Fölfrågor! Utfodring, mankhöjd osv

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sax!
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 233
Sv: Fölfrågor! Utfodring, mankhöjd osv

Hej!
Jag har också sett olika hull på föl, har tre stycken i vår hage, kan säga att en av dem ser ut ungefär som din, har ingen bild på den dock, så jag tror inte du behöver vara jätteorolig, tappar han mer så ska du nog stödfodra, men spontant känns han inte mager, skulle inte må dåligt av att gå upp några kilon, men är enligt min åsikt inte för tunn...
Jag är böjd att hålla med om att han inte direkt ser mager ut, bara lite tunn. MEN eftersom jag vet hur svårt det kan vara att hålla vissa föl i hull efter avvänjningen så ser jag inget fel med att hjälpa detta föl med att lägga på sig ett litet extra fettlager. Han behöver inte bli fet, DET är inte bra, men det gör inget om han har en liten reserv att ta av.

Hm, din är nog aningen smalare än min. Min har ju inte tappat fölpälsen än så det kan vara svårt att avgöra hur mycket revbenen egentligen syns. De känns ju rätt tydligt men syns inte. Om det är pga just fölpälsen är ju svårt att svara på. :)

Tog bilder på min idag också. Så här ser hon ut, raggig och dan. :D

http://pets.webshots.com/photo/2472732200073278713GMNKZt

http://pets.webshots.com/photo/2003446360073278713aUybov

Ska åka och köpa foder hur som imorgon och jag vet att de säljer Dynavena så jag kanske ska ta en sån påse också, om de har.

Din ser inte så tunn ut tycker jag, men det är klart har fölet mer päls är det svårare att se.

Jag fodrar nu med 3 dl D&H fölpellets, han var ju inte så sugen på att äta det rent, men nu lägger jag i små morotsbitar så luras han att äta upp. Han verkar vara inne i en växtfas, det ser ut som han går på styltor och han ligger en hel del i hagen. Det där med att ta ut föl och mamma funkade inte eftersom mamma var övertygad om att fölets pellets var godare än hennes morötter och hö, och eftersom jag oftast är själv och det är nära till stallet så jag kan ta in dem den stunden det tar att äta. De står i boxarna bredvid varandra, första dagen var det inte helt populärt hos fölet, men nu dyker han i krubban direkt, så på det viset blir det lite träning inför avvänjningen också.

Hon såg lite rundare ut på korten än vad jag upplever henne. Man kanske blir blind och magra hästar har jag väldigt svårt för så jag gör allt för att undvika det.
Nu är jag nog dock mer orolig för stoet som börjar falla ur så henne har jag börjat mata på nu.

Ger och ger...i huvudsak diar mina föl här hemma än. Dock får dom en egen hink med lucern och yttepytte betfor att leka med medan stona får sitt käk. Båda stona har blivit duktigt tjuriga mot ungarna när de ska ha foder så med en egen hink håller sig fölen borta från dom. Inga mängder således...och så blir dom invanda att få nåt att äta i hinken...även om den mest verkar ses som en fotboll vissa dagar:cool:...dock är båda fölen mer intresserade av vanligt hö än lucern.
Så här såg Rocket ut i söndags:
Rocket_4.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 680
Senast: Sand
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·
S
Avel Vad ger ni för foder till era föl födda -07? Utfodrar ni dom även på bete, med vad i så fall? Hur mycket av de kombinerade...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka