Folk är lustiga

Speciella_tina

Trådstartare
Jag har nyligen startt företag, här kommer lite roliga saker jag stött på:

*En dam ringer och vill boka en tid gör en pudel, bad, föning och handklippning. Hon frågar sedan om priset. 600 säger jag då. Konversation följer:
-Kostar det så mycket?
-Ja det gör det, jag betalar ju moms och skatt sen. Var har du klippt innan?
-Hos *** och där kostade det bara 420.
-Ja, jag vet ju inte om hon gör det svart, men jag gör det vitt och då måste jag ha de här priserna, på 600 går nästan 200 bort i moms och sedan ska jag betala skatt med.
-Ja du behöver inte berätta för mig om det jag är själv egen företagare, jag är hårfrisörska!

Jaha, det kostar mig ca 250 kronor att bli klippt, och tar 30 minuter. Hon har en timlön på 500 kronor innan hennes moms och skatt dras av, och tycker det är för mycket för mig att få mindre än 300 i timmen innan moms och skatt dras av!

* En äldre man ringer för att boka tid till en tax, jag läser upp vilka tider jag har lediga de närmsta två veckorn. Ingen av dem passar honom. Sen har jag en del tider efter den 28, men det är helt för lång tid fram i tiden! Då har ju hunden hunnit bli såå lurvig, han får ringa vidare och se om kan han kan få tidigare tid någon annastans. Två veckor är att få en tid snabbt! De flesta här i malmö har fullt till efter sommaren!

*En dam ringde igår ville boka tid för klippning. Konversation:
-Jag har tider på måndag och tisdag nästa vecka
- Ååh jag hade hoppats på en tid denna vecka, jag ska åka på semester på onsdag och ville ha det gjort innan dess.

Hon skulle med andra ord på semester på onsdagen och ringer på måndagen för att få en tid!

Sv: Folk är lustiga

Jaha, jag vet inte om jag reagerade på något av det?

Klart en kund undrar varför dina priser är högre än andras och hur ofta har kunder koll på hur lång väntetid det är att få komma in på ett nystartat företag som de ska till för första gången.

Jag har jobbat inom serviceyrket i åtta år och det främsta läxan jag har lärt mig är att jobbet inte blir roligare för att man skrattar åt kunderna, det blir istället en nedåtgående negativ spiral.

det där med priser känenr jag igen, det är många som inte förstår hur mycket som går bort i moms, skatt och soc-avgifter, dessutom ska man ju bara vara glad för att dom vill beställa av en, men de tycks glömma att det itne handlar om en hobby och att även jag vill ha mat på bordet :crazy:

Jag är tvärtom billigare än alla andra, det säger i alla fall mina kunder som varit hos mig. Damen med pudeln hade varit hos en som gör det hemma som extrajobb. Jag förstår varför folk tycker det låter dyrt, och förklarar gärna och trevlig varför det är så dyrt. Det lustiga var ju att hon själv var hårfrisör och visste vad som går bort i avgifter sen, och tyckte att det var för dyrt när hon tar nästan det dubbla själv.

Jag skrattar inte åt kunderna, men jag blir road av att de ringer idag och bill ha en tid igår. Men aldrig att jag skulle vara otrevlig mot dem. Jag känner inte att jag blir sämre på mitt jobb för att jag ler för mig själv åt de kunderna, jag har bokat åtminstonde två veckor frammåt hela tiden, utan att ha marknadsfört mig direkt, så jag blir inte irriterad för att jag inte får kunderna. Dessutom vet jag att de antagligen ringer snart igen, eftersom jag är den enda med tid.

Haha Precis samma sak inom Hovslagar yrket!
Där ringer mestadelen av kunderna och säger att hästen behövde väl typ skos förra veckan så nu är det akut. Samma sak varje gång med vissa kunder..
Och man kan faktiskt inte komma på stört till verenda kotte.
Sen finns det dom som plötsligt kommer på på fredagseftermiddagen att de ska tävla på lördagsmorgonen och behöver nya skor på pållen. :grin:
Framförhållning hade inte skadat. :rofl:

Snålheten hos vissa tar jag inte ens upp.
Vissa verkar vilja ha betalt för att man kommer och tar hand om deras häst. :crazy:

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 050
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 879
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 260
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur