Fölhantering

Sv: Fölhantering

Fick hem mitt 6-månaders föl för ett par veckor sedan. Hanterar henne lite varje dag. Typ leder till och från stall, borstar, lyfter ben osv. Problemet är att hon är så beroende av det ena stoet. Blir helt tokig om man försöker ta ut stoet. Ser nog henne som sin nya mamma. Hur går jag bäst till väga med det här problemet?

Låter henne vara häst. Man behöver inte 'träna' med en så liten. Låt den mest gå in och ut från hagen och kolla så den mår bra bara. Låt den ha hästsällskap, den behöver inte lära sig vara ensam ännu. Hästar funkar så att de går igenom olika mognadsfaser när de är mottagliga för att lära sig olika saker. Låter man dem vara och tar lite i taget och väntar med sådant som inte riktigt funkar så kommer det fungera senare när hästen är mogen för det.

När ditt nya föl känner sig trygg hos dig så kommer hon släppa greppet om stoet. Bara att vänta tills den dagen kommer. Tänk på att hon är helt ensam i en ny värld.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Småbarn Vad ska era barn få för kalendrar i år? Jag vägrar Nissedörr som kräver engagemang. Men vill ha lite extra december mys. 3,5åring som...
Svar
16
· Visningar
835
Senast: bumpo
·
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: Humla
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025