Följsamhet, linförighet,fotgående och fritt följ

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Som nybörjare så övertänker jag en hel del och av allt jag läser om dessa benämningar så blir jag bara ännu mer förvirrad. Finns det någon pedagogisk själ som vill hjälpa mig att reda ut begreppen en gång för alla? Gärna vad som tillhör bruks eller tävlingslydnad också 😊

Följsamhet = basen i all träning vad gäller att få till ett bra fotgående och en följsam hund som är uppmärksam på föraren.

Linförighet = fotgående i koppel.

Fritt följ = fotgående utan koppel.

Termerna skiljer sig inte åt mellan tävlings- och brukslydnad.

Fotgående är ett paraplybegrepp för moment där hunden alltså ska gå vid sidan av sin förare.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 666
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 539
Senast: Pyrran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 969
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Autistisk bror