Fölfrågor! Utfodring, mankhöjd osv

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sax!
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 860
S

Sax!

Vad ger ni för foder till era föl födda -07?
Utfodrar ni dom även på bete, med vad i så fall?
Hur mycket av de kombinerade mineralerna? Det finns ju skrämsel propaganda både för att ge för lite och för mycket. Vad räknas som för för mycket egentligen?:confused:
Väljer ni helst ett avelsfoder eller blandar själva?

Nästa fråga :) Hur stora va era föl när de föddes? Och hur stora är de idag? Och ni som varit med hela vägen, hur stora var dom som 1, 2 och 3-åringar?

Tack på förhand!:bump:

Sv: Fölfrågor! Utfodring, mankhöjd osv

föl födda i år äter det de kan pilla i sig från mamman, många av oss har inte ens hunnit få våra föl än, för övrigt.

jag blandar själv, utifrån vad grovfodret innehåller eller vad betet kan förväntas innehålla.

(övriga foderrelaterade frågor bör tas på foderforumet, för övrigt!)

Ber om ursäkt, vilken sida är foder forumet då? Hästvård eller?:)
Jag vet att min var ganska tidig, först i bekantskaps kretsen.
6 veckor nu. Naturligtvis vill jag ha svar även från de som fått tidigare år. (formulerade kanske mig otydligt)

Stoet har börjat sättas igång i skritt, alltså kommer de in från betet en stund varje dag. Det var då jag tänkte ge fölet lite granna också. Stoet delar inte med sig av sin krafft då.

Vill gärna ha lite input över vad ni andra tycker och tänker.
Man lär så länge man lever :)

Foder finns som underforum under hästvård, ja.

Föl som är i ditt föls ålder har INGET behov av kraftfoder, kan inte tillgodogöra sig näringen i det ens om det petar i sig av det. Men OM det får smaka av stoets kraftfoder så vänjer det sig vid smak o konsistens.

Ok, så om man ger någon deciliter så spelar det ingen roll?
Hon äter gladeligen och är fin i magen. (var dock inte det genom brunsterna, då fick hon kolpreparat och morotspure med en gnutta microbalans, ordination från vet)

Det finns en viss ökad risk för senkontraktur på föl om de äter kraftfoder. Även om de "bara" äter av stoets. Så var försiktig med att ge föl det om det inte är nödvändigt.

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Welsh
·
S
Foder & Strö Vad ger ni för foder till era föl födda -07? Utfodrar ni dom även på bete, med vad i så fall? Hur mycket av de kombinerade...
2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 192
Senast: cutty
·
B
Avel kom ner till sommarhagen igår, hovslagaren skulle komma ut så jag och sambon skulle plocka in hästarna lite tidigare så jag hinner...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 204
Senast: TCJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31