Fölets utevistelse

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariac
  • Startdatum Startdatum
M

mariac

Jag har ett föl som är 11 dagar idag. (född 1 maj) Jag undrar hur länge ni brukar ha era föl ute i hagen såhär i början. Förstår att en del fölar ute nu och då är dom väl ute jämt kan jag tro.
Men det kom ju en sån värmebölja nu i veckan och då blev jag lite orolig att det blir för varmt för den lilla. Dessutom har jag ingen skugga i hagen mitt på dagen. Har märkt att den lilla blir trött och flåsig så jag har inte vågat ha dem ute för länge.
Hur brukar ni göra??

Sv: Fölets utevistelse

När det är så här varmt kan dom vara ute hela dagen. Men alla hästar måste ju ha tillgång till skugga.

Min fölis var ute ca 2 timmar första dygnet, 6-8 timmar andra dygnet och sen från tredje dygnet var hon ute från ca 9 till 22. Efter nån vecka fick hon börja vara ute dygnet runt och har varit det sen dess. Hon är född 17 april.

vi fick föl samma dag!

Nu de senaste 4 dagarna har hon gått ute från morgon till kväll. det har ju varit så fint! De har en lösdrift som de kan gå in i. Så för mig är det ju inga problem med skugga.. Du kanske får ta in dom några timmar så de får pusta en stund i skuggan eller låna någon annans hästs hage som det finns skugga i.

Nu är jag dock lite orolig för vädret istället för jag ska vara i skolan på em. Undra om mamma är så klock så hon går in i lösdriften om det regnar. Man vill ju inte att de ska ligga på backen och bli kalla.

Hm. får väl lägga fodret där och hoppas det lockar!

Mina har gått ute halva dagar nu pga värmen, men som sagt det blir ingen skugga förrän vid 16.00 i hagen och om mamma mu ska vara innne ända tills dess så blir hon galen inne! Idag fick dom iallafall gå ut direkt på morgonen så får jag väl bara kolla att den lilla inte blir för varm!
verkar inte bli lika varmt idag heller!
Tack för svaren! Jag är "förstgångsmormor" så man är ju smått orolig för både det ena och det andra hela tiden!!!

Såg inte att den här tråden fanns när jag startade en liknande...
Jag har också lite akut undran om när man kan släppa ut dygnet om. Vi släpper de vuxna hästarna på bete idag. Det är en mycket stor hage med ängar skog och backar (dock ingen lösdrift att gå in i) Jag tycker det känns hemskt att lämna kvar mitt sto med 17 dagars föl hemma i dammhagen för att ta in henne på nätterna. Det jag är mest orolig för är om den lilla kommer att bli kall och frysa ifall det blir regnigt på betet. Det är ett par kilometer från stallet så det är ju inte bara att ta in henne då. Vad skulle ni ha gjort?

Lolli som är född den 19 April, går i nuläget ute mellan ca 8.30 - ca 16.00. På helgerna när det är fint väder får dom ute till 17-18.00 ungefär, tills mamma vill ha mat :P

Den första veckan var hon ute två gg per dag, ca 1-2 timmar varje gång. De står självklart inne på natten, men dörren är lite öppen :)

Min fölis föddes i onsdag och på torsdagen var de ute i två korta pass + ett pass på stallgången (han har rätt veka kotor). Nu har jag flyttat dem till den ordinarie trådhagen (och han har fått sin första stöt) och de fick vara ute från 8-5 igår och idag blir det nog längre.
Vi har en liten lösdrift i hagen där jag lägger fodret och jag hoppas att han ska bli triggad att använda dem för att sova i istället för bara ett kisställe....

Jag som är nybörjare inom avel tycker att det är väldigt svårt att avväga utevistelsen, jag vill gärna att han går på det underlaget för att stabilisera upp sig i kotorna, det syns redan stor skillnad, men jag är livrädd för att han ska bli nedkyld om han väljer att lägga sig på fel ställe. Vi har fortfarande ostadigt väder, i går natt kom det faktiskt några snöflingor någon mil bort från oss!

Jag gör så att så länge det inte är nederbörd så får han fortsätta gå ute dagtid, blir det ordentligt regnigt tar jag in dem för upptorkning.

Hos mig är problemet just nu att det är för varmt! Men det är klart snart kommer väl regnet och då blir väl det ett bekymmer istället!!

Efter en del undran har jag alldeles nyss konsulterat två olika veterinärer angående utevistelse.
De sa samma sak. Ingen av dem tyckte att fölet skulle vara ute nattetid även om det inte är så speciellt kallt. De tyckte att risken att ungen drar på sig en lunginflammation är alldeles för stor och att det i såna fall med lite otur kan ha dödlig utgång.
De ordinerade daglig utevistelse i hage med bra gräs men inne på natten och vid regn. Den ena av dem som själv föder upp hästar sa att han endast haft sina egna föl ute ett tiotal nätter på hela förra sommaren. Han hade mycket dåliga erfarenheter av nedkylda föl.
Så nu blir mitt sto med föl kvar hemma på obestämd tid. Tyvärr utan så mycket gräs eftersom det är så torrt men det får gå ändå.

Mitt föl,som är född 30/4,är sen i torsdags ute dygnet runt med tillgång till stor ligghall. Fungerar jätte bra. Skulle det bli väldigt mycket regn kommer vi kanske att ta in på box eller låsa in dem i ligghallen.

Vår grabb som är född 23 mars har varit ute dygnet runt sedan han var 1 månad gammal. Han har tillgång till stort vindskydd och det finns träd i hagen. Nu till 1 juni får de gå över på betet där det inte finns vindskydd eller träd, men buskar osv. så det finns skugga.

Mitt andra föl som föds i juni kommer gå ut ganska omgående om bara vädret är bra.

Mina föl är födda 29 april resp 1 maj och de har varit ute dygnet runt sedan de var några dagar gamla.

SÅ länge det är torrt på marken så att de kan sova utan att bli nerkylda, så tycker jag det känns okej att ha dem ute.

Detta är något jag tror på kan vara sant o bra. Ok, de föl som är av stabil raggig ponnyras utan några bekymmer i livets start kan nog va ute men är det busväder o kalla nätter ska även de in tycker jag...

Min Raket föddes ute, 31/5-07, och var ute dygnet runt från dag 1. Han är en stark, välväxt och tålig åring idag;)...och jo, han går ute dygnet runt sedan några veckor nu. (Paint - Vbl )

Alltså, jag tror snarare att risken är större att fölen klemas bort i dag, det ska vara täcken hit ochbegränsad utevistelse dit.
Hästar är och förhoppningsvis förblir hästar, som är skapta för att vara ute dygnet runt i alla väder. Friska föl klarar det, utan täcken på sig...
Okej om man håller fölen inne när hela hagen är bara lervälling eller om de går ut kortare stunder när det är snö ute. Men plusgrader och torrt på marken i maj, då är mina absolut ute, oavsett ras.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 005
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023