okej? Är det lika okej att tränga sig på genom att åka hem till personen för att direkt titta på "soffan"?
Nej, jag tycker inte att det är OK att åka hem till någon "objuden" hur som helst.
Å andra sidan - undantag finns alltid.
I förrgår fick jag objudet besök. Jag gillar det normalt sett inte, för det finns folk som verkar tycka att mina hästar är till för alla förbipasserande att klappa och mata.
Men i förrgår var det en för mig helt okänd person som kom in och ville erbjuda vallfoder för hö.
Det var väl väldigt bra att jag inte var avvisande mot den här okände personen...
Så jag tänker att ju mer man funderar, desto mindre kategorisk kanske man ska vara.
Och om man verkligen inte vill få telefonsamtal så skriver man att man inte svarar i telefon. Eller så väljer man att inte svara när det ringer från ett nummer man inte känner igen.
Eller så skriver man under annonsen med "häst, västra Götaland" med risk för att uppfattas som en oseriös annonsör (för så uppfattar jag det även om jag inser att inte alla uppfattar lika).
Och det du uppfattar som en tydlighet, ser inte jag som lika självklart tydligt.
Det är väl som alltid: beroende på vilka erfarenheter vi har sedan tidigare, uppfattar vi saker och ting på olika sätt.