fölet vill hällre vara med annat sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 584

raggarn

Trådstartare
Hej mitt hingst föl vill hällre vara med det andra stoet de går med än sin mamma när man ska ta in dem går han med mamma en bit sedan vänder han och springer i genom tråden för att komma till det andra stoet!
det andra stoet skyddar honnom som om det var hennes föl,men hon har ej fölat själv än!
Mamma värkar ej vara så orolig men jag är såå rädd att han skadar sig han blir helt galen springer bara rätt igenom tråden sliter ner allt!
Ska jag sära på de 2 stona??
han diar i alla fall mamman!

Sv: fölet vill hällre vara med annat sto!

ne he ingen som har nå förslag på vad jag ska göra?? är vansinigt rädd att han skadar sig eller att stoet som snart ska föla kanske blir arg på honnom när hon fått sitt föl.....??

Har du möjlighet att dela på dem? Det skulle jag göra i så fall, låter som det andra stoet tagit över, hon är kanske mera fölvan.
När det andra fölet kommit och växt till sig lite kan du nog släppa ihop dem igen.
Förstår att du är orolig att han ska göra sig illa om han springer genom trådarna. Kan du träna att leda honom istället för att låta honom gå lös i de situationerna, så du får lite kontroll.
Jag lät mitt sto som är förstagångsmamma gå med fölet i egen avdelad hage första månaden , innan jag släppte ihop dem med mitt äldre, mera fölvana sto, hon fungerar nu som barnvakt.
Hoppas det löser sig, finns säkert många med mer erfarenhet än jag som kan tipsa.

när min var liten var han typ 90% med mitt andra sto. han i princip diade bara mamman. jag såg det inte som ett problem utan jag tyckte det var bra att mamman slapp honom lite för han var otroligt "klängig" och leksugen och hon tyckte det var jobbigt men det tyckte inte mitt andra sto :p
men han sprang ju inte ut om jag tog in henne så i och med det så kanske du skulle dela på de eller ta in de samtidigt. :smirk:

Du har gjort fel från början som inte sett till att fölet blivit ordentligt präglat på sin mamma innan du släpper ihop dem med andra. Det kan hända speciellt förstföderskor att de inte riktigt förstår att sända rätt signaler till fölet och då behöver de hjälp. Grejen är att fölet först och främst skall präglas på sin mamma för att där finns tryggheten och maten. Det här är ett måste när du tex tvingas transportera dem, när fölet skall bindas upp först gångerna, lyftas fötter på, sprutas och i en mängd andra situationer som du märkt.

Ställ in sto o föl o box ett par dagar är mitt tips. Det dör de ej av även om det upplevs jobbigt. Den sitution du nu har kan du inte fortsätta med, riskerna för fölet är ju enorma, helt bortsett från själv uppfostransgrejen.
När de skall ut igen skall de gå ensamma ett par dagar, helst en vecka. Det andra stoet får då givetvis inte vara inom syn eller hörhåll för bäbisen.
När du släpper ihop dem (betydligt senare) SKALL mamman tydligt försvara sin bäbis från det andra stoet och han skall komma när hon kallar. Att "fel sto" försvarar bäbisen är inte alls bra. Mamman skall spöa upp sådana fasoner direkt om allt vore som det skulle. Rang sätts delvis ur spel när ston har nyfödda föl.

Tyvärr blivit väldigt fel från början för dig, nu blir det desto jobbigare att rätta till. Men i mina ögon behöver ett föl sin mamma och tvärs om. Att de senare skaffar lektanter eller dagmammor, det är en helt annan sak. Det här är ett grundläggande behov som bara skapar trubbel att ignorera.

OBS, det jag skrivit ovan gäller en relativt ung fölis. Är det längre gånget kanske du måste fundera i andra banor.

Håller med föregående talare att det kanske kan vara bra att ha dem själva ett tag i boxen så de knyter lite starkare band. Har du verkligen el på tråden? Tänkte eftersom du sa att han springer rakt igenom. Det är viktigt att lära dem redan från första början att få respekt för tråden genom att ha el.

Mvh Maria

Hej ville bara säga att de gick själva mamma och föl i 2 månader nästan! så han var ej nyfödd då han fick släppas i hop med det andra stoet!
mamma säger i från rejält i bland!
men han vill vara med det andra stoet..vet ej varför??
tror ej jag gjort fel
1 gick med bara mamma nästan 2 månader.
2 grimma fick han på dag 1 (bara på och av)
3 har lyfft hovar mm från början,kan ta på honnom hursomhällst.
4har ej ledit honnom något än för en kiropraktor sa att man kan skada nacken om de bara är 2 mån men har börjat träna med grimskaft haft det på enstund i boxen.

kommer man bort från stallet där han ej känner igen sig så går han så fint brevid mamma..

Jag ska skilja dem tror jag vill ej att han skadar sig.

Har du el i tråden?
Fölet måste lära sig att det inte finns något alternativ som heter "springa genom eltråd"!
Ifall han, när han blir äldre, blir lämnad ensam i hagen kanske han börjar springa igenom tråden eftersom han tycker det är ett bättre alternativ än att vänta tills de andra kommer tillbaka! :crazy:
Och det är inte kul! :eek:

Hur gammalt är fölet?
Kan ju vara så att han är så stor att han ska börja bli mer självständig.

Hur gammalt är fölet?
Kan ju vara så att han är så stor att han ska börja bli mer självständig.

Hej.
Han är 2,5 månader. annars hur snäll och trevlig som hällst!
Kan bero på dålig el jag har klagat till stall ägaren då jag tycker det är lite dåligt.

Vad är det för ras på fölet. Vissa mindre raser får ju trådarna ganska högt upp om det är ett vanligt staket.
Sedan händer det då och då att unga djur alla raser som går på elstaket, kalvar, lamm, kulltingar och föl på grund av sin storlek och smidighet inte får så mycket ström. Vissa forserar en eltråd med sådan hastighet att de inte ens känner att det finns ström. Detta brukar lösas med fler trådar (eller hos min granne, att kalvarna blir större och når upp till nästa tråd :eek:) och bra kräm på trådarna. Så att de inte hinner igenom innan det känns.

Vad är det för ras på fölet. Vissa mindre raser får ju trådarna ganska högt upp om det är ett vanligt staket.
Sedan händer det då och då att unga djur alla raser som går på elstaket, kalvar, lamm, kulltingar och föl på grund av sin storlek och smidighet inte får så mycket ström. Vissa forserar en eltråd med sådan hastighet att de inte ens känner att det finns ström. Detta brukar lösas med fler trådar (eller hos min granne, att kalvarna blir större och når upp till nästa tråd :eek:) och bra kräm på trådarna. Så att de inte hinner igenom innan det känns.

Hej,han är en arab korsning, och han hoppar rätt i genom försöker hoppa över men det är rätt högt! han är bara 115 cm än!

Ska det andra stoet föla iår ?

Om hon skall det kan man ju klura på ifall att on blir aggressiv mot det andra stoets föl eller om det rent av slår över och hon blir svår med att ta emot sitt eget föl.

OM hon inte skall ha föl så tror jag inte att det är ngt större problem egentligen, men skall hon också föla iår skulle jag sära på dem.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 346
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka