fejt
Trådstartare
Min dvärgscnauzer är 14 veckor och - som jag antar att valpar i den åldern brukar vara- mycket följsam. Hon går nära, kommer på inkallning och söker ögonkontakt. I trädgården är hon inte fullt lika uppmärksam utan väljer ganska ofta spännande dofter eller stirra på höns och kaniner i stället för att hålla koll på mig. Jag arbetar jättemycket med kontakt och använder både lek, kel och godis som belöning. Eva Bodfält är min stora förebild. Skvaller är en metod som jag älskar och jag sitter långa stunder med henne i knäet och tittar på allt nytt.
Nu kommer mina funderingar:
Ungefär när kan man förvänta sig att hon blir "slyngel" och inte alls särskilt följsam längre?
Jag tänker att man aldrig ska kräva mer än vad hunden för tillfället klarar av och funderar på vilka delar i hundens fostran som man ska fokusera på i slyngelåldern och vilka man för tillfället kanske ska pausa med?
Hur förändrades era hundar vid den här utvecklingsfasen?
Hur förändrades de när de sas kom ut på andra sidan?
Vår Lipton kom till oss som lite äldre och var redan förbi den här följsamheten så jag har inte sett processen tidigare.
Nu kommer mina funderingar:
Ungefär när kan man förvänta sig att hon blir "slyngel" och inte alls särskilt följsam längre?
Jag tänker att man aldrig ska kräva mer än vad hunden för tillfället klarar av och funderar på vilka delar i hundens fostran som man ska fokusera på i slyngelåldern och vilka man för tillfället kanske ska pausa med?
Hur förändrades era hundar vid den här utvecklingsfasen?
Hur förändrades de när de sas kom ut på andra sidan?
Vår Lipton kom till oss som lite äldre och var redan förbi den här följsamheten så jag har inte sett processen tidigare.