Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh det har jag! Folk som sitter emot så att hästen blir helt förtvivlad över alla motstridiga signaler. Tyvärr inte ovanligt alls.Då undrar jag vad du menar med följsamhet. Har nog aldrig sett någon som inte är skapligt följsam i skritten faktiskt - det är ju bara att sitta med i rörelsen vilket sker rätt naturligt eftersom det inte går fort eller blir skumpigt. Det brukar vara i traven det börjar studsas och flaxas.
@Roxanna Nu vet jag inte alls på vilken nivå du är men oavsett det så sluta fundera över hur du ska följa med och följ bara med. Det är hästens rörelser som bestämmer och beroende på hur stora de är kan ens egna rörelser ibland vara större och ibland mindre. Tänk att ni är en enhet. Att du är endel av hästen. Slappna av, ha din balans i ditt säte, låt benen bli långa och låt dem hänga utefter hästens sidor. Blunda om det hjälper dig att bara fokusera på hästens rörelser. Har du möjlighet så rid barbacka alternativt med en bomlössadel så du känner hästens rörelser bättre. Ju mer du "jobbar" dig desto mer statiskt blir det. Det är avslappning som gäller om du vill kunna följa med vilket är en förutsättning för att hästen ska kunna slappna av.
Ett tips. Lär dig känna när hästen lyfter vänster respektive höger bak. Be en kompis hjälpa dig och du ska ropa högt: "Höger, vänster, höger, vänster". Det är nämligen tvärtom mot för vad många tror. För mig har det hjälpt att i stället för att tänka på hur jag ska sitta så mumlar jag "höger, vänster" då följer jag liksom med själv automatiskt.
Skritt är faktiskt svårast att rida rätt i. Inte bara av den anledningen att så många glömmer bort skritten utan också för att det är en gångart som man kan göra på så enormt många sätt i utan att tappa balansen. Det blir så lätt slarv i skritten så du har kommit ett jättekliv på din väg som har uppmärksammat dettaJag brukar lätt bli en övertänkare så ska testa det du föreslår har känt att jag tenderar att gunga med mer fram och tillbaka snarare än med hästens rörelse. Mycket möjligt är detta omedvetna spänningar som jag har annars också. Trav och galopp fungerar bra så förstår inte varför just skritten blivit såhär.