Fölfostran....?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mount Never Rest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 868
M

Mount Never Rest

Vet inte om denna tråd ligger rätt......

Vi ska ha vårt första föl nästa vår, stoet har redan haft tre så hon vet allt redan. Så det är oss människor frågorna gäller, vad annars :angel:

Jag har börjat fundera lite när jag läst om busiga föl m.m.
Hur pass hårda ska man vara med dom? Vad ska man tolerera?
Är det ok att små nafsa, kicka eller stegra m.m.?
Jag vill gärna ha ett föl som inte redan vid avänjningen har lärt sig en massa djävulskap. Men samtidigt vill jag inte vara för hård med den så att den blir olycklig....
Har sett i hagar och liknande att dom vuxna hästarna har ganska stort tålamod med busfrön, ska det gälla människor också??

Tacksam för svar :D

Sv: Fölfostran....?

Du ska inte tillåta fölet att göra något som föl...som du inte tänkt tillåta den att göra som vuxen.

Om du tittar på hur stona fostrar sina föl...så ser du att de får ett och annat tjuvnyp om de inte sköter sej.

Var bestämd och konsekvent.DU måste göra klart för fölet vilket beteende som INTE accepteras av DEJ....och givetvis GE BERÖM för när den sköter sej bra.

Mount Never Rest skrev:
Vet inte om denna tråd ligger rätt......

Vi ska ha vårt första föl nästa vår, stoet har redan haft tre så hon vet allt redan. Så det är oss människor frågorna gäller, vad annars :angel:

Jag har börjat fundera lite när jag läst om busiga föl m.m.
Hur pass hårda ska man vara med dom? Vad ska man tolerera?
Är det ok att små nafsa, kicka eller stegra m.m.?
Jag vill gärna ha ett föl som inte redan vid avänjningen har lärt sig en massa djävulskap. Men samtidigt vill jag inte vara för hård med den så att den blir olycklig....
Har sett i hagar och liknande att dom vuxna hästarna har ganska stort tålamod med busfrön, ska det gälla människor också??

Tacksam för svar :D

Jo, det stämmer att de vuxna har ganska stort tålamod med småttingarna. Men det är högst individuellt hur mycket de tolererar. Vår gamla ponnyvalack blundar väldigt länge för årets hingstunges envisa attacker från alla håll innan han nyper till. Medan hans mostrar som är dräktiga säger "kom inte hit snorunge, för då..." redan när han närmar sig.

Vitsen är att han får lära sig de olika gränserna hos olika hästar och du som människa kan inte ha för stort tålamod, då blir det snabbt farligt för dig när fölet blir äldre, större och starkare. Var inte rädd för att säga till på skarpen (inte med rösten, utan med en knuff eller klatsch med handflatan) om du känner dig trängd. En kick möts med en spark tillbaka. Om din timing är rätt, förstår de precis vad du menar.

Och som sagt, tolerera inte något från ett föl som du inte skulle tolerera från en vuxen. Däremot kan jag rekommendera mer tålamod med en fölunge när det gäller att stå still, lyfta hovar, bli fångad mm. Men det var ju inte din fråga, eller hur? Som jag uppfattade det gällde det om de vill "busa" med dig på hästvis.

Carina på Silver Arabians

Jag hade lite funderingar när vår lille föddes i somras. Han var otroligt social med en gång, efter ungefär en vecka började han puttas och gå rätt på en. Han var på gränsen till påträngande och ville gärna upp i knäet...

Jag började med att helt enkelt ignorera honom, ägnade mig bara åt stoet vissa gånger. Andra gånger om man stod och pratade med honom och han började buffas och bråka gav jag honom en stöt med handflatan på halsen och puttade bort honom.

Detta har funkat otroligt bra och han vet nu vad som gäller, att uppför man sig så får man gärna gosa, men annars åker man bort. Och eftersom han är så pass social så uppför han sig gärna eftersom han gärna vill bli klappad och kela.

Nu är han två månader och det går jättebra än så länge. Dock nafsar han och nyps ibland, men det är mer och mer sällan då vi använder samma metod där, att om han inte sköter sig åker han bort. (Och då går han direkt till mamma och söker tröst... :D)

Det viktigaste tror jag är att vara konsekvent och tydlig redan från början så de lär sig vad som är ok och vad som inte är det.

Tänk på att bästa fostran får fölet av andra hästar !

Men som alla andra säger, du skall inte acceptera nånting av en fölunge som du inte accepterar av en vuxen.

Den allra bästa fostran får föl som går i flock, med flera "mostrar" och kamrater.
I flocken tillbringar fölen i princip 24 H /dygn.
Såväl mödrar som mostrar är konsekventa i sin uppfostran, fölen har givna ramar att röra sig inom.

Föl som på detta sätt fogat sig och lärt sig att uppföra sig rätt, blir mycket enkla för oss mäniskor att hantera.

Väldigt enkelt blir det med fockuppfödda hästar att få dom att förstå att även jag är en ledare som man lyssnar och tar anvisningar av.

peråke

peråke skrev:
Den allra bästa fostran får föl som går i flock, med flera "mostrar" och kamrater.
I flocken tillbringar fölen i princip 24 H /dygn.
Såväl mödrar som mostrar är konsekventa i sin uppfostran, fölen har givna ramar att röra sig inom.

Föl som på detta sätt fogat sig och lärt sig att uppföra sig rätt, blir mycket enkla för oss mäniskor att hantera.

Väldigt enkelt blir det med fockuppfödda hästar att få dom att förstå att även jag är en ledare som man lyssnar och tar anvisningar av.

peråke
Tack för alla svar nu har jag en liten aning i alla fall :D :D

Ang. att gå med andra hästar.. Det skulle vara det bästa men det finns bara tre hästar i stallet varav en är mamman & en ska inte gå på bete & den tredje är allmänt förvirrad :angel:

Helst hade jag velat hitta några jämngamla kompisar att dela hage med men ingen som vi känner ska ha föl till våren :( så vi får göra det bästa av situationen :D

Min föl unge har varit mycket trevlig hela tiden.
Han har varit lite försiktig av sig.
Men han har försökt nafsas några gånger.
men då har jag sagt i från direkt.
Han har inte varit någon gå på are.
Men det kanske kommer senare på denna fölisen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 293
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 801
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka