fölis har skadat sig i går.

Rotterö

Trådstartare
Fölis har slagit i pannan jämte början till v öga. Ett sår ca 2,5 cm långt ganska djupt. Jag tyckte det såg ganska bra ut så jag ringde inte veterinären. Vi tvättade ordentligt och tryckte i hop såret. Det slutade böda ganska fort.
I dag såg det bra ut. Svullet så klart. men han tillåter det mesta. Vi får tvätta och greja han bryr sig inte. Han är enorm. En fråga räcker det at tvätta med koksalt??
Eller ska jag ta joddopax. Det går inte att sätta bandage i pannan så det får vara utan.
Vi vet inte vad han slog sig på . Det var i stallet när mamma kom till baka in efter ridtur. Hon gick in i hans box då sprang han fort som attan ut. Såg inte vad han slog huvudet i . Det är tråkigt men vad göra efteråt . :devil:

Det räcker med rent kranvatten,och läker bäst i luften.
Nu när det inte finns flugor så är infektionsrisken inte så stor.

Min lilla fölis har råkat ut för samma sak. Fast har förmodligen blivit sparkad av någon annan i flocken. Sår på näsbenet strax under ögat. Hon fick feber(syntes inte utåt, men tempen visade det) o såret vart svullet. Men med veterinärens penicilin o tvättning med koksalt så blev det bra på några dagar =) Hon vart oxå helt otroligt duktig o stod still när vi tvättade- iaf så still som hon kan, hon är inte speciellt mkt hanterad...

Våran busunge har med slagit sig i huvudet!
Blev ivrig att få äta frukost att hon stegrade och gick över...

Vi körde in till veterinären för att sårn var djupa och långa.
Hon hade två st sår. Ett som var väldigt djupt och långt, och där fick hon dränage slang, och ett som var lite mindre och inte så djupt, där sydde de bara.

Hon fick pencelin, smärtstillande och så skulle vi tvätta det med koksaltlösning.
Det var inte så lätt att tvätta såret, för vi fick inte röra henne där.
Hade en lång brottingsmatch för att få ut dränageröret, och när stygnen skulle tas, så ringde vi en veterinär som fick ge hon lugnande :angel:

Men nu har det läkt jättefint och vi jobbar på att få lov att röra hon uppe på huvudet.

Det är tråkigt när de gör illa sig . Men i vårt fall så var det inte så allvarligt.
Men det kan kommit när han stegrade i boxen eller när mamma kom då han sprang ut.
Han har fix ideer stegrar i boxen . När mamma går och när hon kommer . Vet inte hur vi ska få slut på det.
Annars är han mycket bra. Hanterad mycket :confused:
någon som har tipps?

Liknande trådar

Hästvård En av lillflickorna stod på näsan i stallgången idag (inte smart att komma in i full fart med leriga fossar), i alla fall så såg jag...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: gylle
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar